دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 شهريور 1397 - 02:45
عبور از چالش‌ صادرات طلای سیاه/5

نکو: تبادل کالایی چین و هند با نفت ایران عاقلانه نیست

عضو کمیسیون اقتصادی دور نهم مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در موضوع دور زدن تحریم‌های نفتی بین مجلس شورای اسلامی و دولت اختلاف است، گفت: در سال 1391 که فروش نفت ایران تحریم شد اقدامات مؤثرتری برای مقابله با تحریم‌ها انجام گرفت.
کد خبر : 309150

ابراهیم نکو در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا با اشاره به اینکه تحریم‌های نفتی که از آبان سال جاری اجرایی می‌شود، بسیار سخت‌تر از تحریم‌های سال 1391 است، گفت: در شرایط کنونی تنها راه‌حل موردنظر برای دور زدن تحریم‌های نفتی، دیپلماسی انرژی دیپلمات‌های ایرانی است.


وی افزود: مواضع کشورهایی که نفت ایران را در دوران تحریم وارد می‌کنند بسیار متفاوت است به‌طوری‌که ژاپن و کره جنوبی در پی‌ گرفتن معافیت هستند؛ ولی هنوز این معافیت اجرایی نشده است. از سوی دیگر هند و چین به خرید نفت ایران در دوران تحریم ادامه می‌دهند، اما مشکل اینجاست که این دو کشور در سال 1391 هم به جای پرداخت مبالغ نقدی به ازای خرید نفت ایران، کالاهای مختلف را روانه کشور می‌کردند.


نکو تصریح کرد: ورود کالاهای چینی و هندی به کشور موجب می‌شود تا تولید ملی با موانع جدی روبه‌رو شود؛ به‌طوری‌که در سال 1391 هم شاهد بودیم که چین کالاهایی را به ازای خرید نفت ایران به کشورمان صادر می‌کرد که ایران سرآمد تولید این کالاها در جهان بود.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم افزود: خرید نفت ایران از سوی اروپایی‌ها در دوران تحریم بستگی به توافق آنها با وزارت خزانه‌داری آمریکا دارد.


وی گفت: اگر کشورهای اروپایی نتوانند معافیت‌های لازم را از وزارت خزانه‌داری آمریکا به منظور خرید نفت ایران بگیرند به‌‌طور قطع واردات نفت از کشورمان را قطع خواهند کرد.


نکو با اشاره به اینکه در موضوع دور زدن تحریم‌های نفتی بین مجلس شورای اسلامی و دولت اختلاف است گفت: در سال 1391 وقتی فروش نفت ایران تحریم شد اقدامات مؤثری‌تری برای دور زدن تحریم انجام گرفت که متأسفانه در شرایط کنونی شاهد آن نیستیم.


انتهای پیام/ن


انتهای پیام/

برچسب ها: کالا نفت ایران
ارسال نظر
قالیشویی ادیب