دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 شهريور 1397 - 06:06
به بهانه سالروز شهادت رئیس‌علی دلواری و روز مبارزه با استعمار انگلیس؛

رهبرانقلاب: شجاعت‌های رئیس‌علی دلواری برای ملت ایران یک یادگار ارزنده تاریخی است

رهبر معظم انقلاب: رئیس‌علی دلواری قهرمان مبارزه با استعمار انگلیس است و ملت ایران همانند شهید دلواری که در مقابل انگلیس ایستادگی کرد، امروز در برابر قدرت‌های متجاوز به سرکردگی آمریکا ایستاده است.
کد خبر : 308402

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، رئیس‌علی دلواری در سال ۱۲۶۱ شمسی در دهستانی از توابع بوشهر به دنیا آمد. او در عصر مشروطیت، جوانی ۲۴ ساله، بلندهمت، شجاع، در صدق و صفا کم مانند و در حب وطن و توکل به خدا، ضرب‌المثل بود. اگرچه سواد و معلومات کافی نداشت، اما پاکی و سرشت و صفات حمیده او زبانزد اطرافیان بود. رئیس‌علی بعدازاینکه قوای اشغالگر انگلیس بوشهر را به تصرف خود درآوردند، با شجاعتی وصف‌ناپذیر به مقابله با تجاوزگران پرداخت و شکست‌های سنگینی بر آنان وارد کرد.


مبارزات رئیس‌علی دلواری برگ زرین دیگری در تاریخ مقاومت دلیرمردان ایران در مبارزه با استعمار است. این آزاده دلاور، سرانجام در حین مبارزه با دشمنان اسلام و ایران در دوازدهم شهریور ۱۲۹۴ شمسی برابر با ۲۳ شوال ۱۳۳۳ قمری در ۳۳ سالگی، از پشت مورد هدف گلوله فرد خائنی قرار گرفت و به شهادت رسید.


به همین مناسبت به مرور بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در وصف رئیس‌علی دلواری می‌پردازیم.


شجاعت‌های رئیس‌علی دلواری برای ملت ایران یک یادگار ارزنده تاریخی است


در مبارزه با رژیم ستم‌شاهی، جوانان شما، مردان شما، زنان شما، تلاش‌های قابل‌تقدیری انجام دادند. بعضی از روحانیون بزرگوار شما مثل شهید عاشوری در این راه شربت شهادت نوشیدند. قبل از دوران مبارزات اخیر ملت ایران با رژیم ستم‌شاهی هم، مقاومت شما مردم در مقابل تهاجم دشمنان خارجی انگلیسی‌ها ورد زبان کسانی بوده است که با این قضایا آشنایی دارند. هم ماجراهای تهاجم انگلیسی‌ها به این منطقه و اشغال بوشهر که شجاعت‌های رئیس‌علی دلواری برای ملت ایران یک یادگار ارزنده تاریخی است و هم پشتیبانی‌های شما از مبارزات مرحوم آیت‌الله سید عبدالحسین لاری، جزو قضایای نادر زمان گذشته است. (1370/10/11)


خدا را شاکریم که نام رئیس‌علی دلواری بر سر زبان‌ها افتاد


نام سردار مؤمن و شجاعی مثل شهید «رئیس‌علی دلواری» از نام‌هایی است که همیشه دل‌های مؤمن را که آشنایی به وضع او و مبارزات او داشته‌اند، در سراسر این کشور به خود جذب می‌کرده است و خدا را شاکریم که بعد از پیروزی انقلاب، این نامی که سعی می‌شد پنهان بماند و این چهره ناشناخته بماند، بر سر زبان‌ها افتاد؛ او را شناختند، شخصیت او را ستودند، مظلومیت و شهادت مظلومانه او را همه دانستند و فهمیدند. البته امروز با آن دوران خیلی فرق کرده است. آن روز عده معدودی همراه با یک جوان شجاع ناچار بودند در مقابل قدرت استعماری و استکباری انگلیس، مظلومانه مقاومت کنند؛ اما امروز رئیس‌علی‌های دلواری کم نیستند، تنها هم نیستند. (1389/04/05)


انتهای پیام/4071


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته