دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 مرداد 1397 - 13:50
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی:

دانشگاه‌های کشور نمی‌توانند مشکل اشتغال را حل کنند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر دانشگاهی در کشور نداریم که بتواند مشکل اشتغال را حل کند؛ باید رویکرد دانشگاه‌ها اصلاح شود و به دانشگاه‌های نسل‌ سوم و چهارم ارتقا یابند.
کد خبر : 305899

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از خانه ملت، محمد بیرانوندی با تاکید بر لزوم بازنگری اساسی در سیستم آموزشی کشور، گفت: سیستم آموزشی دنیا به طور مداوم در حال به روزرسانی است و اگر قرار باشد دانشگاه‌های ما نیز محور تمامی امور باشند باید در سیستم آموزشی خود بازنگری لازم را انجام داده و خود را با اصول علمی جدید تطبیق دهند.


نماینده مردم خرم آباد و دوره در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دانشگاه‌های کشور سال‌هاست مسیر واحدی را طی می‌کنند، افزود: متأسفانه در حال حاضر دانشگاهی در کشور نداریم که بتواند مشکل اشتغال را حل کند در این رابطه نیاز است رویکرد دانشگاه‌ها اصلاح شود و به گونه‌ای دانشگاه‌های نسل دوم به نسل‌های سوم و چهارم ارتقا یابند.


وی ادامه داد: دانشگاه‌های نسل سوم یعنی کار در کنار دانشگاه و دانشگاه در کنار کار، مورد توجه قرار نگرفته این در حالی است که با توجه به معضل بیکاری در کشور کارآفرینی و مهارت آموزی در دانشگاه‌ها باید در دستور کار قرار گیرد.


بیرانوندی با انتقاد از اینکه دانشجویان اغلب رشته‌ها هنوز مسیر آموزشی و واحدهای درسی دو دهه گذشته را پاس می‌کنند، گفت: متأسفانه واحدها تغییری نکرده و استادان نیز مسیرهای گذشته آموزشی را طی می‌کنند؛ با توجه به تغییرات و تحولاتی که در جامعه رخ می‌دهد مسیر آموزشی تدوین شده و رویکرد نوینی داشته باشیم.


نماینده مردم خرم آباد و دوره در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته برخی از امور را باید در بستر حقیقت و واقعیت دید زیرا دغدغه در مسئولان آموزش و پرورش برای اصلاح نظام آموزشی وجود دارد اما هنوز این مهم در مسیر درست حرکت نکرده و نتوانسته به کاهش برخی معضلات منتهی شود.


رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، با اشاره به طرح کاد، گفت: این طرح در چند دهه گذشته در دبیرستان‌ها اجرا می‌شد که بر اساس آن دانش آموزان دبیرستانی یک روز در هفته در یکی از مراکز صنعتی و آموزشی دوره کارورزی را می‌گذراندند البته هر چند این طرح تا حدودی موفق بود اما متوقف شد.


وی افزود: در راستای این دغدغه نظام کاردانش و فنی و حرفه‌ای نیز راه‌اندازی و تعریف شد و در حال حاضر نیز به مهارت آموزی تا حدودی توجه می‌شود اما هنوز نتوانسته‌ایم در این مسیر به نتایج مطلوبی دست یابیم.


بیرانوندی در پایان گفت: برای پرداختن به موضوع کارآموزی تلاش فعلی جوابگو نیست و باید گام‌های بلندتری برداشته شود.


انتهای پیام/4007


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب