چرا خودروسازان برای مشتریان خود ارزش قائل نیستند؟
به گزارش خبرنگار صنعت گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، قرار بود شرکت سایپا روز چهارشنبه 14 شهریور برای فروش 9 مدل از خودروهای خود به ظرفیت 50 هزار دستگاه اقدام کند؛ بر اساس این اعلام، سایت فروش اینترنتی شرکت سایپا باید ساعت 10 صبح روز چهارشنبه برای ثبتنام از متقاضیان فعال میشد.
اما نکته قابل تأمل در ثبتنام اینترنتی این بود که در لحظه شروع ثبتنام، با مراجعه به سایت فروش در ساعت 10 صبح، کاربران با این پیغام روبهرو میشدند که مرحله اول پذیرش مشتریان انجام و مرحله بعد رأس ساعت 10:15 انجام خواهد شد.
این رویه ثبت نام فروش سایپا که 24 ساعت ادامه داشت، کاربران و متقاضیان را بهشدت سردرگم و معترض کرد. این در حالی است که شرکت ایرانخودرو در ثبت نام چند روز گذشتهاش نیز با این مشکل روبهرو شده و زمینه اعتراضات زیادی در اینباره را فراهم کرده بود.
پیرامون این موضوع و اعتراضات بهنحوه ثبت نام اینترنتی خودروسازان، این شرکتها بر این نکته تأکید میکنند که علت بروز اختلال در سایتهای فروش هجوم پیش از اندازه مردم به این سایتها است، اما پاسخ نمیدهند که چرا روشی جایگزین برای ثبتنام در نظر نمیگیرند.
اما گذشته از پیغامی که سایت فروش سایپا به مخاطبین خود نشان میداد مبنی بر اینکه مرحله اول پذیرش مشتریان انجام و مرحله بعد رأس ساعت دیگری انجام خواهد شد و این پیغام را در طی 24 ساعت تکرار کرد و یا سایت فروش ایرانخودرو که کلا صفحهای سفید به کاربران نشان میداد، چند نکته قابل تأمل است.
وقتی شرکتهای خودروساز با این حجم از متقاضی روبهرو میشوند، چرا اقدامی شایسته برای مدیریت این شرایط در نظر نمیگیرند؟
آیا بهتر نبود در ابتدای امر درخواستهای متقاضیان جمعآوری و به نحوی ساماندهی و رسیدگی میشد؟ و به جای اینکه اولویت را بر پایه هر کاربر زودتر ثبتنام کند خریدار قطعی خودرو محسوب شود، میگذاشتند، درخواستها ثبت و جمعآوری شده و بر اساس اولویت یا حتی قرعهکشی محصولات را به مشتریان عرضه میکردند.
آیا بهتر نیست خودروساز ایرانی به جای رواج به اصطلاح شیوه خرید گلهواری بهسمت شیوههای منطقیتر و حرفهای برای اختصاص خودرو به متقاضیان روی بیاورد؟
بهتر نبود به جای درخواست از کاربران برای بهروزرسانی سایت، روشی را در نظر میگرفتند که مراجعهکنندگان سرگردان مجبور به تکرار سریال بهروزرسانی سایت نباشند.
با وجود اختلالات پیشبینی شده، باید شرکتهای خودروسازی برای حل این معضل چارهای در نظر بگیرند چرا که مردم قطعاً نمیتوانند تشخیص دهند که با حضور در سایت موجب اختلال در سایت شدهاند یا نه؟ این در حالی است همه متقاضیان تا زمانی که اولویت خرید با کسانی باشد که زودتر ثبتنام میکنند، برای ثبت نام اقدام میکنند.
شرکت خودروساز سایپا با اعلام یک شرط مبنی بر اینکه مشتریانی که طی 18 ماه گذشته اقدام به ثبت نام خودرو نمودهاند مجاز به ثبت نام در این شرایط نمیباشد، تلاش کرد که شرایط را سخت کند. گویا این ترفند نیز جواب نداد و سایپا در ساعت ۱۰ صبح اعلام کرد حدود ۷۰۰ هزار نفر متقاضی برای خرید به سایت فروش اینترنتی مراجعه کردهاند.
نکته جالبتر اینکه مدیر اطلاعرسانی سایپا درخواست میکند که کاربران به یکباره به سایت هجوم نیاورند! به طوریکه مردم بیاطلاع از اوضاع به تناسب وارد سایت شده و درخواست خرید خودرو دارند؛ بنابراین معلوم نیست این مدیر باسابقه با چه منطقی از متقاضیان میخواهد که در شرایط فعلی که همه متقاضی خرید خودرو هستند، یکباره به سایت هجوم نیاورند؟
با توجه به علاقه و حجم زیاد متقاضیان خرید خودرو از شرکتهای خودروساز این انتظار میرود که این شرکتها تدابیر و شرایطی از قبیل حق تقدم برای خودرو اولیها یا هر اولویتی دیگر برای ثبتنامهای بعدی در نظر بگیرند تا متقاضیان خودرو با این سرگردانی روبهرو نشوند.
انتهای پیام/خ
انتهای پیام/