دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 شهريور 1397 - 07:30
بازی‌های آسیایی جاکارتا؛

نسل طلایی در اندیشه اولین طلای آسیا/ سلطه چینی‌ها به پایان می‌رسد؟

تیم ملی بسکتبال ایران با نسل طلایی خود امروز مقابل چینی‌ها قرار می‌گیرد تا اولین طلای آسیا را از آن خود کند.
کد خبر : 307957

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، امروز روز حساسی برای تیم بسکتبال ایران است، تیمی که برای دومین‌بار به فینال بازی‌های آسیایی راه پیدا کرده و در اندیشه کسب اولین طلای بازی‌های آسیایی است. البته حضور بسکتبال ایران در بازی‌های آسیایی سابقه طولانی دارد، اما در تمامی این سال‌ها، آسمان‌ خراش‌های ایران تنها دو بار توانستند به فینال این بازی‌ها راه پیدا کنند. یکی از آنها در جریان رقابت‌های بازی‌های آسیایی اینچئون بود که البته در مرحله فینال مقابل کره‌جنوبی نتیجه را واگذار کردند و مدال طلای آسیا را از دست دادند، دیگری هم رقابت‌های‌ بازی‌های آسیایی جاکارتاست که بالاخره ملی‌پوشان بسکتبال توانستند انتقام اینچئون را از کره‌جنوبی بگیرند و با شکست این تیم، به فینال راه پیدا کردند و حالا مقابل چین حریف سرسخت خود قرار گرفتند.


تاریخچه حضور آسمان خراش‌ها در آسیا


بسکتبال از همان نخستین سال حضور کاروان ورزشی ایران در بازی‌های آسیایی حضور داشته و اتفاقاً در اولین حضور خود هم به مدال برنز رسید. در سال 1966 بازی‌های آسیایی در بانکوک، تیم ملی بسکتبال نسبت به اولین دوره حضور خود افت کرد و در جایگاه هفتم قرار گرفت. افت تیم ملی بسکتبال ایران تا سال 2006 ادامه یافت. در واقع ملی‌پوشان بسکتبال ایران در بازی‌های آسیایی 1970، 1974، 1990، 1994 و 1998 به ترتیب در جایگاه هفتم، ششم، هفتم، هشتم (‌از بین 9 تیم) و هفتم قرار گرفتند. تا اینکه در سال 2006 در بازی‌های آسیایی دوحه بالاخره بسکتبال ایران توانست به دومین مدال برنز خود در بازی‌های آسیایی دست پیدا کند.


در سال 2010 در جریان بازی‌های آسیایی گوانگژو، بسکتبال ایران باز هم مدال کسب کرد و به سومین مدال برنز خود رسید. در دوره گذشته بازی‌های آسیایی در اینچئون کره‌جنوبی، بسکتبال نسبت به دوره‌های قبل رشد کرد و تیمی که در دوره‌های گذشته تنها به مدال برنز بسنده کرده بود، در این دوره به مدال نقره رسید و نسبت به سال‌های گذشته پیشرفت چشم‌گیری داشت.


حالا آسمان خراش‌های ایران در هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی در اندونزی در حالی قدم به فینال می‌گذارند که تیم قدرتمند کره‌جنوبی را با 13 مدال رنگارنگ از بازی‌های آسیایی شکست دادند و در مرحله فینال حریف چین شدند.


اما در مرحله فینال کار ملی‌پوشان بسکتبال سخت است، آنها باید مقابل تیمی به میدان بروند که دو عنوان نایب قهرمانی، یک عنوان سومی و هفت عنوان قهرمانی بازی‌های آسیایی را به خود اختصاص دادند. نسل طلایی بسکتبال ایران در اندیشه مدالی هستند که طی 40 سال گذشته به جزء چین و کره‌جنوبی هیچ تیم دیگری موفق به کسب آن نشده است و اگر این‌بار این مدال سهم ایران شود، تیم ملی بسکتبال کشورمان برای نخستین‌بار به سلطه 40 ساله مدال‌آوری کره‌ای‌ها و چینی‌ها خاتمه می‌دهد و ‌به اولین مدال طلای آسیایی می‌رسد.


در هر صورت تیم ملی بسکتبال ایران که سه مدال برنز و یک مدال نقره بازی‌های آسیایی را در اختیار دارد، امروز در دومین فینال متوالی این رویداد بزرگ، به مصاف پرافتخارترین تیم آسیا می‌رود. بسکتبال ایران در شرایطی این دیدار را برگزار می‌کند که صمد نیکخواه بهرامی و حامد حدادی دو ستاره طلایی بسکتبال ایران را در کنار خود دارد و اگر بتوانند به مدال خوش‌رنگ طلا برسند، این نسل طلایی برای اولین بار صاحب گردن آویز طلا می‌شوند، البته به نوعی آخرین فرصت هم برای آنها در این آوردگاه آسیایی محسوب می‌شود.


انتهای پیام/4057


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته