دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 شهريور 1397 - 00:05
یاران مهربان/ 41

ثواب‌الاعمال و عقاب‌الاعمال؛ کتابی در باب آشنایی معارف اسلامی و عقوبت سرپیچی از فرامین

«ثواب‌الاعمال و عقاب‌الاعمال» نوشته ابوجعفر محمد بن علی بن حسین بن بابویه قمی معروف به شیخ صدوق، کتابی درباره معارف اسلامی، اخلاق و احکام است.
کد خبر : 306073

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، «ثواب‌الاعمال و عقاب‌الاعمال» شامل روایت‌های پسندیده و ناپسندی می‌شود که شیخ صدوق به رشته تحریر در آورده است. در این کتاب به پاداش اعمال نیک و مجازات اعمال بد در کنار روایاتی از ائمه معصومین علیهم‌السلام در قالب ۷۷۸ حدیث اشاره شده است.


در حقیقت مخاطبان ثواب‌الاعمال و عقاب‌الاعمال، با مطالعه این کتاب درباره اعمال خیری که خداوند وعده پاداش و اعمال شری که به آن‌ها وعده عذاب و عقاب داده، اطلاعات کسب می‌کنند.


ثواب‌الاعمال و عقاب‌الاعمال شامل 331 حدیث است که در 131 عنوان به مجازات کسی که در انجام فرامین الهی سستی می‌کند و در قسم دروغ، زکات ندادن، اذیت مؤمن، قطع رحم، حاکم ستمگر و مجازات ترک امر به معروف و نهی از منکر اشاره دارد.


وجه اشترکات این کتاب با سایر کتاب‌های شیخ صدوق این است که توجه علما، فقها، فضلای شیعه و مردم به ثواب‌الاعمال و عقاب‌الاعمال نیز جلب شده، به طوری که این کتاب را از معتبرترین اصول روایی شیعه می‌دانند.


ابوجعفر محمد بن علی بن حسین بن بابویه قمی معروف به شیخ صدوق در این کتاب به معارف اسلامی، اخلاقی و احکام حلال و حرام پرداخته که حتی برای دانشمندان و اساتید اخلاق هم مطالعه‌اش خالی از سود نیست.


ثواب گفتن لا اله الا الله، رفتن به مسجد، تفکر، ثواب جهاد در راه خدا، زیارت پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع)، حفظ قرآن، توبه، عمل، علم، شاد کردن دل برادر مؤمن از مضامین و سرفصل‌های ثوال‌الاعمال به شمار می‌رود.


از ویژگی حائز اهمیت ثواب‌الاعمال و عقاب‌الاعمال قدرت آن در ترغیب مردم به کسب فضایل اخلاقی و انجام واجبات و مستحبات و فرو نهادن محرّمات و مکروهات است که هر مسلمانی با خواندن آن، یک نوع شیفتگی نسبت به وظایف اسلامی در خود احساس می کند و شور و حال خاصی برای عمل گرایی در خود می‌یابد و همین ویژگی برای ارزنده بودن یک کتاب و موفقیت نویسنده آن کافی است.


کتاب ثواب‌الاعمال و عقاب‌الاعمال نوشته شیخ صدوق با بهای ۳۴ هزار تومان از سوی انتشارات ارمغان طوبی منتشر شده است.


انتهای پیام/4072/4031/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته