آموزش و پرورش نقش مؤثری در سوق دادن دانشآموزان به دانشگاههای فنی و حرفهای دارد
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، برنامه راهی که آمدهایم رادیو گفتگو با موضوع نقش و جایگاه دانشگاههای مهارتی در نظام آموزش عالی و اقتصاد کشور و با حضور ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی حرفهای کشور روانه آنتن شد.
صالحی عمران در آغاز با اشاره به اینکه خیلی از مردم و جوانان نسبت به دانشگاههای فنی و حرفهای دید اشتباهی دارند، گفت: این مسائل که آنها را مشکلات فرهنگی مینامیم ریشهای تاریخی دارد زیرا رشتههای مهارتی و دانشگاههای علمی کاربردی و فنی و حرفهای مورد اقبال عمومی نبودند. دلیل دیگر مربوط بهنظام سابق آموزش است زیرا راهنمایی حرفهای در آن نظام صورت نمیگرفت.
وی با اشاره به اینکه خانوادهها و داوطلبان بهطور تاریخی دانشگاه را دوست دارند، تصریح کرد: وقتی دانشگاه بهویژه دانشگاه تهران در کشور ایجاد شد، امکان عضو شدن در بدنه دولت را فراهم میکرد بهخصوص آنکه بدنه دولت یک بدنه قدرتمند است و این عضویت یک امتیاز ویژهای را به افراد میداد. دانشگاهها برای این تشکیل شدند که کادر دولتی تربیت کنند و کسانی که در این دانشگاهها درس میخواندند، دارای جایگاه اجتماعی مناسبی میشدند.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور افزود: با رشد جوامع بخشهای خصوصی در جهان قدرت پیدا کردند و دولت کشش و جذب تحصیل دانشگاهی را نداشت و شرایط اقتصادی کشور بهگونهای نیست که بخش دولتی آن این تعداد نیرو را جذب کند و بخش خصوصی نیازمند نیروی انسانی ماهر است که وظیفه تربیت چنین نیروهایی بر عهده دانشگاه فنی حرفهای و علمی و کاربردی است.
وی عنوان کرد: آموزش و پرورش در فرهنگسازی و سوق دادن دانشآموزان به سمت مهارتآموزی نقش به سزایی دارد و اساساً مشکل فرهنگی موجود به دلیل عدم راهنمایی صحیح دانشآموزان و خانوادهها است.
صالحی عمران با بیان اینکه متأسفانه امروز آموزش و پرورش تبدیل به جایی برای محفوظات و آماده شدن برای کنکور است، یادآور شد: باوجود چنین آموزش و پرورشی تبلیغات برای ورود دانشآموزان به دانشگاههای فنی و حرفهای بیثمر است. البته دانشگاههای فنی و حرفهای با آموزش و پرورش تعامل دارند اما در بدنه کتابهای درسی و آموزش معلمین این گرایش وجود ندارد، هرچند در سالهای اخیر تا حدودی این گرایش ایجاد شده است.
انتهای پیام/
انتهای پیام/