ساماندهی و هدایت برنامههای مهارتافزایی در دانشگاهها
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، محمدرضا آهنچیان در خصوص محور اصلی و کلیدیترین برنامههای اجلاس معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاهها اظهار داشت: این دوره از اجلاس از یک ویژگی ممتاز برخوردار است که تمرکز بر یک برنامه استراتژیک کشور و وزارت علوم است و آن ساماندهی و هدایت برنامههای مهارت افزایی و اشتغال پذیری در دانشگاهها است.
وی افزود: اغلب نشستهای معاونان بر اساس مرور برنامهها و هماندیشی درباره موضوعات مختلف تنظیم میشود که البته آثار مثبت خود را در بردارد؛ اما در اجلاس پنجاه و یکم، بهجز هماندیشی تصمیمگیری اساسی برای راهاندازی و فعال ساختن برنامهها صورت خواهد پذیرفت.
به گفته مدیرکل دفتر برنامهریزی آموزش عالی، این نشست در سطح فراتر از تصمیمگیری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی انجام میشود؛ ازاینرو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و مدیران کل دارای مسئولیت مرتبط از حوزههای معاونت پژوهش و فناوری و حوزه معاونت اداری و مالی و مدیریت منابع نیز در این اجلاس حضور دارند.
وی خاطرنشان کرد: سیاستها و تأکیدات وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، قائممقام وزیر علوم و رییس مرکز هیئتهای امنا و هیئت ممیزه مرکزی و کمیته ویژه پیگیری نشست سیاستگذاری نشست مشترک سازمان برنامهوبودجه و وزارت عطف ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، در این اجلاس بهطور جدی و هدفمند موردنظر است.
آهنچیان در پاسخ به این پرسش که بهجز مدیران ارشد ستادی وزارت علوم، آیا مسئولان دیگری در اجلاس حضور خواهند داشت؟ عنوان کرد: به دلیل هماهنگیهای خوب بهعملآمده بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان برنامهوبودجه در رابطه با پاسخگویی روزافزون دانشگاهها به تقاضاهای اجتماعی که مورد تأکید برنامههای توسعه کشور است، در این اجلاس بیشترین نمود هماهنگی در تراز ملی در حضور معاون ریاست سازمان برنامهوبودجه، مشاور معاونت اجتماعی، فرهنگی و علمی سازمان برنامهوبودجه و رییس گروه آموزش عالی آن سازمان قابلمشاهده است. علاوه بر این حضور معاونان ۶ وزارتخانه کلیدی مرتبط با اشتغال پذیری و مهارت افزایی در این اجلاس تراز آن را به یک رویداد دانشگاهی جریان ساز ارتقا داده است.
وی در خصوص علت انتخاب محل برگزاری اجلاس در دانشگاه بوعلی سینا گفت: در نشستهای تخصصی و پیش نشستهای اجلاس که با محوریت طرح مهارت افزایی و ارتقای توان اشتغال پذیری دانشجویان کارشناسی در ۲۳ اردیبهشت و ۱۲ تیرماه سال جاری با حضور ۵۳ معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی برخی دانشگاههای برگزیده کشور در محل وزارت علوم تشکیل شد، از معاونان شرکتکننده برای آمادگی میزبانی اجلاس ۵۱ استعلام شد که ۱۰ دانشگاه کشور به این منظور اعلام آمادگی کردند. با توجه به ۲ شاخص اصلی؛ مرکزیت جغرافیایی، سهولت نسبی دسترسی برای اکثریت دانشگاههای کشور و دارا بودن زیرساختها و شرایط متناسب برای برگزاری اجلاس با حضور حدود ۲۰۰ مهمان و همچنین دارا بودن تجربههای غنی درزمینه مهارت افزایی دانشگاه بوعلی سینا انتخاب شد.
آهنچیان در پاسخ به این پرسش که نقش دفتر برنامهریزی آموزش عالی در این رویداد جریان ساز چیست؟ تصریح کرد: محور برنامهریزی و اقدام در مسیر این تحول اساسی در نظام آموزش عالی کشور، دفتر برنامهریزی آموزش عالی است که یکی از مهمترین وظایف آن، بهبود و اصلاح فرایند آموزش در مقاطع مختلف تحصیلی در دانشگاهها است.
وی بیان کرد: به این منظور از ابتدای شروع بهکار دولت دوازدهم که محور برنامه ششم توسعه در بعد آموزش عالی، مهارت افزایی و ارتقای توان پاسخگویی به تقاضاهای روزافزون اجتماعی-اقتصادی تعیین شد و بهویژه با نظر به برنامه راهبردی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این رابطه، نیروی فکری و عملیاتی دفتر بر پیشبرد این اهداف قرار گرفت. در همین راستا برنامهریزی و هدایت اجلاس پنجاه و یکم معاونان آموزشی در سال جاری نیز در زمره وظایف این دفتر قرار گرفت و برنامه اجلاس با محوریت مهارت افزایی و اشتغال پذیری تنظیم شد.
وی در پاسخ به این سؤال که برنامه این دوره از اجلاس معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی چیست و از چه ویژگیهای ممتازی برخوردار است؟ اظهار کرد: پنجاه و یکمین اجلاس معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاهها که در روزهای ۱۰ و ۱۱ شهریورماه سال جاری در دانشگاه بوعلی سینا برگزار خواهد شد به چند دلیل برجستگی و تفاوت دارد: نخست اینکه در تراز ملی و با حضور معاونان چندین وزارتخانه مرتبط با موضوع اشتغال پذیری بهمنظور کمک به تصمیمگیری درباره موضوع بهبود مهارت افزایی دانشجویان برگزار میشود.
وی افزود: همچنین این اجلاس ابزار مدیریتی مستقیم برای تداوم برنامه استراتژیک رابطه وزارت علوم با سازمان برنامهوبودجه در جهت افزایش ضریب اطمینان تحقق برنامه ششم توسعه در بخش آموزش عالی است.
به گفته آهنچیان در این دوره از اجلاس منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری حضور خواهد یافت و برنامههای وزارت علوم در رابطه بامهارت افزایی و ارتقای توان اشتغال پذیری دانشجویان بهطور مستقیم به معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاهها اعلام خواهد شد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اجلاس بر روی یک محور معین و ویژه متمرکزشده است تا به تصمیمگیری عالمانهتر در ادامه فرایند تحول آموزش براساس برنامههای مهارتافزایی کمک کند. ازاینرو از سطح گزارش دهی و اعلام برنامهها فراتر رفته است.
انتهای پیام/
انتهای پیام/