دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 شهريور 1397 - 11:00
باخت ناباورانه استقلال مقابل دیدگان هواداران؛

مرثیه‌ای برحال زار شفر/ تیر خلاص به پیکر نیمه‌جان استقلال

استقلال ایران با ارائه نمایشی پر انتقاد، شکست تلخی را در خانه برابر السد قطر تجربه کرد.
کد خبر : 307231

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، استقلال در شبی که با اشتباه فاحش دروازه‌بان السد یک بر صفر پیش افتاده بود، شکست سنگین 3 بر یک را مقابل بیش از 70 هزار هوادار، تجربه کرد تا بیش از پیش ثابت شود این فصل، دارای ایرادهای فراوانی است.


شاگردان شفر بازی را هجومی شروع کرده بودند و با حمایت هواداران فشار مضاعفی روی دروازه السد آوردند. گل به خودی سنگربان السد هم به کمک آبی‌پوشان ایران آمد اما پس از گل، نماینده ایران به حریف فرصت داد تا خود را در زمین پیدا کنند. بازیکنان السد به مرور زمان بر توپ و میدان سوار شدند و چند موقعیت هم خلق کردند اما نیمه نخست با یک گل به سود استقلال به پایان رسید.


نیمه دوم با بازی هجومی السد و دفاع بی‌دلیل استقلال آغاز شد. تعویض غیرمنتظره شفر در دقیقه 55 هم کمک بیشتری به تیم قطری کرد تا بر بازی مسلط شود. مارکوس نیومایر به خاطر آنکه یک کارت زرد داشت جای خود را به محمد دانشگر داد تا ثبات خطوط میانی و دفاعی استقلال از بین برود. روزبه چشمی جای نیومایر را در پست هافبک گرفت و دانشگر به قلب دفاع رفت تا ژاوی، گابی و جونگ وو یونگ کنترل میانه زمین را برعهده بگیرند و مهاجمان تیم‌شان را به راحتی تغذیه کنند.


در نیمه نخست فضاهای زیادی پشت‌سر آرمین سهرابیان و وریا غفوری وجود داشت و چندین بار هم السدی‌ها تا یک‌قدمی گل پیش رفتند. حتی در آخرین لحظه‌های نیمه اول دیرک دروازه نماینده ایران به لرزه درآمد اما شفر ترسید، نیومایر اخراج شود و کمک کرد تا السد به هدفی که داشت برسد.


تنها 6 دقیقه پس از تعویض عجیب سرمربی آلمانی استقلال، یک و دوهای اکرم عفیف با ژاوی و بغداد بونجاح نتیجه داد و عفیف دروازه رحمتی را باز کرد. بازیکنان کم تجربه استقلال رو به بازی احساسی آوردند و چهار دقیقه بعد پاس فوق‌العاده ژاوی به بونجاح رسید تا او زننده گل دوم تیمش باشد. بازیکنان السد که در عرض چهار دقیقه سرنوشت بازی را تغییر داده بودند، به خوبی حریف ایرانی را کنترل کردند و منتظر استفاده از ضدحمله‌ها شدند. دقیقه 73 بود که اشتباه عجیب سید مهدی رحمتی در دادن پاس بلند زمینی به سهرابیان پایه‌گذار گل سوم السد شد. وریا غفوری ناچار به خطای پنالتی شد و بونجاح که در پایان مسابقه بهترین بازیکن زمین شد، تیر خلاص را به پیکر نیمه‌جان استقلال زد.


تلاش نماینده آبی‌پوش ایران تا پایان بی‌‌ثمر بود و السد برنده شد، چون استقلال برنامه‌ مشخصی نداشت تا در خانه پیروز شود. بدون تردید شاگردان شفر در میانه میدان بازی را به حریف قطری باختند. جایی که با رفتن امید ابراهیمی و سرور جباروف توسط فرشید باقری و مارکوس نیومایر پر نشد. وینفرد شفر در پایان مسابقه اعلام کرد علی کریمی در گرم کردن پیش از مسابقه احساس درد شدید داشته و او ناچار شده تا باقری را به میدان بفرستد اما باید این واقعیت را پذیرفت که استقلال شب گذشته به السد نباخت،‌ بلکه در فصل نقل و انتقالات مغلوب این حریف عربی شد.



مسئولان باشگاه استقلال که می‌دانستند نبرد در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا به مراتب از مرحله مقدماتی و یک‌هشتم نهایی دشوارتر است، به جای تقویت تیم، آن را تضعیف کردند. ابراهیمی، جباروف و تیام مهره‌های کلیدی استقلال بودند و قربانی یا کریمی، نیومایر و الحاجی گرو جایگزین‌های شایسته‌ای برای این بازیکنان نبودند.


ایرادی که به شفر در خصوص تعویض نیومایر گرفته می‌شود، کاملا معقول است اما باید توضیحات او را پس از مسابقه در خصوص مشکل‌هایی که تیمش در ابتدای فصل داشت را پذیرفت. مدیران باشگاه استقلال موفق به حفظ بازیکنان با ارزش تیم نشدند و تلاش مناسبی هم برای جایگزینی ستاره‌های جدا شده نکردند.


شفر که معتقد است مصدومیت غیرمنتظره علی کریمی تیمش را به هم ریخت، باید پیش از این فکرش را می‌کرد که فرشید باقری مرد بازی‌های بزرگ نیست. شاید هم پیرمرد آبی‌ها، همه تلاش خود را کرده و نتوانسته هافبک دفاعی بهتری را جذب تیمش کند.


اینجاست که به ضعف‌های عمیق فوتبال پایه‌مان می‌رسیم. اینکه تیم امید ایران در بازی‌های آسیایی عمداً مغلوب میانمار می‌شود تا با کره‌جنوبی بازی نکند و دست آخر هم به این حریف می‌رسد و با دو گل بازنده زمین را ترک می‌کند، معنای واضحی دارد. فوتبال پایه ما از چندین کشور آسیایی عقب است و ما پشتوانه‌سازی خوبی برای تیم بزرگسالان انجام نمی‌دهیم.


استقلال هم که شاخه‌ای از تیم ملی ایران است، در امر بازیکن‌سازی دچار ایراد اساسی است که امثال فرشید باقری وقتی در فصل گذشته فرصت کمی برای بازی به او می‌رسد، ساز جدایی کوک می‌کنند. استقلال باید استقلال از دست رفته‌اش را بازیابد. شاید در بازی برگشت کسب نتیجه‌ای دور از انتظار برای صعود استقلال، امیدی واهی باشد اما باید در درازمدت تیم‌های پایه استقلال ترمیم اساسی شود تا در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا، آبی‌ها نماینده لایقی برای فوتبال ایران باشند.


امیدواریم امشب پرسپولیس در ورزشگاه خلیفه دوحه، برابر الدحیل بهتر از استقلال مقابل السد بازی کند اما وقتی به یاد می‌آوریم برانکو ایوانکوویچ در کنفرانس خبری پیش از بازی اعلام کرده پس از آنالیز الدحیل نقطه ضعفی در این تیم پیدا نکرده است، ناخواسته بیشتر نگران نماینده سرخ‌پوش کشورمان می‌شویم.


انتهای پیام/4048


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب