دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

حمید فرخ‌نژاد: صاحبان سرمایه باید قدرت رسانه را درک کنند

حمید فرخ‌نژاد در نشست بررسی «اقتصاد خلاق و چگونگی ارتباط صنعت و سینما» با اشاره به اینکه صنعت و سینما می توانند پشتوانه یکدیگر باشند، از لزوم درک قدرت رسانه توسط صاحبان سرمایه سخن گفت.
کد خبر : 30724

به گزارش گروه فرهنگی آنا،‌ نشست بررسی «اقتصاد خلاق و چگونگی ارتباط صنعت و سینما» با حضور غلامرضا خلیل ارجمندی مشاور اقتصادی وزیر ارشاد و رییس صندوق اعتباری هنر، حمید فرخ‌نژاد و سعید محصصی عصر جمعه ۹ مردادماه برگزار شد.


ما هستیم که باید راه را به اقتصاد نشان بدهیم


در ابتدای این نشست، غلامرضا خلیل ارجمندی مشاور اقتصادی وزیر ارشاد با بیان اینکه به واسطه دو دغدغه در این برنامه حاضر شده است، گفت: «یکی از دلایل حضورم در این نشست به واسطه مسئولیت اقتصاد خلاق فرهنگی و هنری است که دارم و دیگری اینکه وظیفه خودم می‌دانستم که اینجا حاضر شوم و گزارشی از کارهای دولت ارائه دهم.»


وی ادامه داد: «کشورهای پیشرفته سال‌های زیادی است که صنایع سخت خودشان را دست کشورهای جهان سوم می‌دهند و خودشان در حوزه صنایع نرم کار می‌کنند و راه رسیدن به اقتصاد خلاق را یاد گرفته‌اند.»


رییس صندوق اعتباری هنر با بیان اینکه آلمان را به عنوان یک کشور پیشرفته می‌شناسیم، ادامه داد: «برخلاف تصور عموم که این کشور را در زمینه صنعت پیشرفته می‌دانند اما آلمان توانسته با صنعت اشتغال‌زایی کند و همه این‌ها ناشی از فعالیت ذهن و فکر صاحبان صنعت است.»


وی بیان کرد: «یکی دیگر از نکته‌های مورد نظر در اقتصاد خلاق، استفاده از ابزارهای زیست محیطی است. همچنین در این حوزه می توان با هزینه‌های کم شغل ایجاد کرد و برگشت سرمایه خوبی داشت. این در حالی است که کشورهای دنیا روی این موضوع خیلی کار کردند و معمولا سهم به ‌سزایی از فعالیت‌های کشورها در جهت همین اقتصاد خلاق است.»


اقتصاد فرهنگی و هنری را نباید با ریال تعریف کرد


خلیل ارجمندی با بیان اینکه برخی کشورها المان‌های اقتصاد خلاق خود را مشخص کرده‌اند، یادآور شد: «برای مثال در کشور آلمان گردشگری را از این دایره خارج کرده‌اند و برنامه‌ریزی‌ها روی دیگر بخش‌ها مانند سینما، تئاتر، موسیقی و ... است.»


وی با تاکید بر این نکته که کمتر کسی باور می‌کند که می‌توان از نقاشی پول درآورد، یادآور شد: «در همین سال گذشته ما دو حراج را در کشور برگزار کردیم که مبالغ زیادی هم در آن ها جریان داشت و حتی یک نقاشی به مبلغی بیش از دو میلیارد تومان فروخته شد.»


مشاور اقتصادی وزیر ارشاد یادآور شد: «اقتصاد با بازار فرق می‌کند، اما برخی هستند که تنها به میزان فروش فکر می‌کنند و این نکته را در نظر نمی‌گیرند که تنها یکی از پارامترهای اقتصاد، نرخ است.»


وی با تاکید بر اینکه اقتصاد پویا است، گفت: «اقتصاد ساکن نمی‌ماند و در این راه هم مسیر خودش را پیدا می‌کند، این ما هستیم که باید به آن، راه را نشان بدهیم و در جهتی که می‌خواهیم راهنمایی‌اش کنیم. برای این کار باید کسانی که خودشان بازیگران هنر هستند، جذابیت‌ها را نشان دهند تا صاحبان سرمایه به این بازار کشیده شوند.»


خلیل ارجمندی با بیان اینکه ما در کشور برای کاری که انجام می دهیم برنامه‌ریزی نداریم، گفت: «تا زمانی که برای ما اقتصاد به ریال و عدد محدود باشد انتظار بیشتری از سینمای ایران نمی‌توان داشت. دنیا اقتصاد فرهنگ و هنر را به اثری که آن‌ها بر روی فرهنگ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دارند، می‌شناسد و نه اینکه از نظر مالی چه جایگاهی دارند.»


وی بیان کرد: «اگر بخواهیم کاری را در حوزه اقتصاد خلاق پیش ببریم به ابزار، نهاد و نیروی انسانی نیاز داریم.»


صاحبان صنایع از طریق سینما صنعت خود را ارتقا دهند


در ادامه این نشست حمید فرخ نژاد که فعالیت‌هایی را در زمینه اقتصاد خلاق آغاز کرده است، بیان کرد: «واقعیتی که وجود دارد این است که در کشور ما همه چیز خودمانی و دورهمی انجام می شود و هنوز نمی‌دانیم سینما برای صنعت چه می‌تواند انجام دهد و در عین حال صنعت می‌تواند چه پشتوانه‌ای برای سینما باشد. کسی هم نیست که این دو را به یکدیگر نزدیک کند. در حقیقت ما یک بنگاه اقتصادی نداریم که بتواند یک تعریف جامع و با مرکزیت از این کار را ارائه دهد.»


وی ادامه داد: «متاسفانه ارتباط‌ها در کشور غلط، محلی و غیر اصولی است و معمولا تهیه‌کننده‌ها با استفاده از ارتباط‌هایی که دارند از بنگاه‌ها و بانک‌ها پول تهیه می‌کنند.»


این بازیگر سینمای ایران با ابراز تاسف از اینکه صاحبان صنایع و سرمایه با قدرت رسانه غریبه هستند و تلویزیون را به سینما و تئاتر ترجیح می‌دهند، یادآور شد: «باید این فرهنگ در کشور به وجود بیاید که چرا آمریکا یکی از قطب‌های صنعتی دنیا است در حالیکه بخش زیادی از این اعتبار را از همین سینما به دست آورده است. آن‌ها در فیلم‌هایشان این قدرت را به تصویر می‌کشند، برای مثال هرکسی به زمین حمله می‌کند یکی از امریکا برای نجات می‌رود و همچنین در همه فیلم‌ها با استفاده از سکانس پرچم که در همه فیلم‌ها آن را دارند، ملیت خودشان را بالا می‌برند. همین کارها قدرتی را از امریکا در میان مردم خودش و میان مردم دنیا می‌سازد.»


فرخ‌نژاد در ادامه سخنانش با انتقاد از مدیران صنعتی برای حضور نداشتن در این نشست بیان کرد: «باید افرادی از وزارت صنایع در این‌جا حضور می‌داشتند. جای آن‌ها خالی است که ببینند و بفهمند که کشورهای دیگر چطور و از چه راه‌هایی پول در می‌آورند. با اینکه ما در کشور چیزهای زیادی داریم، اما قدرتمان در ارائه آن‌ها خوب نیست و از کسانی که در این کار تجربه دارند هم بهره نمی‌گیریم.»


فرخ نژاد در پایان گفت: «صاحبان سرمایه باید قدرت رسانه را درک کنند و بدانند که استفاده از سینما می‌تواند آ‌ن‌ها را ارتقا بدهد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب