دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی:

دانشگاه آزاد باید تا سال 1404 انتخاب اول محققان و دانشجویان باشد

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هدف و اراده مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی این است که تا سال ١٤٠٤ این دانشگاه، انتخاب اول داوطلبان و محققان باشد.
کد خبر : 307510

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی در دوره آموزشی دانش‌افزایی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، ضمن تبریک عید غدیرخم گفت: هدف و اراده مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی این است که تا سال ١٤٠٤ این دانشگاه، انتخاب اول داوطلبان و محققان باشد.


وی افزود: دوران صدارت امیرکبیر سه سال بود؛ ولی در این سه سال فعالیت‌های مهمی انجام داد که در تاریخ ماندگار شد و ما نیز می‌توانیم تا سال ١٤٠٤ به این مهم دست پیدا کنیم.


سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: باید با کمک شما استادان، دانشگاه آزاد را به شبکه نوآوری اجتماعی تبدیل کنیم. یک شبکه حقیقی نوآوری اجتماعی که بتواند مشکلات جامعه را حل کند.


طهرانچی در ادامه بیان کرد: لازمه این تحول، اراده جدی و برنامه‌ریزی است. چرا دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان انتخاب اول داوطلبان نباشد وقتی که پتانسیل و ظرفیت آن را دارد.


وی با اشاره به اینکه شعار ما شعاری عملیاتی است، گفت: اینکه ما تا سال 1404 انتخاب اول داوطلبان باشیم، شعار قابل اندازه‌گیری است. امیدواریم اراده لازم برای تحقق این شعار وجود داشته باشد؛ اما برای رسیدن به آن نیازمند نگاه سازمانی و اراده جمعی هستیم. هر کس در این سازمان با ما همراه می‌شود باید با این شعار فعالیت کند.


سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه در این دانشگاه نگاه دست دومی به دانشجو، دانشگاه و استاد وجود ندارد، گفت: برای اینکه بتوانیم انتخاب اول باشیم باید تمامی واحدهای دانشگاه آزاد کمک کنند تا طرح تحول را رقم بزنیم. دوشنبه در واحد تبریز، مباحث طرح تحول را مطرح کردم و برای رسیدن به آن همه با هم باید حرکت کنیم.


وی ادامه داد: اگر هدف این است که دانشگاه آزاد در رتبه و جایگاه اول باشد، باید به معنای واقعی در این دانشگاه زندگی کنیم، بنده هم از زمان مدیریت دانشکده تا زمان ریاست بر دانشگاه فقط در آموزش عالی زندگی می‌کردم.


طهرانچی اظهار کرد: طرح تحول بدون داشتن الگوی رشد و تربیت، نظام کارشناسی، پژوهشی، منابع انسانی مولد و خلاق و زیرساخت پژوهشی نظام نوآوری اتفاق نمی‌افتد.


سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی به تشریح پنج اصل مهم برای تحقق طرح تحول پرداخت و گفت: براساس منویات مقام معظم رهبری، پنج اصل موضوعی وجود دارد که باید به آن توجه ویژه‌ای شود.


وی افزود: تنظیم رابطه متقابل تحصیل با اشتغال، جهت‌گیری علمی از این اصول است و نیازسنجی علمی و سرمایه‌گذاری باید بر روی دانش مورد نیاز انجام شود. اگر سرعت پیشرفت علمی کشور کاهش یابد، فاصله ما با وسعت علمی جهان بیشتر خواهد شد. باید تمام برنامه و مسیر حرکت دانشگاه‌ها در جهت نقش‌آفرینی در ایجاد تمدن نوین اسلامی باشد.


طهرانچی گفت: نباید فراموش کنیم مردم به تحصیلی اهمیت می‌دهند که بتواند اشتغال ایجاد کند؛ برای مردم امید فرزندان مهم است. اگر نشان دهیم دانشگاه آزاد به آینده، امید و اشتغال جوانان اهمیت قائل است مردم به ما اعتماد می‌کنند.


سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه علم جدید از متن توسعه دنیا استخراج می‌شود، گفت: تکنولوژی و چارچوب آموزشی تغییر کرده و مردم به دنبال این هستند که بهترین دوران عمر جوانان‌شان صرف حواشی نشود و علمی بیاموزند که برآمده از دل توسعه باشد.


وی با بیان اینکه باید بستری فراهم شود تا پایان‌نامه‌ها مشکلات جامعه را حل کنند اظهار کرد: مقاله‌نویسی، یک ادبیات درون خانواده‌ای است. تعداد مقالات یک عضو هیأت علمی به جامعه ارتباطی ندارد. مطالبه مردم رسیدگی به مشکلات جامعه است.


کمیت، لازمه هر نوع کار کیفی است


سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی گفت:‌ این دانشگاه، گسترش کمّی مناسبی داشته و اساساً کیفیت زمانی رخ می‌دهد که از دل کمیّت بیرون بیاید. به عبارت دیگر کمیت لازمه هر نوع کار کیفی است.


طهرانچی با بیان اینکه در دانشگاه آزاد اسلامی کسی مستقل عمل نمی‌کند عنوان کرد: گسترش کمّی فوق‌العاده دانشگاه آزاد، این فرصت را ایجاد کرده تا یک گسترش کیفی مناسب داشته باشیم. این کمیّت، حریف مشکلات بزرگ می‌شود، در صورتی که فرماندهی مناسبی وجود داشته باشد.


بزرگترین دانشگاه‌های موفق دنیا خصوصی هستند


وی بابیان اینکه از پول نفت، تمدن استخراج نمی‌شود ادامه داد: برخی راه حل کیفی‌سازی را دولتی‌سازی می‌دانند؛ اما از نظر من تنها چاره رسیدن به کیفیت، کارآمدسازی است. بنده همه شوراهای سیاست‌گذاری علمی را دیده‌ام و به این نتیجه رسیده‌ام که بزرگترین دانشگاه‌های موفق دنیا خصوصی هستند.


سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در حوزه علم، ایجاد یک قالب برای همه دانشگاه‌ها مفید نیست و یکپارچه‌سازی منتج به کیفیت برون‌زاست. وزارت علوم با ابلاغ دستورالعمل‌هایی به دانشگاه‌ها و مراکز علمی دستور می‌دهد که چگونه عمل کنند؛ اما ما به دنبال کارآمدسازی و کیفیت درون‌زا هستیم و می‌خواهیم از درون دانشگاه آزاد، آن را کارآمد کنیم.


طهرانچی با تأکید بر توجه به مطالبات دانشجویان تصریح کرد: نگاه دانشجو به موضوعات کلی است و به همین دلیل به‌عنوان مثال رتبه یک تا 100 کنکور سراسری دانشگاه شریف را انتخاب می‌کنند. چون با این نگاه کلی از یکدیگر تقلید می‌کنند.


وی بابیان اینکه برای دانشجو مباحث آموزش، فارغ‌التحصیلی، آینده شغلی و امنیت اقتصادی و اجتماعی اهمیت دارد عنوان کرد: در حالی‌که دانشگاه‌ها به گسترش بر مبنای توانایی خودشان فکر می‌کنند و این نگاه در دانشگاه‌ها وجود دارد که ظرفیت‌سنجی می‌کنند تا با جذب منابع، درآمد کسب نمایند. این دو نگاه دانشجو و دانشگاه با هم تناسب ندارد و باید تغییر کند.


سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: مطالبه جامعه از ما سؤالات خاصی را شامل می‌شود به عنوان مثال بالا بردن بهره‌وری که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود یک مطلب تئوری است ولی صنعت از ما فعالیت عملی می‌خواهد و جامعه پیشرفت را احساس می‌کند. باید به این دو نکته توجه کنیم.


طهرانچی با اشاره به اینکه دانشگاه، بستری به نام فراگیری دارد، گفت: در این بستر، دانشگاه‌ها یا بر ترویج علم یا بر تولید علم و بهره‌گیری از آن تمرکز می‌کنند. ترویج علم فعالیتی است که در دانشگاه پیام‌نور و مؤسسات غیرانتفاعی آموزش‌عالی انجام می‌شود. دانشگاه‌های سطح یک دولتی نیز وظیفه تربیت پژوهشگر و تولید علم را دارند اما بهره‌گیری از علم توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی، علمی کاربردی و دانشگاه‌های نوآور انجام می‌شود.


وی با تعریف دانشگاه نوآور گفت: دانشگاه نوآور دانشگاهی است که روی منطق بهره‌گیری از علم فعالیت می‌کند و اگر می‌خواهیم در دانشگاه آزاد، رشد کمّی را به فرصت تبدیل کنیم باید از شبکه گسترده اجتماعی به سازمان حل مسائل اجتماعی تبدیل شویم.


سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی گفت: باید سازمان نوآور باشیم و حل مسئله را به دانشجویان آموزش دهیم. با این کار حتی آمار طلاق در جامعه نیز کاهش می‌یابد چرا که دانشجوی ما یاد می‌گیرد، چگونه مسائل شخصی خود را حل کند.


باید دانشگاه آزاد را به شبکه نوآوری اجتماعی تبدیل کنیم


سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی گفت: باید نگاه‌ها به دانشگاه آزاد اسلامی را عوض کرد و این دانشگاه را به شبکه نوآوری اجتماعی تبدیل کنیم و دانشگاه غیر از برنامه‌های آموزشی برنامه‌های علمی نیز داشته باشد.


طهرانچی ادامه داد: نمونه‌ای از تقلید از دانشگاه‌های غرب این است که غربی‌ها مسئله‌ای به اسم شرق‌شناسی را در دانشگاه‌ها آموزش می‌دهند و تعدادی رشته برای شناخت شرق وجود دارد که آموزش زبان و ادبیات فارسی و عربی نیز در همین مباحث شرق‌شناسی انجام می‌شود. البته در کنار آن، رشته‌هایی برای زبان و ادبیات انگلیسی و فرانسه وجود دارد اما در کشور ما رشته غرب‌شناسی وجود ندارد و تنها رشته‌هایی نظیر زبان و ادبیات انگلیسی داریم و این نمونه‌ای از کپی‌کاری از نظام آموزشی غرب است در صورتی‌که ما در دانشگاه‌ها دروسی به اسم غرب‌شناسی نداریم.


برنامه پژوهشی در کشور وجود ندارد


وی ادامه داد: مهم‌ترین معضل دانشجوی دکتری امتحان جامع و زبان است و اساساً مشکل آموزش به مقطع دکتری داریم در حالی‌که دلیل وجود مقطع دکتری انجام فعالیت‌های پژوهشی است. متأسفانه در کشور برنامه آموزشی وجود دارد ولی برنامه پژوهشی مدون نداریم.


سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: سازمان دانشگاه آزاد اسلامی روی جوانان حساب باز کرده است. دشمنان نظام اسلامی و کشور ما کم نیستند و مشخصه‌ای که می‌توان به وسیله آن به مقابله با دشمنی‌ها پرداخت، پیشرفت علمی است.


انتهای پیام/4007/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب