دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 مرداد 1394 - 11:25

راه اندازی نخستین شرکت تامین سرمایه در بخش مسکن

معاون سازمان بورس و اوراق بهادار از راه‌اندازی نخستین شرکت تامین سرمایه در بخش مسکن خبر داد.
کد خبر : 30617

حسین امیری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه مجوز تاسیس شرکت تامین سرمایه مسکن توسط شورای عالی بورس صادر شده است، افزود: مجوز نهایی از سوی سازمان بورس و اراق بهادار به کارگروه مالی بانک مسکن ابلاغ شده و این کارگروه نیز در حال عملیاتی کردن طرح هستند.


وی با بیان اینکه شرکت‌های تامین سرمایه کارکردهای متنوعی دارند، تصریح کرد: این شرکت‌ها هم می‌توانند تجهیز منابع کنند و هم می‌توانند در ابزارسازی‌ها کمک‌رسان باشند. علاوه بر این موارد می‌توانند بازارگردان و یا مشاوره عرضه نیز باشند.


امیری ادامه داد: در صورتی که فردی بخواهد اوراق منتشر کند و تامین مالی انجام دهد، باید در ابتدا به یک شرکت تامین سرمایه مراجعه کند که کانال تامین سرمایه ارکان مختلفی را برای تشکیل اوراق مانند بازارگردان، متعهد پذیره‌نویسی، نهاد واسط، ضامن و ... شکل می‌دهد.


معاون سازمان بورس و اوراق بهادار اضافه کرد: سازوکار این موضوع را عموما شرکت‌های تامین سرمایه سامان‌دهی می‌کنند و حتی ممکن است در برخی بخش‌ها نیز مانند بازارگردانی ایفای نقش کنند.


وی تعداد شرکت‌های تامین سرمایه عمومی را 9 شرکت عنوان و اظهار کرد: این شرکت‌ها در حال راه‌اندازیبرای تامین سرمایه تخصصی و خاص بخش مسکن هستند و به عبارت دیگر فعالیتشان حمایت از بخش مسکن خواهد بود.


امیری عنوان کرد: در حال حاضر شرکت‌ها برای انتشار اوراق می‌توانند به هر یک از شرکت‌های تامین سرمایه فعلی مراجعه کنند، اما در شرکت تامین سرمایه مسکن، کار به صورت تخصصی‌تر انجام می‌شود.


این مقام مسئول بیان کرد: ایجاد شرکت تامین سرمایه جدید به کفایت سرمایه مجموعه شرکت‌های تامین سرمایه کمک می‌کند، چرا که اقدامات صورت گرفته از سوی برخی شرکت‌های تامین سرمایه موجب شده تا نسبت تامین سرمایه‌شان پر شود و ایجاد این شرکت می‌تواند به این امر کمک کند.


وی در پاسخ به این پرسش که سرمایه مورد نیاز برای راه‌اندازی شرکت تامین سرمایه تخصصی بخش مسکن چه میزان پیش‌بینی شده است، گفت: این شرکت‌ها در فاز نخست با اعتباری بالغ بر 200 میلیارد تومان عملیاتی می‌شوند، اما باید میزان این سرمایه به 400 میلیارد تومان برسد.


معاون سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه برای راه‌اندازی شرکت‌های تامین سرمایه باید 400 میلیارد تومان اعتبار وجود داشته باشد، خاطر نشان کرد: این شرکت متعهد است در فاز بعدی سرمایه خود را به 400 میلیارد تومان برساند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته