93 درصد تلفات موتورسیکلتسواران ناشی از ضربه به سر است
علیاصغر شریفی در گفتگو با خبرنگار حوزه انتظامی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: شهروندان شاهد این موضوع هستند که در نقاط مختلف شهر، پلیس جلوی برخی موتورسیکلتها را میگیرد و تعدادی از آنها را توقیف میکند. ممکن است تصور شود این کار باعث جلوگیری از امرار معاش صاحبان موتورسیکلت است، اما خوب است بدانیم که یکی از علتهای اصلی توقیف موتورسیکلتها، نداشتن کلاه ایمنی راکبان آنهاست.
وی با بیان اینکه کلاه ایمنی ارتباطی جدی و حیاتی با حفظ جان موتورسیکلتسواران دارد، افزود: با بررسی آمارهای پزشکی قانونی و اداره تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، بیش از 93 درصد افراد فوت شده از بین موتورسیکلتسواران، بهعلت ضربات وارد شده به سر و گردن جان خود را از دست دادهاند. ضرباتی که در اثر برخورد با سایر وسایل نقلیه، سطح زمین، گاردریلها و... رخ میدهد.
جانشین معاونت اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: استفاده از کلاه ایمنی استاندارد، سرعت ضربه به جمجمه را کاهش میدهد و از شدت ضربات میکاهد و مانع برخورد شدید مغز با جمجمه در اثر ضربه وارد شده به سر میشود. کلاه ایمنی استاندارد، نیروی ضربه را در سطح بزرگتری پخش میکند؛ تا این نیرو روی ناحیه خاصی از جمجمه متمرکز نشده و از فشار ایجاد شده، کاسته شود.
شریفی گفت: همان فرد سرپرست خانواری که با موتورسیکلت امرار معاش کرده یا کارمند و کاسبی که برای رفت و آمد به محل کار از موتورسیکلت استفاده میکند، اگر از کلاه ایمنی استفاده نکند، ممکناست روزی بههمین علت، خانواده و دوستان خود را داغدار کند.
وی در همین رابطه اظهار کرد: ضربه شدید وارد شده به سر در اثر سانحه رانندگی، اگر هم منتج به جان باختن فرد نشود، مطمئناً آسیبها و ناتوانیهایی جدی را برای او به همراه خواهد داشت. سختگیریهای پلیس درخصوص الزام به استفاده از کلاه ایمنی، در واقع تلاشی برای حفظ جان موتورسیکلتسوارانی است که خانوادههایشان همواره دلنگران آنها هستند.
انتهای پیام/4009/ن
انتهای پیام/