دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 شهريور 1397 - 00:05
یاران مهربان/ 43

آشنایی با موفقیت دولت اسلامی در عراق و سوریه با «در دام داعش»

«در دام داعش: دولت اسلامی یا عقب‌گرد تاریخ» عنوان کتابی است که «پی‌یر ژان لوییزار» به عنوان تاریخ‌نویس و کارشناس امور خاورمیانه، برای آشنایی علاقمندان تاریخ نوشته است.
کد خبر : 306521

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، «کتاب در دام داعش: دولت اسلامی یا عقب‌گرد تاریخ» نوشته «پی‌یر ژان لوییزار» با ترجمه ویدا سامعی از جمله آثار و اسناد مکتوبی است که به موضوعاتی که کمتر مورد توجه قرار گرفته اعم از منطقه‌ای یا جهانی، اجتماعی یا مذهبی می‌پردازد.


در این کتاب که به نوعی گفتگوی تاریخ و اوضاع معاصر است، نویسنده به مخاطبانش توضیح می‌دهد که چرا امروز به دام داعش افتاده‌ایم.


عمده موضوعاتی که در این کتاب به آن اشاره شده، مسائلی است که در اوایل قرن گذشته روی داده و در حقیقت پی‌یر ژان لوییزار در این کتاب یادآوری می‌کند، وقایع امروز که خاورمیانه را کاملاً زیر و رو کرده، ریشه در اتفاقات یکصد سال گذشته دارد که در مقابل چشمان ما به وقوع پیوسته است. وی اتفاقات کنونی خاورمیانه را ناشی از بازگشت بی‌رحمانه و البته پیش‌بینی‌نشدنی تاریخ این منطقه معرفی می‌کند.


این کتاب دارای 6 فصل با این عناوین ظهور دولت اسلامی، از سایکس ـ پیکو تا یعقوبیه: عقب‌گرد تاریخ، عراق، دولت در مقابل جامعه، حکومت سوریه در دام مذهب‌گرایی، آیا خاورمیانه دارد زیرورو می‌شود و تله داعش است.


فصل نخست که ظهور دولت اسلامی نام دارد به نقش نفت در استان‌های نفت‌خیز عراق در حملات داعش اشاره دارد و فصل دوم دلایل تاریخی ظهور داعش را ریشه‌یابی و بررسی می‌کند. در فصل عراق، دولت در مقابل جامعه که سومین بخش این کتاب به‌شمار می‌رود، نگاه‌های تبعیض‌آمیز تئوریسین‌های عراقی را مطرح می‌شود.


فصل چهارم این کتاب هم به سیاست‌های حافظ اسد و پسرش اختصاص دارد و فصل بعد درباره ترکیه و حزب عدالت و توسعه است که با نگاهی به نوع برخورد این کشور با داعش همراه است. بخش پایانی این کتاب به برخورد با زنان است که نوع نگرش داعش به زنان را تشریح می‌کند.


گفتنی است، کتاب در دام داعش: دولت اسلامی یا عقب‌گرد تاریخ، که برنده جایزه بریین برای کتاب ژئوپلیتیک 2015 و برنده جایزه برتر دانشجویان علوم سیاسی 2016 است، با ترجمه ویدا سامعی در قالب 152 صفحه و 12 هزار تومان از سوی نشر نو منتشر شده است.


انتهای پیام/4072/4031/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته