دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 مرداد 1394 - 13:13

رئیس انجمن قلم در سودای جایزه جلال/ از نقد ادبی تا زیر سوال بردن سیاست‌های ارشاد

رئیس انجمن قلم در نشستی که قرار بود به نقد ادبی رمان «ملکان عذاب» نوشته ابوتراب خسروی اختصاص یابد، به نقد سیاست‌های وزارت‌ ارشاد پرداخت و در نهایت رسما خواسته خود مبنی بر واگذاری جایزه جلال به انجمن قلم را مطرح کرد.
کد خبر : 30564

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، محمدرضا سرشار، روز گذشته، چهارشنبه 7 مردادماه، طی نشستی که با هدف نقد ادبی رمان «ملکان عذاب» نوشته ابوتراب خسروی برگزار شده بود، این کتاب و دیگر برگزیده جایزه جلال آل احمد، یعنی رمان «آه با شین» نوشته کاظم مزینانی را آثاری ضعیف و بی‌خود خواند و در ادامه زیر سوال بردن نحوه برگزاری جایزه جلال، سیاست‌های ارشاد در برگزاری این جایزه را نیز زیر سوال بود.


این نویسنده که پیش از این دبیری جایزه کتاب سال و همچنین داوری در دوره‌های پیشین جایزه ادبی جلال را نیز عهده‌داری کرده است، مبانی رمان «ملکان عذاب» را مبتنی بر رویکردهای مارکسیستی و این تعریف که «دین، افیون توده‌هاست» دانست و همچنین رمان «آه باشین» را (مانند ملکان عذاب) کتابی ضعیف در تکنیک و روایت عنوان کرد.


سرشار انتخاب این دو اثر به عنوان برگزیدگان جایزه جلال در سال گذشته را، ناشی از بی‌سوادی هیات داوران این جایزه دانسته که باعث شده‌اند بودجه اختصاصی این جایزه که از بیت‌المال است، با سیاست‌های غلط ارشاد و مسئولانش به هدر برود.


رئیس انجمن قلم در نیمه دوم سخنانش در این نشست که ، هدف از برگزاری آن نقد ادبی «ملکان عذاب» بوده، از به نقد تصمیمات و سیاست‌های مدیریتی ارشاد در بخش فرهنگ پرداخت و بنیاد شعر و ادبیات داستانی را یک مرکز بی‌خاصیت دانست که شکل‌گیری‌اش تنها حاصل جابجایی‌هایی از خانه کتاب است و برای بیکار نبودن، برگزاری جوایز را به آن‌ها سپرده‌اند.


او که معتقد است ارشاد باید شهامت به خرج بدهد و این بنیاد را منحل کند، در ادامه سخنان خود با اتکا به بخشی از سخنان حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد که به سپردن امور اجرایی به بخش‌های خصوصی اشاره داشت، این رویکرد را شعاری خواند که عملی نمی‌شود و گواه مدعای خود را هم این امر دانست که «چرا ارشاد جایزه جلال آل‌احمد را به انجمن قلم نداده و نمی‌دهد؟!»


این نشست، ‌اگرچه با هدف نقد ادبی رمان «ملکان عذاب» نوشته ابوتراب خسروی در انجمن قلم برپا شد، اما بهانه‌ خوبی شد تا رئیس این انجمن ضمن انتقاد به نویسندگان برگزیده جایزه جلال، داوران این جایزه و برگزارکنندگان آن که مدیران ارشاد هستند و تخریب نهادهای ادبی دیگر مانند بنیاد شعر و ادبیات داستانی، خواسته اصلی‌اش را که در اختیار گرفتن برگزاری جایزه جلال‌ آل‌احمد بود، مطرح کند. حال در چنین شرایطی باید دید اظهارات سرشار چه واکنش‌ها و پاسخ‌هایی در ادامه درپی خواهد داشت.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته