دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 شهريور 1397 - 11:23
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اعلام کرد؛

حضور 701 هزار نفر در کلاس‌های سوادآموزی در سال گذشته/ 87 درصد سوادآموزان زنان و دختران هستند

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه ۸۷ درصد جامعه هدف این سازمان را زنان و دختران تشکیل می‌دهند، گفت: در طول یک‌سال گذشته ۷۰۱ هزار و ۶۸۹ نفر در فعالیت سوادآموزی شرکت کردند.
کد خبر : 307274

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، علی باقرزاده در نشست خبری در نمایشگاه دستاوردها و عملکردها یک‌ساله وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، گفت: در طول یک‌سال گذشته ۷۰۱ هزار و ۶۸۹ نفر در فعالیت سوادآموزی شرکت کردند که از این تعداد ۳۸۱ هزار نفر در دوره‌های آموزشی مصوب ثبت‌نام کردند و ۳۲۰ هزار نفر در فعالیت فوق‌برنامه و مکمل شرکت داشتند.


رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه ۸۷ درصد جامعه هدف را زنان و دختران تشکیل می‌دهند، افزود: ۴۵ درصد جمعیت هدف نیز روستایی و عشایر هستند.


سوادآموزی به اتباع بیگانه


وی با بیان اینکه سازمان نهضت سوادآموزی به آموزش سواد به اتباع خارجی را نیز توجه دارد، تصریح کرد: ۲۷ هزار و ۲۴۰ نفر از اتباع خارجی تحت آموزش هستند که ۹۵ درصد آن را اتباع افغانستانی به خود اختصاص می‌دهند.


باقرزاده افزود: ۱۸ هزار و ۴۴۰ نفر توسط کمیساریای عالی پناهندگان، ۲ هزار و ۴۰۰ نفر توسط موسسه NRC و ۴ هزار و ۵۰۰ توسط موسسه امداد جهانی تحت پوشش هستند و این مراکز بخشی از هزینه‌های آموزش سوادآموزان را پرداخت می‌کنند.


وی تاکید کرد: ما برای ۳ هزار و ۲۰۰ نفر نیز در حال مکاتبه هستیم که مؤسسات آن‌ها را تحت پوشش قرار دهند. اما تمرکز ما بیشتر روی اتباع افغانستانی زیر ۲۰ سال است.


سوادآموزی در جمعیت روستایی و عشایری


باقرزاده با توجه به آموزش سواد به جمعیت روستایی و عشایر کشور، یادآور شد: این کار به‌صورت مشترک با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برگزار می‌شود، اما اکنون در هفت استان، ۳ هزار و ۲۰۰ نفر توسط ۴۰۰ مربی تحت آموزش هستند.


وی خاطرنشان کرد: طی یک سال گذشته ۳ هزار و ۵۰۰ نفر از مددجویان سازمان زندان‌ها نیز تحت آموزش قرار گرفتند. ۲۰ هزار نفر نیز در قالب فوق‌برنامه در آموزش‌ها شرکت داشتند.


رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با بیان اینکه سال گذشته یک‌هزار سرباز بی‌سواد نیز تحت آموزش قرار گرفتند، یادآور شد: این طرح در چهار پادگان اجراشده است.


وی تصریح کرد: هم‌چنین سال گذشته طرح کتاب‌خوانی با خانواده اجرا شد که در این طرح یک هزار و ۵۰۰ نفر شرکت کردند.


باقرزاده درباره آموزش سواد به بزرگ‌سالان، گفت: ما در این حوزه با دو مسئله ازجمله کاهش تقاضا و جمعیت این افراد مواجه هستیم؛ در حال حاضر در ۱۲ استان ۹۷ درصد و در ۶ استان ۹۸ درصد افراد، دارای سواد هستند.


وی با توجه به اجباری شدن سواد در کشور، یادآور شد: لایحه اجباری شدن سواد باید توسط دولت، شورای انقلاب فرهنگی و یا مجلس ابلاغ شود. ما معتقدیم تنها رایگان‌کردن آموزش دوره ابتدایی برای کاهش نرخ بی‌سوادی کافی نیست، باید آموزش سواد علاوه بر رایگان بودن، برای همه اجباری باشد.


آخرین وضعیت استخدام آموزش‌یاران نهضت


رئیس سازمان نهضت سوادآموزی درباره تغییر وضعیت استخدامی آموزش‌یاران نهضت، گفت: این قانون در مجلس تصویب و به شورای نگهبان ارسال‌شده است که بعد از تصویب لازم‌الاجراست.


وی افزود: بر اساس این قانون آموزشیاران یا آموزش‌دهندگان که بیش از دو فعالیت مستمر داشته و از قبل از سال ۹۲ با سازمان همکاری داشتند؛ بعد از گذراندن دوره آموزشی در دانشگاه فرهنگیان، به‌عنوان معلم جذب می‌شوند.


انتهای پیام/4009/4038/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته