دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 شهريور 1397 - 02:05

18 میراث طبیعی به ثبت ملی رسید

18 اثر در جلسه کمیته ملی ثبت میراث طبیعی که با حضور کارشناسان، صاحب‌نظران و مسئولان مربوطه برگزار شد، واجد ارزش ثبت در فهرست ملی میراث طبیعی شناخته شدند.
کد خبر : 309381

به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، 18 میراث طبیعی از استان‌های اصفهان، گلستان، قزوین، بوشهر، قم و سمنان به ثبت ملی رسیدند.


بر اساس صحبت‌های مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی، تعداد زیادی از درختان کهنسال، چند میراث زمین‌شناسی، رویشگاه درختان گردو استان گلستان و مهم‌ترین آن دریاچه نمک دارای ارزش لازم برای ثبت ملی شناخته شدند.


لازم به ذکر است، دریاچه نمک، یک میراث طبیعی کاملاً شناخته شده است که در سه استان اصفهان، قم و سمنان قرار گرفته و دارای ارزش‌های زمین‌شناسی و معدنی منحصر‌به‌فردی است. دریاچه نمک با چند میراث طبیعی دیگر هم همجوار و به عبارتی همسایه است.


در ضلع شرقی دریاچه نمک منطقه حفاظت‌ شده سیاه‌کوه یا پارک ملی کویر قرار دارد که در آن محدوده چندین اثر شاخص تاریخی هم مثل کاروانسرای قصر بهرام، کاروانسرای عین‌الرشید، ساختمان معروف به حرمسرای شاه عباس صفوی و راه شاهی فرح‌آباد اصفهان که در دوره صفوی کشیده شده، وجود دارد.


در میان آثاری که ثبت شده، درخت چنار کهنسال روبه‌روی آرامگاه شیخ‌عبدالصمد نظنز، درختان کهنسال روستای رازمیان استان قزوین و درخت کهنسال چش در شهر بوشهر به ثبت رسیده‌اند.


انتهای پیام/4072/4031/


انتهای پیام/

برچسب ها: ثبت ملی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته