دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مرداد 1394 - 12:41

مدیر عامل سازمان انتقال خون: امکان دریافت غرامت خون‌های آلوده از فرانسه وجود ندارد

مدیر عامل سازمان انتقال خون با تاکید بر اینکه امکان پیگرد قانونی برای دریافت خون‌های‌ آلوده فرانسوی وجود ندارد، گفت: از خون‌های آلوده به عنوان یک ابزار در چانه زنی سیاسی استفاده می‌کنیم.
کد خبر : 30773

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، علی اکبر پور فتح الله در مراسم رونمایی از سامانه «هم خون ­‌یار» و به مناسبت چهل و یکمین سالگرد تأسیس سازمان انتقال خون درباره تدابیر و تمهیدات سازمان انتقال خون برای گرفتن غرامت ایران از فرانسه همزمان با ورود وزیر امور خارجه فرانسه به تهران درباره فرآورده‌های آلوده خونی گفت: پدیده ایدز و هپاتیت جزوه بیماری‌های نوظهور است و سابقه این بیماری به 30 سال پیش بر می‌گردد. البته باید توجه داشته باشیم که بیماران کشورهای غربی بیشتر از بیماران کشور ما به این بیماری مبتلا شدند به طوری که در فرانسه 80 درصد بیماران تالاسمی این کشور دچار HIV شدند و پس از این ماجرا فابیوس نخست وزیر آن زمان فرانسه و سایر مسئولان حوزه بهداشت و سلامت این کشور به دادگاه فراخوانده و با توجه به اینکه بروز این حادثه تعمدی نبوده این افراد تبرئه شدند.


دریافت غرامت از فرانسه ممکن نیست


پورفتح‌الله از امکان ناپذیر بودن غرامت ایران از فرانسه یاد کرد و گفت: پس از بررسی و پیگیری کارشناسان حقوقی سازمان متوجه شدیم که امکان پیگرد قانونی و حقوقی وجود ندارد اما ما می‌توانیم از این موضوع به عنوان یکی از ابزارهای سیاسی استفاده کنیم زیرا موضوع فرآورده‌های خونی آلوده فرانسه امکان چانه‌زنی سیاسی ایران را را فراهم می‌کند همان‌ طور که این چانه‌زنی‌ها درباره این موضوع در مذاکرات 1+5 صورت پذیرفت و ایران توانست از این موضوع در این مذاکرات استفاده کند.


مدیرعامل سازمان انتقال خون یادآور شد: هنوز نتوانسته‌ایم یک سند رسمی محکومیت مسئولان فرانسوی درباره فرآورده‌های آلوده خونی را پیدا کنیم و حتی فرانسه به برخی از کشورها که آنان نیز بر اثر استفاده از خون‌های آلوده دچار مشکل شدند کمک مالی کرد که البته این کمک‌ها به عنوان غرامت نبوده است. بر همین اساس ما تنها می‌توانیم از موضوع خون‌های آلوده فرانسوی به عنوان ابزاری برای چانه‌زنی‌های سیاسی در معادلات سیاسی و مجامع بین المللی استفاده کنیم.


شاخص‌های بی‌نظیری در انتقال خون ایران داریم


وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: حضور 42 میلیون هم وطن که از بدو تأسیس سازمان انتقال خون در امر اهدای خون فعالیت داشتند سبب شد شاخص‌های جهانی بی‌نظیری در انتقال خون ایران داشته باشیم و امروز سازمان به عنوان یک برند در زمینه طب انتقال خون در جهان شناخته شده است.


مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت:‌ امروزه به عصر جدید مدیریت خون بیمار وارد شده‌ایم و تلاش می‌کنیم خون بیمار را حفظ کنیم تا نیازمند خون دیگران نباشد و هم اکنون در حال مدیریت خون بیماران هستیم زیرا استفاده از فراورده‌های خونی مانند شمشیر دو لبه عمل می‌کند و در صورتی که خون اهدا کننده سالم و استاندارد نباشد می‌تواند مشکلات بسیاری را برای گیرنده خون به همراه داشته باشد به طوری که بیماری‌های نوظهوری مانند ایدز و هپاتیت چالش امروز جهانی است.


پور فتح الله ادامه داد: براساس آخرین اطلاعات و آمار سازمان جهانی هر خونی که به بیمار تزریق می‌شود در صورتی که استاندارد لازم را نداشته باشد می‌تواند عوارض و گرفتاری‌های بسیاری برای مصرف کننده خون بر جای بگذارد و هزینه‌های سنگینی بر دوش بیمار و سامانه سلامت کشور تحمیل کنند.


رئیس سازمان انتقال خون با اشاره به کاهش اهدای 2 میلیونی خون در کشور آمریکا عنوان کرد: در سال 2013 از 16 میلیون اهدای خون در آمریکا این آمار به 14 میلیون کاهش یافت.


وی مدیریت خون بیمار را بر پایه سه شاخص عنوان کرد و گفت: تلاش می‌کنیم جامعه کم خون نباشد و اجازه نمی‌دهیم کسی با کم خونی وارد اتاق عمل و مراکز درمانی شود همچنین سیستم‌های بیمارستانی انتقال خون می‌تواند به جمع آوری خون بیمار کمک کند به صورتی که در حین و بعد از عمل از خون خود بیمار برای خودش استفاده کند، می‌کوشیم استفاده از داروهای منبسط کننده عروق را به حداقل برسانیم و از داروهای منقبض کننده عروق استفاده کنیم و به عنوان مثال مصرف آسپرین که روی پلاکت تأثیر می‌گذارد را قبل از عمل قطع کنیم.


تدوین آیین‌نامه کمیته‌های انتقال خون بیمارستانی


مدیرعامل سازمان انتقال خون یادآور شد:‌ آیین‌نامه کمیته‌های انتقال خون بیمارستانی تدوین شده و به زودی از سوی وزیر بهداشت ابلاغ می شود همچنین با همکاری 11 انجمن تخصصی و سازمان نظام پزشکی راهنمای ملی مصرف خون و فرآورده‌های خونی را تدوین کرده و آن نیز به زودی ابلاغ می‌شود البته اجرایی شدن این راهنما حائز اهمیت ویژه است.


ایران یکی از سالم‌ترین کشورهای اهداکننده خون است


وی در خصوص سازماندهی خون‌های نادر در خاورمیانه و ارتقای کنترل کشورهای منطقه در زمینه انتقال خون گفت: ایران یکی از سالم‌ترین کشورهای اهدا کننده خون در جهان است و امروزه ایران با وجود 20 هزار بیمار تالاسمی در ایران و استفاده سالانه 300هزار واحد خون توسط یک هفتم خون کشور تاکنون حتی یک مورد HIV نیز ثبت نشده است در حالی که براساس آمار جهانی از هر 400 هزار تزریق خون یک HIV وجود دارد اما امروز آمار این بیماری‌ها از جمله HIV و هپتاتیت B و C در حوزه انتقال خون در ایران 10 برابر کمتر از نُرم جهانی است.


پورفتح‌الله با اشاره به سیر نزولی انتقال HIV و هپاتیت از اهداکنندگان خون در ایران در 5 سال اخیر گفت: با این وجود آمار HIV در ایران در حال افزایش است و این آمارها نشان از تلاش جمعیت اهدای خون ایران و مسولیت پذیری اهداکنندگان خون در برابر گیرندگان خون در کشور است.


به گزارش آنا، سامانه هم خون یار اولین سامانه همراه اهدای خون در ایران است که با همکاری و مشارکت همراه اول ایجاد و راه اندازی شده است. این اپلیکیشن رایگان به نرم افزاری آموزشی برای اهداکنندگان و دریافت کنندگان خون تبدیل می‌شود که تمامی جنبه‌های مختلف آموزش و سلامت را برای اهداکننده و گیرنده خون را در نظر گرفته است و امکان خود ارزیابی را به افراد برای اهدا و دریافت خون ارائه می‌کند.


انتهای پیام/

برچسب ها: لوران فابیوس
ارسال نظر
هلدینگ شایسته