اگر غدیر مهم است چرا در مسجدالحرام انجام نشد؟
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، حجت الاسلام حسین انصاریان در آستانه فرارسیدن عید سعید غدیرخم و عید امامت و ولایت حضرت امیرالمؤمنین (ع) در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «اگر غدیر حق و مهم است چرا در مسجد الحرام انجام نشد؟» با چهار دلیل پاسخ گفت.
۱- صریح آیات متعدد قرآن و قانون اولیه آن است که تعیین خلیفه به دست خداوند است و پیامبر (ص) فقط حق ابلاغ دستور و فرامین خداوند را دارد. «.. و ما علی الرسول الّا البلاغ المبین» - نور /۵۴.
و پیامبر (ص) در طول ۲۳ سال نبوت خویش مثل سایر فرامین الهی فرمان ابلاغ خلافت حضرت علی (ع) را عنوان کردند و در جریان حجةالوداع آخرین ابلاغ را انجام دادند. اگرچه بعد از حجةالوداع نیز مکرر به این دستور الهی اشاره داشتند و حتی در ساعات پایانی عمر شریف خویش قصد مکتوب کردن این ابلاغ الهی را داشتند (حدیث قلم و دوات) که عدهای از صحابه مانع آن شدند.
۲- کسانی که بخواهند با کار پیامبر (ص) مخالفت کنند برایشان فرقی ندارد که پیامبر آن را در غدیر خم بهجای آورده باشد یا در خانه خدا.
۳- پیامبر اکرم (ص) حضرت علی (ع) را تنها در غدیر خم به خلافت نصب نکرد، بلکه از روز اول بعثتش تا روز رحلتش در دهها و صدها مکان و زمان و به صدها بهانه و حادثه حضرت علی (ع) را به عنوان خلیفه بلافصل خود معرفی نمود، که قصه غدیر تنها یکی از آن هزاران است و کسی که آن هزاران را نادیده گرفته است، میتواند این یکی را هم نادیده بگیرد، حتی اگر بر بام کعبه باشد.
۴- آنچه مانع از پذیرش خلافت حضرت علی (ع) برای عدهای بوده است، زمان و مکان انتصاب نبوده، بلکه آن کینه و عداوت و تعصب جاهلانهای بوده است که اگر خود خداوند هم (العیاذ بالله) بر زمین نازل میشد و دست علی (ع) را بهعنوان خلیفه بالا میگرفت، باز هم همان عده مخالفت میکردند و شاهد شما هم قصه حارث بن نعمان فهری است، که وقتی دید پیامبر اکرم (ص) حضرت علی (ع) را بهعنوان خلیفه خود در غدیر معرفی کرد در پای مجلس پیامبر بلند شد و فریاد زد: خدایا اگر بنا است بعد از پیامبر (ص) حضرت علی (ع) بر من خلیفه و امیر باشد، هماکنون بلایی بر من نازل کن و مرا از دنیا ببر تا من بمیرم و نبینم علی (ع) خلیفه بعد از رسول است و خداوند هم فوراً نفرین او را در حق خودش مستجاب کرد.
منبع: مهر
انتهای پیام/4028/خ
انتهای پیام/