دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 شهريور 1397 - 09:53
لاریجانی در پاسخ به اخطار سلیمی مبنی بر مغایرت افزایش مناطق آزاد تجاری و اقتصادی جدید با برنامه ششم :

اشکال قانونی به لایحه افزایش مناطق آزاد اقتصادی و تجاری وارد نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار نماینده مردم محلات مبنی بر مغایرت لایحه افزایش مناطق آزاد با قانون، گفت: اشکال قانون برنامه ششم به این لایحه وارد نیست.
کد خبر : 308285

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا سلیمی در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان رسیدگی به لایحه یک فوریتی ایجاد ۸ منطقه آزاد تجاری و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی در اخطار سه اصل قانون اساسی اظهار کرد: اعمال دولت جز در مواردی که برعهده رهبر معظم انقلاب گذاشته شده، به عهده رئیس دولت و کابینه است که در این لایحه بخشی از اختیارات برعهده سازمان مناطق آزاد گذاشته شده است. یعنی اختیارات از جایی جدا شده و به جای دیگر می‌رود.


وی با بیان اینکه شورای نگهبان در سال 72 این ایراد را به لایحه مذکور گرفته بود، گفت: ممکن است بعد از تصویب شورای نگهبان به این لایحه ایراد وارد کند.


سلیمی با بیان اینکه این لایحه با ماده 6 بند «الف» و ماده 23 قانون برنامه ششم توسعه در تداخل است با اشاره به ماده 6 بند «الف» اظهار کرد: در این قانون هر نوع تخفیف و معافیت مالیاتی جدید در طول برنامه توسعه ششم ممنوع است و براساس ماده 23، نحوه ایجاد مناطق آزاد اقتصادی،‌ منوط به تأمین زیرساخت‌ها با تصویب مجلس است.


نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در اصل 75، توسعه مناطق آزاد منوط به تأمین زیرساخت است که در غیر این‌صورت مغایر قانون است.


در ادامه علی لاریجانی در پاسخ به اخطار سلیمی اظهار کرد: اخطار وارد نیست؛ زیرا مناطق آزاد که در لایحه دولت آمده است، طبق قانون نوشته شده و جزء اصل 75 نیست و همچنین امور مربوط به مناطق وی‍ژه اقتصادی و تجاری را بخش خصوصی انجام می‌دهد؛ لذا نمی‌توان اشکال اصل 75 را به این لایحه گرفت.


رئیس مجلس خاطرنشان کرد: درباره مواد قانونی 23 و 6 بند «الف» این مسئله درست است، اما با توجه به ماده 6 بند «الف» ممنوعیت و در ماده 23 اجازه به مجلس داده شده است؛ بنابراین اگر در جاهایی که ممنوعیت و اجازه وجود داشته باشد، استثنا وجود دارد و اشکال قانون برنامه ششم به این لایحه وارد نیست.


انتهای پیام/4034/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته