دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون توسعه بورس تهران اعلام کرد:

6 پیشنهاد بورس تهران برای اصلاح ساختار معاملات

معاون توسعه بورس تهران گفت: با توجه به تأثیرگذاری، لزوم به‌روزرسانی و تطبیق ریزساختارها با شرایط روز اقتصادی، مطالعات گسترده‌ای در این زمینه انجام شده است.
کد خبر : 307375

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا از بورس تهران، علی عباس کریمی در خصوص زیرساختارهای بورس تهران گفت: مواردی همچون سازوکار تعیین دامنه‌ نوسان قیمت، چگونگی تعیین قیمت‌های مبنا شامل قیمت آغازین و قیمت پایانی، توقف و بازگشایی نمادهای معاملاتی و برگزاری نشست‌های معاملاتی، انواع سفارش‌های خرید و فروش و مواردی از این دست در ادبیات مالی تحت عنوان ریزساختارهای بازار شناخته می‌شوند؛ با توجه به تأثیرگذاری و اهمیت موارد یادشده و لزوم به‌روزرسانی و تطبیق ریزساختارها با شرایط روز اقتصادی، بورس تهران مطالعات گسترده‌ای در این زمینه انجام داده و با دریافت نظرات فعالان بازار سرمایه، پیشنهادهایی در ارتباط با چگونگی اصلاح و به­‌روزسانی ریزساختارهای بورس اوراق بهادار تهران به سازمان بورس ارایه کرده است.


ارسال پیشنهادات بورس تهران برای سازمان در تیرماه 97


وی ادامه داد: بر اساس مطالعات جدید، پیشنهادهای اصلاحی در تیرماه امسال در هیأت مدیره بورس بررسی و در 6 بخش به تصویب رسید. این 6 بخش شامل تعیین حداقل تغییرات قیمت، دامنه نوسان، پایان تصادفی حراج­‌ها، برگزاری حراج پایانی، معاملات پایانی و حذف حجم مبنا است.


معاون توسعه بورس تهران در پاسخ به این پرسش که حداقل تغییرات قیمت چیست و آیا تنها برای تغییرات قیمت سهام از آن استفاده خواهد شد؟ گفت: بورس­‌های اوراق بهادر به منظور کاهش بار سامانه‌ معاملاتی و کاهش زمان کشف قیمت از محدودیت حداقل تغییرات قیمت استفاده می­‌کنند.


وی افزود: برای استفاده از این سازوکار، سهام شرکت‌ها بر اساس قیمت طبقه‌بندی شده و برای هر طبقه قیمتی، یک واحد مشخص به عنوان حداقل تغییرات قیمت تعیین می­‌شود؛ به عنوان مثال برای سهمی که دارای قیمت 100 واحد پولی است حداقل تغییر قیمت یک واحد و برای سهمی که دارای قیمت 1000 واحد پولی است این حداقل پنج واحد در نظر گرفته می‌­شود.


این مقام مسئول تأکید کرد: به عبارت دیگر سهمی که دارای قیمت 1000 واحد پولی است، قیمت بعدی آن 1005 خواهد بود و نمی ‌تواند در رقابت یک واحد یک واحد بر قیمت آن افزوده یا کاسته شود. مطابق بررسی‌های انجام‌شده، تمامی بورس‌های معتبر از حداقل تغییرات قیمت استفاده می‌کنند.


چهار طبقه برای حداقل تغییرات قیمت


وی با بیان اینکه تعیین حداقل تغییر قیمت یک ریالی برای تمامی سهام موجود در بازار سرمایه ایران که دارای طیف قیمتی‌ گسترده‌ای هستند با اصول کارآمدی معاملات و قواعد متعارف بازار سرمایه هماهنگ نیست، گفت: این به افزایش بار سامانه‌ معاملات نیز می‌انجامد.


معاون بورس تهران، گفت: بدین منظور هیأت‌مدیره بورس تهران پیشنهاد داد تا سهام موجود در بازار در چهار طبقه تقسیم شده و هر طبقه قیمتی دارای حداقل تغییرات قیمت مخصوص به خود باشد. مثلاً طبقه قیمتی از یک تا 2 هزار و 500 ریال دارای حداقل تغییرات قیمت یک ریال و 2 هزار و 500 تا 10 هزار دارای تیک سایز پنج ریال باشد.


انتهای پیام/4076


انتهای پیام/

برچسب ها: بورس
ارسال نظر
هلدینگ شایسته