دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 شهريور 1397 - 03:05
سیدرضا جزء‌مومنی*

غدیر را قدر بشناسیم

کد خبر : 307602

بی‌گمان، غدیر بزرگ‌ترین و مهم‌ترین عید شیعیان است و برجسته‌ترین مفاهیم دینی از آن استنباط می‌شود که والاترین آنها، اصل مترقی ولایت است و بنا به روایات، پیش‌شرط قبولی عبادات است و بی‌‌ولایت، راه به سمت و سوی سعادت، میسر نخواهد بود.


اسلام نه تنها آخرین آیین الهی است که از رهگذر رحمت خدایی بر انسان هبه شده؛ بلکه کامل‌ترین ادیان است و قید «الیوم اکملت لکم دینکم» در آیت قرآنی، ناظر به همین امر است و البته این قید بنا به آنکه در قول الهی است و ابلاغ می‌شود پس مطمئنا در هیچ زمینه‌ای بر اسلام، نقص وارد نیست و هر آینه می‌توان تکامل در دین را بر آیین برجسته اسلام مشاهده کرد و طبیعی است که از این دین برجسته که به کفایت نبوی بر اصالت علوی منتقل می‌شود و به 12 شمع فروزان (ائمه اطهار) با تکیه بر آیت تطهیر و البته بنا به حضور عصمت الهی بر آدم خوانده شده، جایی برای نقل نقص نخواهد بود و این باور مطلق ما شیعیان است.


ظهور اسلام در حرا به حکم «اقرا» بر قلب نازنین رسول‌الله، نشان از اندیشه متعالی این دین دارد که سرآغاز آن، دعوت به خواندن است که تفکّر و تدبّر را در فحوای خویش دارد و پس از 23 سال به حکم «یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ» تمام آنچه از این آیین متعالی بر پیامبر رحمت نازل شده به مولای کونین واگذار می‌شود تا حجت بر عالمیان تمام شود که تکامل دین برتر بر اصل برجسته ولایت استوار است.


اصل ولایت، برآمده و ممتاز است؛ زیرا تمامی ندارد و بنا به حضور امام عصر (عج) و نواب عام آن امام همام، مردم همواره از روشنای حضور برخوردارند و به سادگی می‌توانند راه را از چاه تمییز دهند و به سرمنزل مقصود برسند اما ...


کدام بی‌راهه در تفکر امروز ماست که غدیر را به اعتبار امام حیّ و حاضر آن‌طور که باید نمی‌شناسیم و اسیر فتنه‌های آخرالزمانیم و اساساً چرا شاخص‌های دینی که برآمده و برجسته است در رفتار اجتماعی ما ظهور و بروز ندارد و چه اتفاقی افتاده که با داعیه دین‌مداری در انتهای قافله غفلت، دست و پا می‌زنیم و چرا آثار دینی در رفتار ما هویدا نیست...!


چه ساده غیبت می‌کنیم و تهمت می‌زنیم؛ بازار اسلامی، نشانی از مکاسب‌خوانده‌ها ندارد و هر که در تکاپوست تا...! امان از بانک‌ها و بانکداری بدون بهره و ربا...! و افسوس که در شیوه‌های حکومت به افتراق تحزب در مقابل هم جبهه می‌گیریم؛ ساده، اخلاص را در مسلخ اختلاس، سر می‌بریم! و به انگشت اشاره عالمیان، رسوا می‌شویم که مسلمان این است و مسلمانی این ...!


بخشی از مدیران سر به هوا و اسیر هوای نفس و در دنیای تبعیض‌ها در اندیشه خود و اطرافیان‌اند و کمتر کسی دغدغه دین و مردم را دارد و اقتصاد کمر شکسته، تیر بلا را به سفره ندارها اشاره برده و آنکه دارد تا بی‌اندازه خورده و آنکه ندارد فقط غم ایام را به خاطر سپرده و بی‌نوا و خاموش نشسته تا تقدیر چه کند بر این دست و بال بسته؟


شاخص‌های اسلام به عنوان دین برتر، کامل‌ترین معیار برای عزتمندی یک ملت است؛ اما از ناچیزبودن تدبیر، راه به بیراهه رفته‌ایم و متاسفانه در گپ و گفت‌های روزانه، تمام عالم را به رخ یکدیگر می‌کشیم که در شاخص مسلمانی در رتبه فلانیم؛ اگرچه در داعیه مسلمانی، ام‌القرای اسلامیم.


باید طرحی نو درانداخت و با کنترل رفتار اجتماعی و پرهیز ار لقمه حرام و شبهه و دزدی‌های سامان‌یافته که آب از آب تکان نمی‌خورد و بی‌نوایان را یارای شمردن صفر ارقام دزدی نیست؛ باید کاری کرد.


غدیر قدرت اسلام است و مطمئنا می‌توان با شناخت کامل غدیر از فرزانگی مسلمان آگاه شد و اینکه امام حاضر، ناظر بر رفتار ماست لذا ضروتاً باید شرمسار نگاه آن مظهر عدالت بود و با پرهیز از خطا، راه به سعادت برد.


خدمت به مردم، افضل عبادات الهی است ولی در ادارات کارگشایی نمی‌کنیم که هیچ، گره هم بر کار می‌زنیم و اینها از انصاف نیست و باید بدانیم که در فلسفه غدیر، فردی جانشین رسول الله(ص) شد که برجسته‌ترین شاخص عدالت در عالم وجود است و چه بسیار بر کارگشایی از امور مردمان توصیه فرموده است.


شایسته نیست؛ غدیر فقط یک اسم و البته یک روز تعطیل در تقویم ایرانیان باشد؛ غدیر باید در رفتار اجتماعی ما نمودار شود که ما پیرو آیین برتریم و چه بسیار بد که سکانداران مدیریت بعضی شهرها با ترک تقوی بر آیینه غدیر کدورت می‌اندازند و خدا را به ورطه فراموشی می‌برند و طایفه دینمدار را به تک‌محوری بودن خویش، آزرده خاطر می‌سازند و مردمی می‌مانند که چاره‌ای ندارند جزء آنکه از بی‌تدبیری و ‌بی‌کفایتی بعضی‌ها، دست بر آسمان تقدیر الهی گیرند و از سویدای دل، نفرین کنند که خدایا ...!


غدیر، قائمه دین ماست و ای کاش به بی‌تدبیری برخی از مسئولان، حاده نشود که مردم در فشار روزگار به خدا شکوه خواهند کرد و در قول و کلام فخیم رهبری معظم انقلاب اسلامی، این مملکت به فضل خدا در تمام زمینه‌ها برجسته است که اگر حُسن مدیریت بر آن اعمال شود و همگان به اندازه و البته عادلانه مصرف کنند و هوای محرومان را داشته باشند، مدینه فاضله، دور از دسترس نیست.


غدیر، قدرت اسلام است و مسلمان، مظهر جهانی معرفی دین برتر به اعتبار انسان‌شناسی دینی است و اساسا انسانیت در دین برتر به عنوان جامع‌ترین شاخص انسان معرفی می‌شود و در تکامل دین اسلام، کمترین شبهه‌ای وجود ندارد، پس ضرورت مطلق است تا با بازنگری در رفتار اجتماعی از شاخص‌های دین اسلام به عنوان اکمل ادیان بهره بگیریم و بر صراط بندگی، تلاش کنیم تا مطابق تعریف انسان در باور دینی در جامعه نمود داشته باشیم؛ البته در این موضوع، همگان نقش ارزشی دارند و وظیفه ساختاری جامعه به قید تمام افراد است تا به مدینه فاضله مورد اقبال ولی‌الله‌الاعظم (عج) دسترسی داشته باشیم.


غم عالم نباشد شیعیان را


در این فصل سکوت از باور دهر


یکی در ماورای طینت ماست


رضایش، رونق است بر خاطر شهر


اللهم عجل لولیک الفرج


*مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی دامغان


انتهای پیام/4062


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته