دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
شریعتمداری در شورای عالی فرش مطرح کرد؛

تحریم فرصتی برای توسعه صادرات فرش دست‌باف/ لزوم کنترل رقابت‌های مخرب حوزه فرش

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در شرایط تحریم یکی از پتانسیل‌های صادراتی که با حداقل نیازمندی به خارج می‌تواند اشتغال خوبی در کشور ایجاد کند فرش دست‌باف است و همیشه سال‌های متمادی کشور به این موضوع توجه ویژه داشته است.
کد خبر : 305817

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا از شاتا، محمد شریعتمداری در نشست شورای عالی فرش با اشاره به تحریم‌های خارجی گفت: معمولا صنعت فرش با موضوع تحریم‌ها و ارز و صادرات دچار افول شده است اما امروز به دلیل اتفاقات ناشی از تحریم فرصتی برای صادرات فرش دست‌باف به وجود آمده که فرصت بی‌بدیلی برای موضوع فرش در کشور هست البته در شرایطی که بازار متنوع باشد و رقابت‌های مخرب کنترل شود.


وی افزود‌: یکی از مشکلات صنعت فرش در سطح بین‌الملل این بوده که برخی با تضعیف قیمت‌ها شرایط را برای فعالان این حوزه و رقبا سخت کرده‌اند و این عده هیچ‌گاه منافع جمعی فرش را در نظر نگرفته‌اند.


شریعتمداری تصریح کرد: نگرانی ما در مسئله فرش این است با این‌که ارز صادرات روند افزایشی دارد و می‌توان فرش را با قیمت بالاتر در بازارهای جهانی فروخت، قیمت جهانی به دلیل رقابت‌های مخرب کاهش یابد و یکی از اقدامات شورای عالی فرش اقدام در این زمینه خواهد بود.


وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: اگر درست از این فرصت استفاده کنیم، اقدام پیش‌گیرانه در این تحریم‌ها برای فرش می‌تواند به فرصت تبدیل شود.


وی در ادامه در پاسخ به سوالات و چالش‌های مطرح شده از سوی اعضا گفت: مالیات علی‌الرأس از فرش منطقی نیست و باید موادی از قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز اصلاح شود اما حذف یکجای مالیات از حوزه فرش امکان‌پذیر نیست هرچند می‌توان برای اصلاح قانون لایحه یا طرح به مجلس شورای اسلامی فرستاد.


شریعتمداری افزود: عوارض گمرکی فرش‌های برگشتی باید اصلاح شود و در این زمینه وزارت اقتصاد و گمرک می‌توانند همکاری لازم را داشته باشند.


وی همچنین در زمینه تبلیغات فرش گفت: در این زمینه باید اتحادیه‌ها و تشکل‌ها پیش‌قدم شوند، برنامه‌ریزی با اتحادیه‌ها باشد و دولت می‌تواند کمک کند اما نمی‌تواند مسنقیم وارد عمل شود در این زمینه تبلیغ داخلی باید فرهنگ‌سازی و استفاده از فرش باشد و در قالب تبلیغ غیرمستقیم به عنوان محصول فرهنگی مورد توجه باشد.


وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: از فرصتی که افزایش نرخ ارز برای صادرات پیش آورده بهره ببریم و اگر سودی در این حوزه هست باید در همه بخشهای تولیدی فرش توزیع شود و عدالت در توزیع سود طوری باشد که اقشار فرودست و هنرمندانی که در پیدایش این هنر نقش اساسی دارند بهره‌مند شوند .


وی تصریح کرد: اگر لازم باشد مرکز ملی فرش را در جایگاه خودش تقویت می‌کنیم.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته