دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر بومی تیرنگ:

استفاده از وقایع انقلابی با رنگ و بوی آیین از اهداف جشنواره بومی تیرنگ

دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر بومی تیرنگ گفت: در این دوره که مقارن با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است به گروه‌های نمایشی پیشنهاد کرده‌ایم که از شخصیت‌های اثرگذار در مبارزه با استعمار استفاده کنند و همراه با آیین‌های بومی در قالب تئاتر به نمایش درآورند.
کد خبر : 307506

یاسر محمودی در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، درباره بسترسازی جشنواره تیرنگ برای پرداختن به آیین‌ها در قالب نمایش گفت: همان‌طور که از عنوان این جشنواره مشخص است، هدف اصلی جشنواره تیرنگ و تأکیدها بر آیین‌ها و تئاتر بومی است.


وی بیان کرد: اتفاقی که در این جشنواره می‌افتد این است که یک قصه، آیین بومی و یک خرده‌فرهنگ، دستمایه نمایش قرار گیرد. طبق اساسنامه و مقررات این جشنواره، اگر به تولید نمایش با موضوع آیین‌های بومی توجه نشود اصلاً نمایشی به جشنواره راه نخواهد یافت.


دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر بومی تیرنگ در سخنانش در خصوص اقداماتی که برای پرداخت درست به آیین‌ها انجام‌شده تشریح کرد: ما در جشنواره داورانی را برای آثار در نظر گرفته‌ایم که پیش از دیدن نمایش‌ها، باید آیین‌ها را که از سوی گروه‌ها معرفی‌ شده را بخواند و بعد تئاترهای راه‌یافته به جشنواره را مورد بررسی قرار دهد. با این شکل از بررسی آثار داوران ارزیابی می‌کنند که آیا فلان آیین در نمایش گنجانده شده یا خیر.


وی درباره توجه به آیین‌هایی که کمتر موردتوجه قرار گرفته و معمولاً خاص مناطق دورافتاده یا روستاهاست، اظهار کرد: بخشی که امسال بسیار به آن توجه شده شناسایی و پیشنهاد آیین‌ها بومی نقاط مختلف کشور است. ما آیین‌هایی که قابلیت نمایشی دارند، را طی چهار سال کار پژوهشی، شناسایی کرده‌ایم و به گروه‌ها پیشنهاد داده‌ایم برای مثال ما بررسی کرده‌ایم که استان همدان چه آیین‌هایی را دارد و گروه پژوهشی به این نکته اشاره کرده که در استان همدان چند آیین دیگر وجود دارد که هنرمندان به سمت آن نرفته‌اند یا کمتر به آن پرداخته‌اند.


محمودی تأکید کرد: در انتهای فراهانی که سه ماه پیش منتشر شد استان‌ها را جدا کردیم و به فعالان حوزه تئاتر آیینی پیشنهاد دادیم که فلان آیین را می‌توانید در قالب نمایش اجرا کنید چراکه در گذشته، کمتر در جشنواره به این آیین پرداخته شده و این موضوع می‌تواند دستمایه خوبی باشد برای تولید تئاتر باشد.


وی درباره اعزام کارشناسان به استان‌ها برای برخورداری تئاترها از سطح کیفی مطلوب، بیان کرد: خوشبختانه حوزه هنری در سطح کشور فعال است و گروه‌ها به‌واسطه دفاتر حوزه هنری در استان‌ها و زیر نظر نمایندگان ما در استان‌ها فعالیت می‌کنند و آثارشان تولید می‌شود، بنابراین لازم نیست که در هر رویداد هنری کارشناسان و اساتید از تهران به استان‌ها اعزام شوند.


دبیر جشنواره تیرنگ که پیش‌ازاین اعلام کرده بود از میان 124 اثر تنها 19 گروه به اجرای نمایش می‌پردازند، درباره کاهش کمّی آثار نمایشی تصریح کرد: بخشی از کم بودن تعداد کارها مربوط به مشکلات مالی ما است و بخش دیگر درباره سخت‌گیری‌هایی است که ما برای کار تولید در نظر گرفته‌ایم. بسیاری از کارها به‌واسطه جشنواره‌هایی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با موضوع آیین‌های بومی برگزار می‌شود جشنواره تیرنگ را به جشنواره‌ای تکراری تبدیل کرده است و این مدنظر ما نبود.


وی ادامه داد: امسال که مقارن با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است اعلام کردیم گروه‌ها می‌توانند، شخصیت‌های استانی و ملی که نقش مهمی در مبارزه با استعمار داشته‌اند را همراه با آیین و فرهنگ خود معرفی کنند. همچنین امسال شبیه‌خوانی قائم‌مقام فراخوانی را داریم که گروه‌ها یک نسخه تعزیه برای این کار نوشته‌اند که در قالب نمایش به جشنواره می‌آورند.


محمودی تصریح کرد: برخی از گروه‌ها میرزاکوچک‌خان و روایت از اقدامات وی را در قالب آیین‌های خود به جشنواره می‌آورند یعنی نمایش با رنگ و لباس و موسیقی مردم گیلان همراه است. مردم مازندران بحث 6 بهمن آمل را در قالب نمایش آوردند که تنها واقعه‌ای بود که حضرت امام در وصیت‌نامه خود آورده است. در حقیقت استفاده از وقایع انقلابی که در مناطق مختلف کشور بوده مورد تأکید جشنواره بود.


گفتنی است، جشنواره بومی تیرنگ از هفتم تا نهم شهریورماه در استان مازندران برگزار خواهد شد.


انتهای پیام/4031/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته