دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

اکبر نبوی: کانون برخی تحرکات علیه فیلم «رستاخیز» در انگلیس است/ وزارت ارشاد به فتوای رهبر انقلاب پایبند باشد

اکبر نبوی بیان کرد که آبشخور نگاه گروهی از معترضان به فیلم سینمایی «رستاخیز» اسلام انگلیسی است و اتفاقا کانون تحرکاتشان را هم باید در انگلستان جستجو کرد.
کد خبر : 30822

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از ستاد خبری فیلم «رستاخیز»، این منتقد و مستندساز درباره فیلم «رستاخیز» و توقیف آن به دلیل اعتراض عده‌ای برای نمایش چهره حضرت عباس(ع) به ایسنا بیان کرد: «اگر اعتراض کسانی که با فیلم مخالفت دارند صرفا نمایش چهره حضرت عباس (علیه السلام) باشد، می‌توان بر مبنای نمونه‌های نسبتا قابل توجه از نمایش چهره‌های شخصیت‌های الهی در سینما و تلویزیون پاسخ آنها را ارائه کرد.»


وی خطاب به معترضان به نمایش چهره حضرت عباس (ع) با ذکر چند مثال یادآور شد: «ما در سینمای کشور فیلمی را در ارتباط با حضرت ابراهیم (ع) شاهد بودیم و چهره ایشان در «ابراهیم خلیل الله» ساخته محمدرضا ورزی نمایش داده شد و هیچ اتفاقی هم رخ نداد و این در حالی است که ایشان علاوه بر مقام نبوت مقام امامت را هم داشتند که از نبوت بالاتر است.»


این منتقد سینما با اشاره به سریال‌های تلویزیونی که پیرامون شخصیت‌های دینی ساخته شده‌اند، عنوان کرد: «از دیگر آثاری که نسخه سینمایی و تلویزیونی آن ساخته شد «مریم مقدس» ساخته شهریار بحرانی بود. حضرت مریم از معدود بانوانی هستند که نامشان توسط خداوند در قرآن کریم یاد شده است و یکی از سوره‌های کتاب الهی به نام ایشان است.»


این مستندساز به نمایش چهره حضرت مسیح (ع) و حضرت یوسف (ع) در سریال‌ها اشاره کرد و گفت: «حضرت مسیح (ع) یکی از پیامبران اولوالعزم و صاحب دین است و یک پیامبر تشریعی است. در سریال «یوسف پیامبر» چهره ایشان و پدر بزرگوارشان حضرت یعقوب (ع) به نمایش درآمد. با این حال نه پایه‌های دین لرزید و نه مبانی اعتقادی مردم دچار خدشه شد و نه شخصیت آن بزرگورانِ تا همیشه مخدوش گردید و خدای ناکرده به ساحت مقدسشان لطمه وارد شد.»


وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر مقام حضرت عباس (ع) تاکید کرد: «مقام و مرتبه‌ حضرت ابوالفضل (ع) حتما بسیار بالا و والاست و آن عزیزِ دُردانه، بی‌گمان یکی از شخصیت‌های قدسی و الهی به شمار می‌آیند اما وقتی تصویر حضرت ابراهیم (ع)که شیخ انبیا سلام الله علیهم به شمار می‌آیند به تصویر کشیده می‌شود، چرا باید نسبت به تصویر چهره تمثال بی‌بدیل جوانمردی و وفا و برادری، این واکنش‌های دریغ انگیز ظهور و بروز پیدا کند؟ و مگر در سریال یوسف پیامبر(ع) به کرات سیمای فرشته وحی به نمایش درنیامد؟ آیا ایمان مردم متزلزل شد و نسبت به مقام امین وحی ضربه و خدشه‌ای وارد گردید؟»


نبوی در ادامه سخنان خود گفت: «من معترضان و مخالفان فیلم «رستاخیز» را به دو گروه تقسیم می‌کنم. گروه اول کسانی هستند که ضمن عشق و محبت زلال و صادقانه به حضرت ابوالفضل (ع) از بدفهمی و تعصب بیجا هم برخورداند. به این گروه از عزیزان باید بگویم نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشند این است که آیا در روایت سینمایی که از حضرت عباس (ع)در این فیلم نمایش داده شده است به مقام ایشان خدشه‌ای وارد شده است یا خیر؟ از این منظر باید با فیلم روبرو شوند و آن را تحلیل کنند، نه اینکه به نمایش چهره ایشان اعتراض کنند، اما گروه دوم از معترضان کسانی هستند که آبشخور نگاه شان اسلام انگلیسی است و اتفاقا کانون تحرکاتشان را هم باید در انگلستان جستجو کرد.»


تهیه‌کننده فیلم سینمایی «پرونده‌ای برای سارا» در ادامه با اشاره به تاریخچه پیدایش هنر تعزیه در ایران از زمان دیلمیان توضیح داد: «چهره حضرت عباس (ع)، حضرت علی اکبر(ع) و حتی گاهی چهره امام حسین (ع) در دوره‌های گوناگون و در نمایش های مختلف آیینی و عاشورایی به نمایش درآمده است و افرادی به عنوان شبیه خوان نقش این بزرگواران را بازی کرده‌اند. با این حال با شبیه خوانی این افراد نه تنها عشق و محبت مردم به اهل بیت (علیهم السلام)کاهش نیافته است بلکه این آیین‌ها در گسترش و تحکیم فرهنگ عاشورایی نقشی بزرگ داشته‌اند.»


اکبر نبوی با هشدار نسبت به کج فهمی‌ها اظهار کرد: «با چنین برخوردهایی انگیزه‌ سایر فیلمسازان برای ساخت آثار دینی و آیینی کمرنگ می‌شود و سینمای کشور از سرمایه سترگ معارف اسلام و تشیع محروم خواهد شد.»








معترضان و مخالفان فیلم «رستاخیز» را به دو گروه تقسیم می‌کنم. گروه اول کسانی هستند که ضمن عشق و محبت زلال و صادقانه به حضرت ابوالفضل (ع) از بدفهمی و تعصب بیجا هم برخوردارند... اما گروه دوم از معترضان کسانی هستند که آبشخور نگاهشان اسلام انگلیسی است و اتفاقا کانون تحرکاتشان را هم باید در انگلستان جستجو کرد

این کارشناس سینما به کارنامه احمدرضا درویش اشاره کرد و یادآور شد: ««رستاخیز» را کارگردانی چون درویش ساخته است که کارنامه‌ ارزشمند و قابل دفاعی دارد. او و همراهانش برای ساخت این فیلم چندین سال سرمایه مادی و معنوی و انرژی خود را صرف کردند و قبل از ساخت نیز از علما و مراجع دینی کسب نظر کردند. آنها در این مسیر مجوزهای لازم را کسب کرده اند و من دلیل فضای ایجاد شده در مقابل فیلم «رستاخیز» را نمی فهمم.»


این منتقد سینما با اشاره به نظر آیت الله وحید خراسانی درباره نمایش چهره حضرت عباس (ع) توضیح داد: «حضرت ایشان از علمای بزرگ و برجسته کشور ماست و صاحب جایگاه بلندی است اما لازم نیست همگان از فتوای ایشان تبعیت کنند. بویژه آنکه در ارتباط با امور حکومتی و کشوری فتوای رهبر انقلاب حاکم است و باید به حکم حضرت آیت الله خامنه‌ای عمل بشود و در این مورد بخصوص، فتوای فقیه بزرگوار حضرت آیت الله وحید فقط برای مقلدان ایشان لازم به پیروی است و نه برای آحاد مردم، و مقلدان این فقیه عزیز اگر بخواهند به فتوای مرجع خود عمل کنند باید از دیدن فیلم خودداری کنند.»


نبوی اضافه کرد: «متاسفانه بعضی از مراجع، آثار سینمایی را نمی‌بینند و توسط نمایندگان خود درباره آنها نظر می دهند. درحالیکه اثر هنری همچون گلی است که هرکسی باید خود آن را ببوید و رایحه آن را تشخیص دهد. مگر می‌شود کسی اثرات رایحه گل را درک نکند و بتواند در باره خوشبویی و یا بوی بد آن نظر بدهد؟»


وی همچنین با تاکید بر اینکه وزارت ارشاد باید به فتوای رهبر انقلاب درباره مسائل پایبند باشد، تصریح کرد: «وزارت ارشاد از نظر قانونی و شرعی موظف است که تنها براساس فتوا و دستورات رهبر انقلاب عمل کند و من متعجبم علی رغم اینکه در زمینه تصویر چهره بزرگان و شخصیت‌های دینی فتوای رهبری روشن است چرا به آن عمل نمی‌شود؟!»


سردبیر ماهنامه «فیلم ویدئو» در پایان با اشاره به اقدام وزارت ارشاد در جلوگیری از نمایش فیلم «رستاخیز» بیان کرد: «وزارت ارشاد باید دلایل خود را از این کار بیان کند. سکوت ارشاد در این باره ضایعات فرهنگی سنگینی برایش به همراه خواهد داشت و اعتماد خانواده سینما را از این نهاد سلب می‌کند. هر قدر مسئولان وزارت ارشاد بتوانند رفتاری همراه با اقناع در پیش بگیرند و گفت‌وگو را بر ابلاغ ترجیح دهند، زمینه‌های مشارکت جمعی را در تصمیماتی که ممکن است در بردارنده‌ مصالح مهم‌تر و کلان‌تری باشد، به همراه خواهد داشت و تفاهم‌های فرهنگی و هنری را پی خواهد افکند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب