دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مرداد 1394 - 10:46

ایران، ترکیه و سوریه به مراسم افتتاح «کانال سوئز» دعوت نشدند

با وجود اینکه وزیر امورخارجه مصر پیشتر گفته بود که دعوتنامه شرکت در مراسم افتتاحیه کانال سوئز بدون استثناء، به همه کشورهای جهان ارسال شده است، برخی رسانه‌های مصری به‌نقل از منابع آگاه از دعوت نشدن ایران، ترکیه و سوریه در این مراسم خبر دادند.
کد خبر : 30740

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌املل خبرگزاری آنا به‌نقل از پایگاه خبری «الیوم‌السابع»، منابع آگاه گفتند: ترکیه در راس فهرست سه کشوری قرار دارد که در مراسم افتتاحیه کانال سوئز حضور نخواهند داشت زیرا دولت مصر هیچ دعوتنامه‌ای برای مقام‌های رسمی ترک ارسال نکرده است.


براساس این گزارش، منابع آگاه علت دعوت نکردن ترکیه را حمایت‌های آنکارا از جماعت «اخوان‌المسلمین» عنوان کردند و گفتند که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه هیچ فرصتی را برای حمله به مصر و توهین به مقام‌های این کشور از دست نداده است.


این منابع خاطرنشان کردند: ایران دومین کشوری است که دولت مصر آن را به مراسم افتتاحیه دعوت نکرده است.


منابع آگاه علت این موضوع را نیز این‌گونه بیان کردند که با وجود گرایش جهان به سمت تهران، قاهره سطح نمایندگی دیپلماتیکش در ایران را بالا نمی‌برد. مصر امنیت کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس را خط قرمز خود می‌داند و اجازه دخالت در امور منطقه را به هیچ طرفی نمی‌دهد.


سوریه نیز به‌عنوان سومین کشور غایب معرفی شده است. منابع آگاه «قطع روابط دیپلماتیک با سوریه در سال 2012» را عامل دعوت نکردن از مقام‌های سوری به مراسم افتتاحیه کانال سوئز عنوان کرده اند.


دوحه نماینده خود را معرفی نکرده است


در حالی‌ منابع آگاه از دعوت نشدن سه کشور ایران، ترکیه و سوریه یاد می‌کنند که تاکنون باوجود دعوت رسمی قاهره از دولت قطر، این کشور نماینده خود برای حضور در مراسم افتتاحیه را معرفی نکرده است و حضور نماینده دوحه در مراسم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.


عربستان و بحرین حضور می‌یابند


منابع آگاه گفتند: کشورهای زیادی برای حضور در مراسم افتتاحیه کانال سوئز به قاهره اعلام آمادگی کرده‌اند. در این میان «عبدالفتاح سیسی» رئیس‌جمهوری مصر از مشارکت «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهوری فرانسه، رئیس‌جمهوری قبرس و نخست‌وزیر یونان خبر داده است. علاوه بر این، «محمد بن نایف» ولیعهد عربستان، «حمد بن عیسی آل‌خلیفه» پادشاه بحرین و برخی روسای‌جمهوری کشورهای عربی و اروپایی قرار است در این مراسم حضور داشته باشند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته