دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 شهريور 1397 - 12:25
گزارش آنا از عملکرد کاروان ورزشی ایران در بازی‌های آسیایی؛

تاریخ‌سازی پس از نیم قرن/ از اینچئون تا جاکارتا؛ سقوط طلای ایران با بیشترین ورزشکار

کاروان ورزشی ایران در حالی در بازی‌های آسیایی در رده ششم جدول قرار گرفت که در این دوره ورزشکاران، ترکیبی از ناکامی‌ها و تاریخ‌سازی‌ها را در کنار هم تجربه کردند.
کد خبر : 308282

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی با 20 مدال طلا، 20 مدال نقره و 22 مدال برنز و جایگاه ششمی برای ایران به پایان رسید. جاکارتا و پالمبانگ در اندونزی 15 روز میزبان ورزشکاران ایرانی بود که اشک و لبخند و حسرت را در کنار هم تجربه کردند و در نهایت کارنامه‌ای به جا گذاشتند که علاوه بر یک پله سقوط و از دست دادن یک مدال طلا، موفقیت‌هایی هم در دل خود داشتند.


امسال برخلاف دوره‌های قبل، رشته‌های جدیدی همچون جوجیتسو، سامبو، کوراش، پاراگلایدر، سه‌گانه، پنچاب‌سیلات، پومسه ‌به لیست اعزامی ورزشکاران اضافه شده بود. البته نکته قابل‌توجه‌ حضور این رشته‌ها ناکامی مطلق ایران بود. از بین رشته‌های جدید ورزشکاران ایرانی به ترتیب در کوراش و پومسه به یک مدال برنز و دو نقره دست پیدا کردند و مابقی رشته‌ها در ناکامی مطلق به سر بردند.


کاروان ورزشی ایران با حضور 378 ورزشکار، بزرگترین کاروان اعزامی به بازی‌های آسیایی بعد از انقلاب اسلامی بود. در این کاروان 105 بانوی ورزشکار حضور داشت که نسبت به دوره‌های قبل، حضور بانوان رشد چشمگیری داشت. در دوره گذشته بازی‌های آسیایی اینچئون 276 ورزشکار به کره‌جنوبی اعزام شدند که 21 مدال طلا، 18 مدال نقره و 18 مدال برنز به دست آوردند و تعداد بانوان این کاروان هم 56 نفر بود. با مقایسه این دو مشخص است در کنار افزایش چشمگیر حضور ورزشکاران و به خصوص بانوان نتیجه‌ای که به دست آمد نسبت به اینچئون افت‌ داشته است.


شگفتی‌سازان ایران در جاکارتا


«پیش‌بینی‌ناپذیر» بهترین لغتی است که باید به کاروان ورزشی ایران در بازی‌های آسیایی لقب دهیم؛ کاروانی که از آن انتظار مدال‌آوری در رشته‌های المپیکی داشتیم، اما رشته‌هایی تاریخ‌ساز شدند که کمتر کسی فکرش را می‌کرد. در جاکارتا تلفیقی از موفقیت‌های بزرگ و ناکامی برای کاروان ایران رقم خورد. شاهکار این موفقیت‌ها هم مدال طلای مردان و بانوان کبدی بود که پس از سال‌ها به سیطره هندی‌ها خاتمه دادند و به همگان نشان دادند آنها غیرممکن را ممکن می‌کنند و برای نخستین‌بار طلای آسیا را از آن خود کردند. در سنگ‌نوردی هم که به واسطه اضافه‌شدن به رشته‌های المپیکی در این دوره حضور داشت، رضا علیپور سریع‌ترین مرد عمودی جهان باز هم خوش درخشید و مدال طلا را به سینه زد. در بخش تیمی و بانوان نیز اگرچه مدال نگرفتیم اما نتیجه کسب‌شده با توجه به نخستین حضور قابل قبول بود.



در کنار موفقیت کبدی و سنگ‌نوردی باید ‌از افتخارآفرینی نوشاد عالمیان هم صحبت کنیم؛ ورزشکاری که بعد از 52 سال موفق به کسب مدال شد، هر چند که جنس این مدال از برنز بود، اما عالمیان با کسب این مدال اسمش را در تاریخ بازی‌های آسیایی ماندگار کرد و به نوعی جور دیگر ورزشکاران تنیس روی‌میز و همچنین تنیس را هم کشید.



ورزش‌های آبی و‌ شکستن طلسم 44 ساله


نمایندگانی از تیم‌های شیرجه، شنا و واترپلو به اندونزی اعزام شدند و طبق معمول شنا و شیرجه افتخاری نداشتند اما در مقابل واترپلو پس از 44 سال توانست به مدال برنز برسد و طلسم‌شکنی کند.


وزنه‌برداری بیشترین آمار اوتی


در کنار موفقیت‌های وزنه‌برداری که با مدال طلای سهراب و رکوردشکنی او و همچنین کسب مدال طلای بهداد و نقره و برنز سعید علی‌حسینی و علی هاشمی همراه بود، وزنه‌برداری امسال با هشت ورزشکار به بازی‌های آسیایی اعزام شد و کیانوش رستمی، محمدرضا براری، علی مکوندی و مجید عسگری اوت کردند و از گردونه رقابت‌ها حذف شدند. با توجه به تعداد بالای اوتی این رشته همیشه موفق، مدال‌آوری و رکوردشکنی دیگر وزنه‌برداران تحت‌شعاع قرار گرفت.



ناکامی مطلق رشته‌های المپیکی


ورزشکاران دوچرخه‌سواری، بوکس، تیراندازی انتظارات را برآورده نکردند و با عملکرد ضعیف و دور از انتظار به کار خود در اندونزی پایان دادند. دوچرخه‌سواری با 14 ورزشکار به بازی‌های آسیایی اعزام شد که هیچ‌کدام موفق به کسب مدال نشدند. بوکس هم سه نماینده در سبک‌وزن داشت که هیچ‌کدام از آنها هم مدال‌آور نشدند. در تیراندازی هم شرایط خیلی خوبی حاکم نبود، تیم ایران با 19 ورزشکار راهی اندونزی شد که سهم آنها فقط یک مدال برنز بود و این نتیجه برای رشته پرمدالی مانند تیراندازی فاجعه است.



دختران قایقرانی که جور مردان را کشیدند


دختران قایقران با مدال‌‌های نقره و برنز جور ناکامی مردان را کشیدند، دختران روئینگ‌باز ایران توانستند صاجب گردن‌آویز نقره شوند، در مقابل اما مردان روئینگ با وجود حضور محسن شادی در ترکیب تیم که در دوره قبل طلای اینچئون را از آن خود کرد، ناکام ماندند و با عنوان پنجمی کار خود را به پایان رساندند. در آب‌های آرام هم حاصل‌ کار ایران هم یک نقره و دو برنز بود. در اسلالوم و بادبانی نیز مدالی حاصل نشد. قایقرانی با اعزام 17 ورزشکار به سه مدال رسید.



رشته‌های رزمی آبشاری از مدال


رشته‌های رزمی در بازی‌های آسیایی دست پر به ایران برگشتند. در ووشو از 9 ورزشکار اعزامی به این رقابت‌ها 6 مدال سهم ووشوکاران شد، دو مدال طلا، چهار نقره سهم ووشوکاران ایران بود.


در کاراته هم ورزشکاران ما فوق‌العاده ظاهر شدند، هر چهار نماینده تیم مردان موفق به کسب مدال شدند، بهمن عسگری و سجاد گنج‌زاده هم مدال‌آوران طلایی این رشته بودند، امیر مهدی‌زاده هم به نشان نقره رسید و ذبیح‌الله پورشیب هم برنزی شد.


در جودو هم سه نماینده در بخش مردان و دو نماینده در بخش بانوان حضور داشتند، جواد محجوب با شکست در رده‌بندی حذف شد و این‌بار هم برای سومین بار حسرت مدال بازی‌های آسیایی را خورد. علیرضا خجسته هم در اولین حضورش در بازی‌های آسیایی شکست خورد و حذف شد. سعید ملایی نفر اول رنکینگ جهان در وزن 81 کیلوگرم هم در ثانیه پایانی رنگ مدال طلایش را به نقره تبدیل کرد. محمد بریمانلو آخرین نماینده ایران هم به برنز رسید. دو نماینده در بخش بانوان هم حذف شدند.



تکواندو هم با چهار نماینده به سه مدال رسید. شکست تلخ مهدی خدابخشی ستاره تیم ملی تکواندو از اتفاقات تلخ این بازی‌ها بود. خدابخشی در دوره قبل به طلای اینچئون رسید و در این دوره از گردونه رقابت‌ها حذف شد. فرزان عاشورزاده تکواندوکار باسابقه تیم ملی این‌بار هم نتوانست به مدالی بهتر از برنز برسد. اما در مقابل این دو ستاره باتجربه، سعید رجبی، امیر بخشی، میرهاشم حسینی تکواندوکارانی که اولین حضور خود را تجربه می‌کردند، توانستند به دو مدال طلا و یک نقره برسند. در بخش بانوان هم تنها ناهید کیانی موفق به کسب مدال شد.


طلسم‌شکنی به سبک شمشیربازی


نماینده شمشیربازی در اسلحه سابر در بازی‌های آسیایی اندونزی توانست مدال برنز را کسب کند. افتخارآفرینی پاکدامن بعد از 44 سال رقم خورد. در شمشیربازی مجتبی عابدینی شکست خورد و از دور رقابت‌ها کنار رفت، عابدینی پس از کسب مدال نقره تیمی از ورزش حرفه‌ای خدا‌حافظی کرد. امسال برای نخستین‌بار دختران شمشیربازی در بازی‌های آسیایی به میدان رفتند که البته نخستین حضور آنها بدون کسب مدال بود.




دو و میدانی و کسب مدال دور از انتظار


دو و میدانی در این رقابت‌ها 12 نماینده داشت که تنها سه مدال سهم دو و میدانی‌کاران ایران شد. یکی از غیرمنتظره‌ترین مدال‌های بازی‌های آسیایی به دو و میدانی‌ رسید. حسین کیهانی توانست‌ در دوی سه هزار متر با مانع به نشان خوش‌رنگ طلا برسد. احسان حدادی هم در پرتاب دیسک به چهارمین مدال طلای‌ آسیایی خود رسید. امیر مرادی هم دیگر نماینده دو و میدانی بود که به نشان نقره رسید. مابقی دو و میدانی‌کاران و از جمله حسن تفتیان نتیجه‌ای دور از انتظار کسب کردند.



والیبال در اوج، بسکتبال در حسرت، هندبال در ناکامی


بیستمین طلای ایران برای والیبالیست‌های ایران رقم خورد و آنها توانستند کره‌جنوبی را در فینال با اقتدار شکست دهند و همچون دوره گذشته طلای آسیا را از آن خود کنند. در بسکتبال اما باز هم حسرت نصیب آسمان‌خراش‌های ایران شد، در مرحله فینال نسل طلایی بسکتبال ایران مقابل چشم‌بادامی‌ها قرار گرفتند تا با شکست آنها اولین طلای آسیا را کسب کنند، هر چند که این اتفاق نیفتاد و باز هم ملی‌پوشان بسکتبال در حسرت طلا ماندند.



شرایط هندبال با بسکتبال و والیبال خیلی متفاوت بود، هندبال ایران در بازی‌های آسیایی جاکارتا در رده پنجم قرار گرفت و این در حالی بود که انتظار می‌رفت این رشته با وجود بهترین ورزشکاران در سطح اروپا و سرمربی خارجی نتیجه‌ای بهتری کسب کند و چهارمی دوره گذشته خود را جبران کند اما نه‌تنها این اتفاق نیفتاد بلکه هندبالیست‌های ایران یک پله هم سقوط کردند تا این بار هم ناکام رشته‌‌های توپی لقب بگیرند.


رکوردشکنی حضور بانوان در جاکارتا


ورزش بانوان نسبت به دوره قبل افزایش چشمگیری داشت، در این دوره 105 بانوی ورزشکار به بازی‌های آسیای اعزام شدند و این در حالی بود که در دوره گذشته 56 ورزشکار به بازی‌های آسیایی اعزام شده بودند. مدال‌آوری بانوان در این دوره نسبت به دوره قبل افزایش پیدا کرد و بانوان موفق به کسب 18 مدال شدند و این در حالی بود که در اینچئون 16 مدال نصیب دختران ایران‌زمین شد، اما یکی از تفاوت‌های اصلی این دوره با دوره گذشته، کسب مدال طلا در اینچئون توسط بانوان ایران در رشته‌های انفرادی (تیراندازی و کاراته) بود در حالی که امسال تنها تیم کبدی بانوان مدال طلا گرفت و در رشته‌های انفرادی بانوان مدال طلا نداشتند.


انتهای پیام/4057/پ



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته