دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 شهريور 1397 - 12:57
سحاب فاطمی

حمله جمعی دموکرات‌ها به ترامپ/ از جان کری تا ال گور

کد خبر : 308751

طی روزهای اخیر بسیاری از اعضای حزب دموکرات آمریکا حملات لفظی و سیاسی خود علیه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور را شدت بخشیده‌اند. جان کری وزیر امور خارجه اسبق آمریکا ضمن تائید حضور احتمالی خود در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020، از بحرانی بودن وضعیت ایالات ‌متحده (پس از حضور ترامپ در کاخ سفید) خبر داده است. ال گور، دیگر چهره شاخص دموکرات‌ها و معاون بیل کلینتون رئیس‌جمهور اسبق آمریکا نیز به‌صراحت از دونالد ترامپ خواست تا از سمت خود استعفا دهد. علاوه بر این موارد، باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز در مراسم خاکسپاری جان مک‌کین سناتور ایالت آریزونا، به‌صورت غیرمستقیم و بدون آنکه نامی از ترامپ ببرد، سیاست‌های جاری در ایالات متحده را به چالش کشید. بااین‌حال اوباما به‌گونه‌ای سخن گفت که همگان متوجه خطاب وی به دونالد ترامپ و مقامات فعلی کاخ سفید شدند!


واقعیت امر این است که یکی از اصلی‌ترین اهداف سران حزب دموکرات آمریکا از حملات سیاسی اخیر، پیروزی در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره و فتح مجلس نمایندگان و سنا است. در حال حاضر اکثریت نسبی کنگره در دست جمهوری‌خواهان است و بسیاری از اعضای این حزب، در عین مخالفت با سیاست‌های ترامپ حاضر به تقابل و ایستادگی در مقابل کاخ سفید نیستند. اما دموکرات‌ها (که خود نیز به‌مانند ترامپ کارنامه قابل دفاعی در دوران حضور در قدرت نداشته‌اند)، قصد دارند در بین سال‌های 2018 تا 2020، با انتقاد صریح‌تر و حتی ایستادگی در برابر برخی اقدامات ترامپ، زمینه مساعدی را جهت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 ایجاد کنند. دموکرات‌هایی مانند جان کری معتقدند که اگر جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره شکست خورده و تسلط آن‌ها بر مجلس نمایندگان و سنا از بین برود، پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 دشوار خواهد بود. بااین‌حال اگر دموکرات‌ها این بار نیز به‌مانند سال 2016 در برابر جمهوری‌خواهان شکست خورده و کرسی‌های مجلس نمایندگان و سنا را از دست بدهند ، ترامپ راه دشواری برای پیروزی دوباره در انتخابات ریاست جمهوری آتی نخواهد داشت. بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران مسائل آمریکا معتقدند که انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره امسال( سال 2018) به عرصه تقابل سخت و حداکثری طرفداران و مخالفان ترامپ تبدیل خواهد شد.


لازم به ذکر است که هنوز نامزدهای حزب دموکرات برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 معرفی نشده‌اند . چنانچه جان کری اعلام کرده است، قرار است پس از برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره چنین اقدامی صورت گیرد. از برنی سندرز، جو بایدن و جان کری به‌عنوان گزینه‌های احتمالی شرکت در رقابت‌های انتخابات ریاست‌‌جمهوری آتی یاد می‌شود. بااین‌حال برخی سران حزب دموکرات معتقدند که باید با چهره‌ای جدید وارد این رقابت سخت شد.


درنهایت اینکه هراندازه به رقابت‌های انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در ماه نوامبر (آبان ماه) نزدیک‌تر شویم، شاهد افزایش حملات لفظی و سیاسی دموکرات‌ها علیه شخص ترامپ و همراهانش در کاخ سفید خواهیم بود. برخی تحلیلگران معتقدند در صورت شکست جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره ، شاهد ایجاد شکافی سخت میان جمهوری‌خواهان سنتی و ترامپ خواهیم بود. این شکاف در حال حاضر نیز وجود دارد اما سران حزب جمهوری‌خواه و رسانه‌های وابسته به این حزب، از آشکارسازی کامل آن خودداری می‌کنند. بااین‌حال، به نظر می‌رسد اگر جمهوری‌خواهان کنگره را از دست بدهند، توان ادامه این بازی از سوی سران حزب جمهوری‌خواه سخت و دشوار باشد! در این صورت ترامپ به‌عنوان متهم اصلی شکست جمهوری‌خواهان، مورد عتاب بسیاری از چهره‌های بانفوذ در این حزب قرار خواهد گرفت.


انتهای پیام/4077


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته