دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیرکل ارتباطات آستان حضرت عبدالعظیم (ع) در گفتگو با آنا:

مراسم «مسلمیه» طلوع سوگواره حسینی به افق قبله تهران است

مدیرکل ارتباطات و تبلیغات آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) در توصیف حال و هوای چند روز گذشته این مضجع شریف گفت: مراسم مسلمیه طلوع سوگواره حسینی به افق قبله تهران است.
کد خبر : 305917

مصطفی آجرلو در گفتگو با خبرنگار حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، اظهار کرد: با آمدن ایام مسلمیه عطر محرم در قبله کربلای ایران اسلامی و قبله تهران، آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام می‌پیچد؛ در واقع این ایام طلیعه محرم و دو ماه عزاداری برای امام حسین (ع) و یاران با وفایشان است.


وی ادامه داد:‌ آیین سنتی ایام مسلمیه از سال‌های دور در ایام شهادت مسلم بن عقیل برگزار می‌شود و به مناسبت فرا رسیدن این ایام، هیأت‌های مذهبی شهر تهران به اقامه عزا در رثای حضرت مسلم بن عقیل می‌پردازند.


مدیرکل ارتباطات و تبلیغات آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) گفت: امسال نیز آستان حضرت عبدالعظیم (ع) به همین مناسب پذیرای عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت بود. مجاوران، زائران و دسته‌های مذهبی از سراسر کشور با شرکت در این مراسم که به مراسم مسلمیه معروف است در کربلای ایران به اولین شهید قیام امام حسین (ع) ابراز عشق و علاقه کرده و در رثای شهیدان کربلا به عزاداری می‌پردازند. دسته‌های سینه‌زن همچنین در صحن‌های حرم مطهر تجمع کرده و مراسم باشکوهی به یاد نخستین شهید واقعه کربلای حسینی برپا کردند.


وی بیان کرد: بنا به سنت دیرینه جمعی از هیأت‌های عزاداری از سراسر کشور در ایام شهادت حضرت مسلم ابن عقیل(ع) به مدت سه شب (‌27، 28 و 29 مردادماه‌) در قالب دسته‌های عزاداری به حرم مطهر حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) مشرف شده و به برگزاری مراسم عزاداری پرداختند. در این سه شب دسته‌های سینه‌زنی در صحن‌های حرم مطهر تجمع کرده و مراسم باشکوهی را به یاد نخستین شهید واقعه جانسوز کربلای حسینی برپا کردند.


آجرلو در ادامه بیان مراسم‌ها و حال و هوای آستان حضرت سیدالکریم (ع) اظهار کرد: همچنین در دومین شب از مراسم عزاداری ایام مسلمیه در این آستان مقدس، از استاد سازگار پیرغلام اهل بیت تجلیل شد. این مراسم که هر ساله به مدت سه شب برگزار می‌شود، بزرگ‌ترین و با قدمت‌ترین مراسم سوگواری در پایتخت کشورمان است.


وی خاطر نشان کرد: آنگونه که پیرغلامان اهل‌بیت (ع) روایت کرده‌اند، مراسم مسلمیه در حدود 120 سال قبل با ورود یکی از ذاکران نامی آن زمان به نام شیخ مرزوق به تهران همزمان شده که مؤمنان تهران و شهر ری فرصت به دست آمده را غنیمت شمرده و برای برپایی مراسم عزا از وی در مقدس‌ترین مکان پایتخت یعنی حرم حضرت عبدالعظیم (ع) دعوت می‌کنند و هیأت‌های عزادار به همراه دسته‌های عزاداری به سمت مزار ریحانه ری روانه می‌شوند و این امر تبدیل با قدمت بالای یک قرن به یک سنت حسنه تبدیل شده است.


مدیرکل ارتباطات و تبلیغات آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) گفت: علاقمندان برای دریافت تصاویر و فیلم و صدای برنامه های عزاداری در این ایام می‌توانند به سایت اطلاع‌رسانی آستان مقدس به نشانی abdulazim.com مراجعه کنند.


به گزارش خبرنگار حوزه معارف اسلامی خبرگزاری آنا، روز گذشته قرائت دعای پرفیض عرفه در بارگاه ملکوتی حضرت سیدالکریم (ع) همراه با تشییع پیکر مطهّر پنج شهید گمنام دفاع مقدّس برگزار شد.


مراسم باشکوه و معنوی دعای پرفیض عرفه در مصلای بزرگ ری، با تلاوت قرآن آغاز و با نوای حجت‌الاسلام والمسلمین باقربیک ادامه یافت.





زائران و عاشقان خاندان نبوت علیهم‌السلام به شوق زیارت حرم مطهر حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام در کربلای معلی، در روز عرفه در جوار کربلای ایران مرقد نورانی حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام به قرائت دعای روح‌بخش عرفه پرداخته و با خدای خویش راز و نیاز کردند.


در ابتدای این مراسم ملکوتی نیز پیکر مطهر پنج شهید دفاع مقدس با حضور خادمین این بارگاه ملکوتی و مردم شهیدپرور شهر ری تشییع و عاشقان اهل‌بیت (ع) در جوار شهدای گمنام در فضایی آکنده از عشق و معنویت به قرائت دعای عرفه پرداختند.


این مراسم به صورت مستقیم از طریق شبکه پنج سیما و پایگاه اطلاع‌رسانی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام به نشانی www.abdolazim.com پخش شد.


همچنین نماز باشکوه عید سعید قربان نیز امروز در این آستان مقدس با حضور زائران و مجاوران حرم مطهر برگزار شد.


انتهای پیام/4072/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته