دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مرداد 1397 - 23:50
نماینده مردم زاهدان در مجلس:

فارغ‌التحصیلان پزشکی دانشگاه آزاد از طرح خدمتی معاف شوند

رئیس کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس شورای اسلامی نسبت به تغییر در قانون طرح خدمتی فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی توسط مجلس تأکید کرد.
کد خبر : 305828

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا از خانه ملت، حسینعلی شهریاری در خصوص اظهارنظر وزیر بهداشت و درمان درباره طرح خدمتی پزشکان، گفت: در سال 75 طرح خدمت گروه پزشکی و پیراپزشکان توسط مجلس شورای اسلامی به علت نیازها در مناطق محروم و دورافتاده کشور تصویب شد، با توجه به این‌که پزشکان انگیزه‌ای برای خدمت در مناطق محروم نداشتند؛ با این طرح بحث خدمت پزشکان اجباری شد، لذا فارغ‌التحصیلان پزشکی باید دوره خدمتی خود را بگذارنند.


نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی، افزود: البته در این قانون به موارد استثنا هم اشاره شده است، اما این موارد تاکنون رعایت نشده است؛ بنابراین عدم توجه به موارد استثنا در قانون ظلم مضاعف در حق پزشکان است، به‌عنوان مثال پزشکی که یک‌بار طرح خدمتی خود را گذارنده در مقطع بالاتر نیازی به گذارندن طرح ندارد؛ این درحالی است که در شرایط فعلی این اتفاق رخ می‌دهد.


وی تصریح کرد: البته اگر فردی برای اخذ تخصص در رشته‌ای از سهمیه استفاده کرده باشد، طبق قانون باید دوره خدمتی را طی کند؛ ضمن اینکه اگر فردی فارغ‌التحصیل شد، وزارت بهداشت و درمان موظف است حداکثر ظرف 2 ماه بحث طرح برای این پزشک را تعیین تکلیف کند، لذا اگر طی 2 ماه این مسئله روشن نشود، باید معافیت طرح برای پزشک مذکور اعلام شود، اما در حال حاضر طرح خدمتی برخی افراد پس از ماه‌ها مراجعه به علت کمبود منابع مالی مشخص نیست؛ البته در این‌باره با معاونت آموزشی وزارت بهداشت رایزنی‌های لازم صورت گرفته اما نتیجه‌ای حاصل نشده است.


نماینده مردم زاهدان در مجلس دهم ادامه داد: همچنین پزشکان بالای 45 سال از گذارندن طرح خدمتی معاف هستند، اما این مسئله هم درحال حاضر رعایت نمی‌شود؛ لذا انتظار می‌رود با توجه به اینکه تنها پزشکان و پیراپزشکان گروه‌های دارای تعهدات اجباری هستند، باید در حد قانون مسائل در خصوص طرح خدمتی پزشکان را اجرایی کرد، از طرف دیگر در قانون پیش‌بینی شده افراد تحصیل‌کرده در خارج از کشور طرح نگذرانند، اما در حال حاضر دانشجویان در دانشگاه آزاد پزشکی و واحدهای بین‌الملل پول بسیاری را بابت تحصیل خود پرداخت می‌کنند؛ بنابراین فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد و واحدهای بین‌الملل که هزینه تحصیلات خود را پرداخت می‌کنند، باید از گذراندن طرح معاف شوند.


رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان اینکه وزارت بهداشت و درمان در این زمینه باید لایحه‌ای برای معافیت از طرح خدمتی همانند فارغ‌التحصیلان خارج از کشور به مجلس ارائه دهد، گفت: اگر وزارت بهداشت و درمان به موارد مستثنی در قانون طرح خدمتی پزشکان توجه کند، از ظلم در حق گروه‌های پزشکی جلوگیری می‌شود؛ البته این موارد هفته گذشته در نامه‌ای به وزیر بهداشت و درمان یادآوری شده است، اما گفته می‌شود این مسئله در شورای گسترش و شورای آموزش پزشکی تصویب شده است، اما از آن‌جایی‌که این قانون در مجلس تصویب شده نمی‌توان در شوراها و بخش‌های دیگر قانون را مورد تغییر قرار داد.


انتهای پیام//پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
علی میر میران
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸
۰
با سلام . خواهشمنداست سریعتر نسبت به معافیت پزشکان دانشگاه آزاد ازطرح خدمت درمجلس تصمیم گیری فرمایید. چراکه تمامی دوران تحصیل را بامشکلات فراوانی هزینه تحصیل پرداخت نموده ایم وآیا انصاف وعدالت است که درطرح مذکور نیز شرکت داشته باشیم؟ باتشکر
زهرا احمد بیگی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۷
۰
سلام علیکم
لطفا درمجلس درخصوص معافیت پزشکان خانم بخصوص فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد ازطرح خدمت به مناطق مختلف راه حلی اتخاذ نمایید. برای خانمها مشکلات معیشتی وامنیتی زیادی دراین طرح وجود دارد که دراین مکان نمیتوان اظهار نمود. ازاین گذشته فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد باپرداخت هزینه تحصیل کرده اند حال باید مجددا سختی مناطق دورافتاده را نیز تحمل نمایند؟ سپاسگزارم
معصومه شریعت رضوی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۳
۰
جناب آقای شهریاری از مردادماه تاکنون درخصوص پزشکان فارغ التحصیل دانشگاه آزاد هنوز تصمیم گیری نشده است ؟آیا پزشکان این دانشگاه میبایست علاوه برپرداخت هزینه طرح خدمت رانیز انجام دهند؟ به نظر می رسد تفاوتی رابین ما ودانشگاه سراسری درنظر بگیرید. این دانشگاه قبلا از انجام طرح مورد نظر معاف بوده است. سپاسگزارم
مینا رسمی ابیانه
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۷
۰
سلام خدمت شما
از نماینده مردم زاهدان تشکر میکنم.واقعیت این است که پزشکان دانشگاه آزاد با پرداخت هزینه تحصیل کرده‌اند و قاعدتا مثل گذشته می‌بایست از قانون طرح خدمت معاف باشند .لطفا رسیدگی این درخواست را با قید فوریت در بررسیهای مجلس قرار دهید.
باتشکر
احمد خوانساری
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۸
۸
سلام .با این نظر مخالفم. فرقی ازلحاظ خدمت بین ما وپزشکان آزاد وجود ندارد.
هلدینگ شایسته