دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 شهريور 1397 - 07:44
عضو سابق پارلمان عراق در گفتگو با آنا خبر داد؛

العبادی نخست‌وزیر منتخب آمریکا است/ تلاش واشنگتن برای تشکیل فراکسیون وابسته در مجلس عراق

یک تحلیلگر سیاسی عراق گفت: آمریکا خیلی تلاش کرد تا روند تشکیل کابینه را به تأخیر بیندازد ولی با تشکیل فراکسیون اکثریت این حربه ناکام ماند.
کد خبر : 306079

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ در حالی که با تشکیل فراکسیون اکثریت در مجلس عراق به تدریج مقدمات انتخاب نخست‌وزیر و تشکیل کابینه جدید فراهم می‌شود از گوشه و کنار خبرهایی درباره برخی خرابکاری‌های آمریکا به گوش می‌رسد. در این راستا وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد مایک پمپئو در دیدار دو روز پیش خود با محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی همتای قطری خود در واشنگتن درباره موضوعات دوجانبه و نیز تشکیل دولت عراق رایزنی کرد.


در بخش پایانی بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا تأکید شده است پمپئو و وزیر امور خارجه قطر درباره حمایت از تشکیل دولت عراق صحبت کردند.


از سوی دیگر محسن سعدون یکی از رهبران حزب دموکرات کردستان (پارتی) در گفتگو با پایگاه خبری المعلومه گفت: «سفیر آمریکا در بغداد، فرستاده وزارت امور خارجه و فرستاده ویژه رئیس‌جمهور این کشور به طور مستقیم در روند تشکیل دولت آینده مداخله می‌کنند و به تازگی نشست‌هایی را دراین‌باره برگزار کرده‌اند.


وی همچنین تأکید کرد آمریکا به تشکیل یک ائتلاف سیاسی پیش از آغاز فعالیت مجلس و تشکیل دولت جدید در عراق علاقه‌مند است.


جمیله عبیدی عضو سابق پارلمان عراق در گفتگو با خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا درباره مداخله آمریکا در روند تشکیل دولت در عراق گفت: «پس از آنکه فراکسیون اکثریت در مجلس عراق شکل گرفت و تلاش‌های آمریکا برای برهم زدن معادلات داخلی به نفع خود ناکام ماند اینک برخی طرف‌های وابسته به آمریکا در تلاشند تا فراکسیونی عراقی ولی وابسته به آمریکا را در مجلس تشکیل دهند.»


وی افزود:‌ «آمریکایی‌ها در این راستا بریت مک‌گورک فرستاده ویژه رئیس‌جمهور عراق را در چند روز اخیر به بغداد اعزام کردند تا از نزدیک در جریان تشکیل دولت قرار بگیرد که البته این تلاش‌ها ناکام ماند و نتوانستند مانع از تشکیل فراکسیون اکثریت در مجلس شوند. آنها اکنون چشم امیدشان به این است که دست‌کم بتوانند طیفی از نمایندگان مجلس را که نگاه‌شان به دستورات واشنگتن است دور خود جمع کنند تا به طور مستقل و غیر رسمی جریانی منتسب به آمریکا داشته باشند.»


این تحلیلگر سیاسی عراق تصریح کرد: «قطعاً آمریکا از این اقدام خود این هدف را دنبال می‌کند که منافع سیاسی‌اش در عراق حفظ شود و بتوانند بر دولت آینده این کشور سیطره داشته باشند ولی با مواضع اخیر رئیس‌جمهور، نمایندگان مجلس و بسیاری از جریان‌ها و گروه‌های سیاسی مشخص شد در پیمودن خط فکری خود با شکست مواجه شده‌اند و اراده‌ای بزرگ‌تر از اراده آمریکا که همانا اراده مردمی و ملی است ناکامی آنها را می‌خواهد.»


وی گفت:‌ «آمریکا خیلی تلاش کرد تا روند تشکیل کابینه را به تأخیر بیندازد ولی با تشکیل فراکسیون اکثریت این حربه ناکام ماند. از سوی دیگر ائتلاف فتح به رهبری هادی عامری نقش عمده‌ای در افشای ماهیت حضور مک‌گورک در عراق داشت و مشخص شد حضور فرستاده دونالد ترامپ به عراق در اقلیم کردستان تنها با هدف دامن زدن به تجزیه‌طلبی کردها بوده است. آنها به این سیاست و خط‌مشی خود بعد از عید قربان نیز ادامه می‌دهند تا بتوانند جهت‌گیری‌های دولت را تحت‌الشعاع حضور خود قرار دهند.»


جملیه عبیدی تصریح کرد:‌ «آمریکا اصرار دارد نخست‌وزیر آینده عراق حیدر العبادی باشد زیرا وی هماهنگی کاملی با سیاست‌های آمریکا دارد و این موضوع را به تازگی می‌توان بین اظهاراتش فهمید به ویژه اینکه از تحریم‌های آمریکا علیه ایران دفاع کرد. موضعی که البته با واکنش سریع رئیس‌جمهور و دیگر رهبران گروه‌های سیاسی عراقی همراه شد و آنها بر حمایت‌شان از جمهوری اسلامی ایران در مقابل تحریم‌های آمریکا تأکید کردند.


انتهای پیام/4077/4033


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته