دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 شهريور 1397 - 13:48

فیلم‌ مستند در حوزه شیشه و آبگینه ساخته می‌شود/ تشریح برنامه‌های موزه سفالینه و آبگینه

مدیر موزه سفالینه و آبگینه ایران در نشست خبری به تشریح برنامه‌های این موزه پرداخت و گفت: با همکاری بنیاد فارابی سال آینده فیلم‌ مستند در حوزه شیشه و آبگینه ساخته می‌شود.
کد خبر : 308103

به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، امید شیوا موزه سفالینه و آبگینه را برند و نگین انگشتری خیابان تاریخی که تهرانی‌ها از دیرباز خاطره زیادی با آن دارند، معرفی کرد و گفت:‌ نه‌تنها موزه سفالینه و آبگینه ایران در تنها خیابان گردشگری تهران واقع شده بلکه شاخص‌ترین نشانه‌های گردشگری فرهنگی نیز در آن وجود دارد که از جمله آن می‌توان به نیایشگاه‌های زرتشتیان، کلیمیان و مسیحیان اشاره کرد. مغازه‌های مملو از خاطرات قدیمی که گذشتگان از آن خاطره دارند در بخش بیرونی این موزه قرار گرفته و چه بهتر که از آنها بهره بگیریم تا جذب گردشگر فرهنگی کنیم.


وی اظهار کرد: موزه در یک قرن گذشته مرکز تصمیم‌گیری‌های سیاسی بوده و مکان استقرار نخست‌وزیر وقت عوام‌السلطنه محسوب می‌شد. موزه‌ یکی از زیباترین معماری‌های اواخر دوره قاجاق و اوایل دوره پهلوی را دارد و تلفیقی از معماری اروپایی و ایرانی اسلامی است. این موزه مجموعه تحولات زیادی را طی کرده و 30 سال مرکز کار قوام‌السلطنه بوده همچنین بعد از سال 1320 چند سالی سفارت مصر در این مکان مستقر شده تا اینکه سال 1355 تبدیل به بزرگ‌ترین موزه سفال و آبگینه و شیشه ایران شد.


مدیر موزه سفالینه و آبگینه ایران یادآور شد: هانس هولاین طراح معروف موزه اتریش بازسازی این مجموعه را برعهده داشته و بعد از چهار سال کار این فضا را تبدیل به زیباترین موزه شیشه در دنیا به لحاظ دکوراسیون و ویترین کرده است، به طوری‌ که چندین طراح اروپایی برای الهام‌گیری از ساخت ویترین‌ها به این مکان مراجعه کردند.


شیوا با بیان اینکه موزه سفالینه وارد مرحله جدیدی از معرفی خود شده، تأکید کرد: سعی داریم یک‌سوم از توان موزه را به بازدیدکنندگان معرفی کنیم.


وی با اشاره به اهمیت آموزش و پژوهش اظهار کرد: تعامل خوبی با دانشگاه‌های داخلی و تخصصی حوزه هنر و پژوهش مثل دانشگاه هنر تبریز، دانشکده تربیت مدرس و فرهنگستان هنر برگزار کردیم و تصمیم داریم در بُعد بین‌المللی نیز خود را معرفی کنیم، چرا که غیر از موزه نیویورک، موزه آبگینه ایران دومین موزه تخصصی دنیا است. ما درخواست‌های متعددی از موزه‌های دنیا داشتیم؛ برای مثال موزه ملی کره‌جنوبی که درخواست همکاری پژوهشی داشته که ما امیدوار هستیم در سال 2019 تعامل خوبی با موزه ملی کره‌جنوبی داشته باشیم.


شیوا اظهار کرد: در بحث اتفاقات و رویکردهای فرهنگی تا پایان سال 97 تعامل با بنیاد فارابی داریم و سعی می‌کنیم با آنها در حوزه فرهنگی هنری همکاری کنیم.


مدیرعامل بنیاد فارابی قول مساعد داده که یکی از مهم‌ترین فیلم‌های مستند در حوزه شیشه و آبگینه را سال آینده با همکاری مستندساز مشهوری تولید کنیم که قطعاً این حرکت فرهنگی جنبه بین‌المللی هم داشته باشد. همچنین همایشی در حوزه شیشه با عنوان چهره آبگینه در تاریخ ایران خواهیم داشت که به صورت ملی در دی ماه برگزار می‌شود.


وی بیان کرد: همایش و سمینار ویژه‌ای هم برای هانس هولاین اتریشی که ایده‌پرداز موزه بوده برگزار می‌کنیم و به کمک مستنداتی که از دی‌ماه در حوزه موزه داریم، ارائه خواهد شد؛ نمایشگاه عکس و سمینار نیم‌روزه‌ای خواهیم داشت.


مدیر موزه سفالینه و آبگینه بیان کرد:‌ از کشورهای صاحب‌نام حوزه شیشه و آبگینه که اقتصاد هنر خود را بر آن پایه گذاشته‌اند، دعوت می‌کنیم تا برای تبادل گفتگو و افکار اقتصاد هنری به ایران بیایند. در این زمینه با رایزنان فرهنگی ایتالیا، فرانسه و اتریش داشته‌ایم که ماه آینده به ایران بیایند.


وی افزود:‌ از 15 شهریورماه نمایشگاه آبگینه با مرکزیت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در موزه برگزار می‌شود و 18 برند تولیدکننده آبگینه آثار خود را در قالب آن به نمایش می‌گذارند. ما سعی کردیم برای این نمایشگاه از طراحان مشهور و مشاوران هنری استفاده کنیم که موحدی با عنوان مشاور هنری موزه لوور در ابوظبی نیز از جمله آنها است.


شیوا اظهار کرد:‌ ما در امور بین‌المللی با چند موزه مشهور دنیا ارتباط خواهیم داشت چراکه شیشه‌های ایرانی تنها در ایران نیستند. تصمیم داریم در سال 2019 تعامل گسترده با موزه‌ها داشته باشیم و از استادکاران موزه‌های چین و ژاپن نیز دعوت کرده‌ایم تا کارگاه‌های آموزشی در کشور ما برگزار کنند.


وی درباره خروجی کارگاه‌های آموزشی و همایش‌ها به خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا گفت: همایش آبگینه در تاریخ ایران به صورت سفارشی، مقاله از طریق آفلاین و چاپ با همکاری میراث فرهنگی استان تهران و سازمان مرکزی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منتشر می‌شود و خلاصه و خروجی تمام نشست‌های بین‌المللی به انجمن‌های صنفی مثل انجمن سفال و انجمن آبگینه ایران ارائه خواهد شد تا در قالب بخش خصوصی با آنها وارد تعامل شوند.


شیوا در خصوص اشیاء موزه آبگینه و سفالینه اظهار کرد: 2 هزار و 64 شیء در موزه وجود دارد که 900 قطعه شیشه و آبگینه، 680 قطعه سفال، 242 قطعه بلور و 242 قطعه شامل هدایایی است که شخصیت‌های مهم به موزه ارائه کرده‌اند. در این میان 730 قطعه از 2 هزار و 64 قطعه در ویترین‌ها به نمایش درمی‌آید.


وی درباره مرمت با اعلام اینکه هیچ‌گاه مرمت انجام نشده و امسال اولین پروژه مرمتی است که صورت خواهد گرفت، تصریح کرد: مرمت در حوزه سخت‌افزاری است و مهم‌ترین بخش آن مرمت بنا و فندانسیون آن است که با گذشت یک قرن بسیار ضروری است. بنیاد فارابی قول داده از حامیان مالی که مرمت بنیاد را انجام دادند برای بازسازی موزه آبگینه هم کمک بخواهد و البته سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از طریق اعتبار بخشی از بودجه تعمیرات را تأمین کرده و سال آینده بخش عمده‌ای از مرمت انجام می‌شود. این بخش شامل سیستم برق خواهد بود که چیزی حدود 400 میلیون تومان در فاز اول بازسازی را شامل می‌شود. این هفته قرار است جلسه مرمت داشته باشیم که با تحقق این امر موزه 40 روز باید تعطیل شود و ما هم سعی داریم این مدت‌ زمان در بازه ورود گردشگر نباشد.


شیوا درباره تعامل با بنیاد فارابی تشریح کرد: قسمت اندرونی که پیش‌ از انقلاب بنیاد نوبهار در آن مستقر بود بعد از انقلاب اسلامی مکان بنیاد فارابی شد و الان فارابی می‌تواند بازوی پرتوان کمکی برای موزه باشد، چرا که بخشی از مشاوره هنری از طریق بنیاد فارابی انجام می‌شود و ما می‌توانیم از حامیان مالی آن بهره ببریم.


وی تدوین سند چشم‌انداز از موزه را جزء برنامه‌های مهم دانست و اعلام کرد: تا سال 1400 توسعه فیزیکی به واسطه این سند انجام می‌شود و ما از بنیاد فارابی و بخش‌های جانبی به عنوان پیوندها، کتابخانه‌های دیجیتال و فضایی برای برگزاری کارگاه‌ها استفاده می‌کنیم.


شیوا جابه‌جایی اشیاء به واسطه مناسبت‌های مختلف را از دیگر برنامه‌ها دانست و افزود: سعی داریم تم موزه هر 6 ماه یکبار تغییر کند و تالار حوض‌خانه که قبلاً کتابخانه بود با گچبری‌های زیبایش از دوره قاجار به نمایش اشیاء ویژه اختصاص می‌دهیم.


مدیر موزه سفالینه و آبگینه درباره ورود مدعوین همایش‌ها با وجود تحریم‌ها و بالا بودن قیمت دلار اظهار کرد: رفع تحریم و سیاست اداره کل موزه‌های کشور و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از جمله مواردی هستند که باید به واسطه آن برنامه‌ها اجرایی شود. مهم‌ترین مسئله در آوردن بیمه است که چون بار مالی دارد تنها با رفع تحریم‌ها محقق می‌شود.


انتهای پیام/4072/4031/


انتهای پیام/

برچسب ها: فیلم مستند همایش
ارسال نظر
هلدینگ شایسته