دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مرداد 1394 - 08:30
خلعتبری در گفت‌وگو با آنا خبر داد

تایید طرح دانش‌بنیان تولید کاشتنی‌های ارتوپدی، ستون فقرات، دندانی، فک و صورت واحد رامسر

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامسر خبر داد: طرح دانش‌بنیان تولید کاشتنی‌های ارتوپدی، ستون فقرات، دندانی، فک و صورت (ایمپلنت) در شورای اقتصاد دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری استان مازندران تأیید و برای تصویب به هیأت امنای استانی ارسال شده است.
کد خبر : 30887

دکتر جواد خلعتبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، اظهار کرد: با توجه به کاهش تعداد دانشجویان و دستور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر کاهش وابستگی واحدهای دانشگاهی به شهریه دانشجویان و تامین 16 درصدی بودجه در سال جدید از محل شرکت‌های دانش‌بنیان، این واحد دانشگاهی دو طرح دانش‌بنیان را تهیه کرده است.


سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامسر ادامه داد:‌ یکی از این طرح‌های دانش‌بنیان، تولید کاشتنی‌های ارتوپدی، ستون فقرات، دندانی، فک و صورت (ایمپلنت) است که این طرح در شورای اقتصاد دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری استان مازندران تأیید شده و برای تصویب به هیأت امنای استانی ارسال شده است.


وی افزود: این طرح دارای بخش‌های اصلی و موازی بوده و مجموعا در 5 گام طولی تعریف شده است. یکی از خطوط اصلی تولید دانش‌بنیان تولید ایمپلنت‌های ستون فقرات است واعداد و ارقام طرح ارائه‌شده در محاسبات سرمایه‌گذاری و سوددهی تنها بر مبنای تولید این دسته از ایمپلنت‌ها بوده است. ایمپلنت‌های دندانی در قالب تولید موازی تنها تفاوتی که دارد تفاوت فنی در شکل و هندسه تولید است و ماشین آلات مجزایی طلب نمی‌کند و بار جدیدی بر این طرح محسوب نمی‌شود.









طرح‌های دانش‌بنیان، تولید کاشتنی‌های ارتوپدی، ستون فقرات، دندانی، فک و صورت (ایمپلنت) دارای بخش‌های اصلی و موازی بوده و مجموعا در 5 گام طولی تعریف شده است



خلعتبری طرح ساخت ممبران اسمز معکوس در دستگاه آب‌ شیرین‌کن را دومین طرح واحد دانشگاهی خود دانست و به آنا گفت: این طرح در نهمین جلسه هیأت امنای استانی مطرح و مقرر شد پس از تکمیل طرح و تصویب کمیسیون دائمی در جلسه هیأت امنای استانی مطرح و بررسی شود.


وی در این باره اظهار کرد: دستگاه‌های آب شیرین‌کن در تامین آب مورد نیاز جوامع نقش بسزایی دارند و با توجه به افزایش مصرف آب و کاهش سطح طبیعی آب شیرین، این نقش روز به روز پررنگ‌تر می‌شود. امروزه صنعت اسمز معکوس به یکی از پررونق‌­ترین بازارهای تکنولوژی تبدیل شده است و پیشرفته‌ترین بخش این تکنولوژی، ساخت غشاء نیمه تراوا (ممبران) است که هنوز هم در اختیار چند شرکت مهم بین‌المللی است.


سرپرست واحد رامسر افزود: اسمز معکوس در صنعت به منظور تهیه آب قابل شرب از آب‌های شور و نمکی به کار می‌رود. این روش به عنوان روشی اثربخش و نوین برای تصفیه آب آشامیدنی است که بیش از 95 ناخالصی‌های موجود در آب را حذف کرده و آب‌های سخت و سنگین را به آب نرم و سبک تبدیل می‌کند. دستگاه‌های تصفیه آب اسمز معکوس، قادر هستند با حذف سختی مضر آب، از رسوب‌گذاری آن جلوگیری کنند و همچنین طعم نامطبوع آب را که به دلیل وجود ناخالصی و املاح حاصل شده است از آب حذف کنند. به همین دلیل بسیاری از مردم اصطلاح آب شیرین‌کن را برای این دستگاه‌ها به کار می‌برند.


خلعتبری در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با آنا درباره انجام طرح‌های فرهنگی ماندگار اظهار کرد: حوزه فرهنگی یکی از حوزه‌های تأثیرگذار و بسترساز سایر حوزه‌ها در تمامی ارگان‌ها به خصوص دانشگاه آزاد اسلامی است زیرا با رشد و تکامل فرهنگی می‌توان به پیشرفت و ترقی علمی و آموزشی رسید. از مشخصه‌های مهم حوزه فرهنگ، تأثیر ماندگار آن بر فکر، ذهن و رفتار فرهیختگان جامعه است.


وی خاطرنشان کرد: در واحد رامسر با وجود محدودیت‌های مالی، همیشه در پی ثبت و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های ماندگار، برجسته و تأثیرگذار بوده و هستیم و به عنوان نخستین مرکز علمی آموزشی در شهرستان توانستیم تدفین پیکر پاک دوشهید گمنام در بوستان دانشگاه و طراحی و ساخت یادمان این عزیزان را به عنوان اثری ماندگار در واحد به ثبت برسانیم.


تعداد رشته‌های کارشناسی ارشد را در سال جاری به 20 رشته می‌رسانیم



سرپرست واحد رامسر در خصوص رشته‌های تحصیلی بخصوص تحصیلات تکمیلی واحد متبوع خود به آنا گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامسر با 37 رشته تحصیلی در مقاطع مختلف تحصیلی در حال فعالیت است که از این تعداد 8 رشته آن در مقطع کارشناسی ارشد است. با توجه به ضرورت جذب دانشجوی جدید و ظرفیت‌هایی که از نظر جغرافیایی و گردشگری در شهرستان رامسر وجود دارد و همچنین جذب هیأت علمی، در تلاش هستیم تا تعداد رشته‌های کارشناسی ارشد را در سال 1394 به 20 رشته برسانیم.








امیدواریم در موضوع تحصیلات تکمیلی از مقطع کارشناسی ارشد عبور و دوره‌های تخصصی دکتری را در این واحد دانشگاهی راه‌اندازی کنیم

این مسئول ادامه داد: در این سال‌ها در کنار جذب هیأت علمی متخصص، کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های مورد نیاز برای گسترش تحصیلات تکمیلی را فراهم کرده‌ایم که حتی برخی از رشته‌های ما مانند مهندسی پزشکی و هوا فضا در سطح استان مازندران بی‌نظیر است. با این دورنما امیدواریم در موضوع تحصیلات تکمیلی از مقطع کارشناسی ارشد عبور کرده و دوره‌های تخصصی دکتری را در این واحد دانشگاهی راه‌اندازی کنیم.


خلعتبری درباره پروژه‌های در حال تکمیل و یا افتتاح‌شده واحد رامسر اظهار کرد: پروژه اول ساخت سردر ورودی تک بال دانشگاه با مساحت 93 متر مربع بوده که در اردیبهشت ماه سال جاری تحویل قطعی شد و به بهره برداری رسید. پروژه دوم ساخت سوله ورزشی با مساحت 3112 متر مربع و اسکلت فلزی است که فاز اول آن به پایان رسیده و فاز دوم آن به‌زودی آغاز خواهد شد و پروژه سوم ساخت یادمان دو شهید گمنام با مساحت 16 متر مربع در بوستان دانشگاه است که به علت زیباسازی مقبره شهدای گمنام در حال ساخت بوده و در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید.


وی یادآور شد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامسر در شهریور سال 1383 به عنوان یک مرکز آموزشی آغاز به فعالیت کرد. در سال 1388 با خرید زمینی به مساحت 27000 متر مربع و ساخت ساختمان آموزشی در پنج طبقه به واحد کوچک تبدیل شد و در سال 1394 با پیگیری‌های انجام‌شده با توجه به امکانات، تجهیزات و پتانسیل موجود به واحد متوسط یا بزرگ تبدیل خواهد شد.


خلعتبری خاطرنشان کرد:‌ دستیابی به اهداف تعیین شده به تنهایی محقق نخواهد شد مگر با عزم مجموعه، بنابراین دست تمام افرادی که می‌توانند به نوعی در توسعه کمی و کیفی این دانشگاه مؤثر باشند را می‌فشارم و همچنین از دکتر میرزاده ریاست عالیه دانشگاه کمال تشکر را دارم و امیدوارم همچون گذشته این واحد دانشگاهی را مورد توجه خود قرار دهند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب