دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 شهريور 1397 - 03:26
عبور از چالش‌ صادرات طلای سیاه/۴

فرآورده‌های نفتی جایگرین خام‌فروشی شود

کارشناس مسائل نفت با اشاره به اینکه تبدیل نفت‌خام به فرآورده‌های نفتی راهکار موثر برای دورزدن تحریم‌هاست، گفت: تداوم سوآپ نفتی ایران با روسیه، آذربایجان و قزاقستان می‌تواند در دوران تحریم برای صنعت نفت ایران موثر باشد.
کد خبر : 307743

جلال تجددنسب در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه در سال 1391 نفت ایران با تحریم‌های سازمان ملل متحد و آمریکا روبه‌رو شد ولی باز هم مشتری داشت افزود: به طور قطع تحریم طلای سیاه از سوی آمریکا که در اواسط آبان ماه سال‌جاری انجام می‌گیرد و در کاهش میزان صادرات نفت ایران موثر خواهد بود ولی این موضوع نمی‌تواند موجب شود تا نفت کشورمان در دنیا بی‌مشتری بماند.


وی با اشاره به اینکه تقویت صنعت پتروشیمی در دوران تحریم‌های نفتی می‌تواند برگ برنده برای ایران محسوب شود، گفت: تقویت بخش‌های مختلف پتروشیمی و مقابله با خام‌فروشی در دوران تحریم می‌تواند در توسعه صنعت نفت ایران و دورزدن تحریم‌های نفتی موثر باشد.


تجددنسب از تداوم سوآپ نفتی ایران با همسایگان شمالی خود به عنوان یک مزیت مهم برای صنعت نفت ایران در دوران تحریم یاد کرد و افزود: البته نباید از این موضوع مهم غافل شویم که چین و هند مشتریان اصلی نفت ایران در دوران تحریم هستند و برای تبادلات مالی و کالایی با این کشورها باید از سوی مدیران نفتی تدابیر لازم اتخاذ شود.


این مسئول شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه تهران با اشاره به اینکه تبدیل نفت‌خام به فرآورده‌های نفتی همچون محصولات پتروشیمی مهم‌ترین راهکار برای دورزدن تحریم‌های نفتی است گفت: تداوم سوآپ نفتی ایران با روسیه، آذربایجان و قزاقستان می‌تواند در دوران تحریم برای صنعت نفت ایران موثر باشد.


وی اضافه کرد: افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها در کشور می‌تواند در دوران تحریم موثر باشد به طوری که وقوع این اتفاق موجب می‌شود تا خام‌فروشی کاهش پیدا کند.


تجددنسب از اتکای بودجه کشور به خام‌فروشی نفت انتقاد کرد و افزود: کشورهایی که نفت را به‌صورت خام از ایران خریداری می‌کنند با تولید محصولات در حوزه پتروشیمی و صادرات آنها با قیمت‌های گزاف به ایران به لحاظ مالی وصادراتی سودهای کلانی را به جیب می‌زنند.


انتهای‌پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته