دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 شهريور 1397 - 10:39
در نشست امروز خانه ملت؛

نمایندگان مجلس در جلسه سؤال از روحانی چه گفتند؟/ کرم‌پور: آقای رئیس‌جمهور خطر جدی است

جلسه سؤال از رئیس قوه مجریه، صبح امروز در صحن مجلس شورای اسلامی به‌طور علنی برگزار شد و تعدادی از نمایندگان به‌ ویژه رئیس قوه مقننه سخنانی را مطرح کردند.
کد خبر : 307250

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، جلسه سؤال از رئیس قوه مجریه، صبح امروز در صحن مجلس شورای اسلامی به‌طور علنی برگزار شد و تعدادی از نمایندگان، به‌ویژه رئیس قوه مقننه سخنانی را مطرح کردند که در اینجا به‌صورت اجمالی به بخش‌هایی از این سخنرانی‌ها اشاره شده است.


جلسه امروز نشانگر عمیق بودن تفکر دموکراتیک در نظام جمهوری اسلامی است


رئیس مجلس شورای اسلامی در آغاز جلسه علنی امروز گفت: اینکه در اصل 88 قانون اساسی بر سؤال از رئیس‌جمهور با حداقل رأی یک‌چهارم نمایندگان ملت تأکید شده، نشان‌گر عمیق بودن تفکر دموکراتیک در نظام جمهوری اسلامی است که بالاترین مقام اجرایی کشور خود را پاسخگوی ملت می‌داند و این ارزش بزرگی برای ملت ایران است.


لاریجانی ادامه داد: با رعایت اصول، جلسه امروز می‌تواند در نوع خود کمال سیاست‌ورزی در کشور را نشان و شرافت در حکمرانی را نمایش دهد و چون سخنرانی‌ها به‌طور مستقیم در اختیار مردم عزیز قرار می‌گیرد، جدیت، احترام و عواطف برادرانه مدنظر قرار داشته باشد.


ده‌ها میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای غیرضروری اختصاص داده شده است


محمد دهقان، نایب‌رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه سؤال از رئیس‌جمهور با تأکید بر این‌که رئیس‌جمهور باید بگوید چه کسانی به کشور خسارت وارد کرده‌اند، گفت: در ماه‌های اخیر ده‌ها میلیارد دلار ارز بدون برنامه برای واردات کالاهای لوکس و غیرضروری اختصاص داده شده است.


پنج سؤال؛ محور جلسه سؤال از رئیس‌جمهور


احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی از دیگر ناطقان جلسه علنی امروز مجلس بود و گفت: سؤال‌های 82 نفر از نمایندگان حول پنج محور اصلی است که بدین شرح هستند: آقای رئیس‌جمهور چرا دولت شما در کنترل قاچاق به‌عنوان مهم‌ترین عامل فلج‌کننده تولید ملی موفق نبوده است؟ علت استمرار تحریم‌های بانکی با گذشت بیش از دو سال با وجود انجام تمامی تعهدهای برجامی از سوی ایران چیست؟ چرا دولت تدبیر و امید برای کاهش بیکاری شدید، اقدام شایسته‌ای انجام نمی‌دهد؟ علت رکود اقتصادی شدید در دولت شما با وجود تمامی وعده‌ها چیست؟ و علت افزایش شتابان نرخ ارزهای خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی چیست؟


تشدید تورم؛ نتیجه فقدان مدیریت کارآمد


محمدحسین فرهنگی، عضو فراکسیون ولایی مجلس سومین ناطق و از دیگر سؤال‌کنندگان از رئیس‌جمهور تصریح کرد: آقای رئیس‌جمهور در دولت شما به دلیل فقدان مدیریت کارآمد، تورم تشدید و به اوج رسید و رکود تورمی ایجاد شد. آقای رئیس‌جمهور شما در ابتدای آغاز به‌ کار دولت، تصویر موفقی از مدیریت آینده خود در اقتصاد ترسیم کردید هرچند که مسأله رکود تنها مربوط به‌دولت شما نبوده اما در این دولت به‌دلیل فقدان مدیریت کارآمد، این مسأله به اوج رسید و به رکود تورمی انجامید.


آقای رئیس‌جمهور خودتان باشید، خوابتان می‌برد؟


سید حسین نقوی حسینی،چهارمین ناطق و از دیگر سؤال‌کنندگان از رئیس دستگاه اجرایی کشور گفت: آقای رئیس‌جمهور خانواده‌ای را در نظر بگیرید که یک، دو، یا پنج فرزند تحصیل‌کرده با مدارک عالی حتی دکتری با سنین بین 20 تا 40 سال دارد که به علت عدم اشتغال مجرد هستند. آن‌ها شب به خانه پدری می‌روند و دور سفره‌ای جمع می‌شوند که با دستمزد پایین وی تهیه شده است؛ آیا شما باشید، شب خوابتان می‌برد؟ فقط به نمایندگان بگویید شورای عالی اشتغال که بالاترین مرجع تصمیم‌گیری شغلی در این کشور هست در طول پنج سال دولت شما چند بار تشکیل شد؟ بانک اطلاعات بیکاران و اشتغال که وعده دو دوره انتخابات شما بود، چه سرنوشتی پیدا کرد و به کجا رسید؟ طرح کارورزی به‌کجا رسید و چه نتیجه‌ای داشت؟ شما مجری قانون هستید و باید پاسخگوی ملت باشید.


چرا به برنامه‌های اقتصادی خود پایبند نبوده‌اید؟


حمیدرضا فولادگر از متقاضیان طرح سؤال از رئیس‌جمهور در جلسه علنی صبح امروز مجلس نیز گفت: چرا رئیس‌جمهور به برنامه‌های اقتصادی خود پایبند نبوده است؟ متأسفانه شرایط کشور به‌ سمتی رفته که هم معیشت مردم در تنگنا قرار گرفته و هم فعالان اقتصادی بیشترین مشکلات را از ناحیه تصمیم‌های دولت بر دوش خود حس می‌کند و ما شاهد رکود پروژه‌های صنعتی و عمرانی هستیم. آقای رئیس‌جمهور! شما در سال ۹۲ به‌ درستی مشکلات اقتصادی را بیش از آن‌که ناشی از تحریم‌های بانکی و اقتصادی بدانید، ناشی از مشکلات مدیریتی و ساختاری برشمردید. آیا امروز هم به این موضوع پایبند هستید؟ اگر هستید چه اقدامی برای اصلاح ساختارهای اقتصادی و حیطه مسائل مدیریتی و اجرایی انجام دادید؟.


آقای رئیس‌جمهور خطر جدی است


کوروش کرم‌پور حقیقی، نماینده مردم فیروزآباد نیز در جریان سؤال از رئیس‌ قوه مجریه گفت: آقای رئیس‌جمهور مگر رهبر معظم انقلاب نفرمودند اگر کالایی به صورت قاچاق وارد کشور شد، در انظار عمومی به آتش کشیده شود. همه ما شنیدیم ایشان فرمودند مراد من از قاچاق فلان کوله‌بر ضعیف نیست. قاچاق‌های سازمان‌یافته بزرگ را می‌گویم. عدم توانایی دولت در مهار قاچاق کالا و ارز چیست؟ موانع و مشکلات پیشروی شما در جلوگیری از قاچاق کالا و ارز چیست؟ آقای رئیس‌جمهور خطر جدی است و لازم است به‌طورجدی با آن مبارزه شود. خواهش می‌کنم نفرمایید نمی‌شود و نمی‌گذارند.


رئیس‌ قوه مجریه به‌دور از مباحث حاشیه‌ای مباحث خود را مطرح کند


حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری، نماینده مردم قم از طراحان سؤال از رئیس‌جمهور، صبح امروز در جریان جلسه علنی استیضاح روحانی طی نامه‌ای به رئیس قوه مقننه تأکید کرد: نمایندگان از طرح مباحث حاشیه‌ای و همچنین اهانت و بداخلاقی در نشست سؤال از رئیس‌جمهور اجتناب خواهند کرد. همچنین نمایندگان از رئیس‌جمهور می‌خواهند به‌طور از مباحث حاشیه‌ای و بر طبق قانون اساسی مباحث خود را مطرح کند تا جلسه امروز گامی مثبت در راستای حل مشکل‌های مردم باشد


انتهای پیام/4071


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته