دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مرداد 1397 - 17:30
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در تشریح جلسه کمیسیون متبوعش مطرح کرد؛

بررسی عملکرد چهار ماهه دولت در سال 97/ انحراف صریح در صرف منابع

عضو کمیسیون برنامه،‌ بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی جلسه عصر امروز کمیسیون متبوعش را تشریح کرد.
کد خبر : 305189

محمد حسینی در گفتگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، درباره جلسه عصر امروز کمیسیون متبوعش اظهار کرد: در این جلسه در رابطه با عملکرد چهارماهه دولت بررسی‌هایی صورت گرفت که با توجه به تبصره 14 قانون بودجه سال 97، میزان منابع و مصارف بر اساس آنچه برای سال 97 پیش‌بینی کرده بودیم،‌ متفاوت بود.


وی با بیان این‌که رقم بودجه حدود 98 هزار و 800 میلیارد تومان (988 هزار میلیارد ریال) است تصریح کرد: حدود 45 هزار میلیارد تومان از این مبلغ به یارانه‌ها تخصیص داده شده که شامل یارانه‌های نقدی، خرید گندم، نان و همچنین یارانه دهک‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی می‌شود و عددی حدود 23 هزار و 600 میلیارد تومان آن هم بابت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت ملی گاز تخصیص داده شده است.


حسینی اضافه کرد: همچنین حدود 29 هزار میلیارد تومان از این بودجه هم سهم شرکت‌های تابع وزارت نیرو است که این‌ها در جمع 98 هزار و 800 میلیارد تومان می‌شود و منابع آن هم پیش‌بینی شده است.


عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان این‌که عملکردی که نمایندگان دولت برای این چهار ماه ارائه کردند،‌ نشان‌دهنده کسری منابع بود، گفت: میزان منابع وصولی که دولت اعلام کرد، حدود 22 هزار و 800 میلیارد تومان بود که نسبت به بودجه سه‌چهارم، حدود 10 هزار میلیارد تومان کسری منابع داریم؛ یعنی باید حدود 33 هزار میلیارد تومان وصولی داشته باشیم، در حالی که 22 هزار و 800 میلیارد تومان وصولی داریم.


وی اضافه کرد: دولت در توزیع این منابع 73 درصد آن را صرفاً به حوزه یارانه نقدی و گندم، پرداخت کرده است؛ به‌طوری که ما به حدود 77 میلیون نفر در تیرماه یارانه پرداخت کرده‌ایم و این رقم نسبت به ماه گذشته چیزی حدود 200 هزار نفر افزایش داشته است که مشخص نیست این بابت یارانه جدید بوده و یا این‌که افراد جدیدی تولد پیدا کرده‌اند.


حسینی با اشاره به اینکه دولت همچنین 9 درصد از منابع را به وزارت نفت داده و حدود 18 درصد را هم به وزارت نیرو بازگردانده که اگر نسبت بگیریم، منابع وزارت نفت و نیرو نیز کمتر پرداخت شده که این موضوع هم مشکلاتی را برای این دو وزارتخانه بزرگ و مهم ایجاد کرده است.


عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: سؤالی اساسی که مطرح است این‌که ما به طور متوسط فقط حدود 80 میلیون لیتر بنزین با -احتساب هر لیتر 1000 تومان- در روز مصرف کنیم که همه این درآمدها باید به این حساب می‌آمده و عدد آن از میزان درآمدهای وصولی بیشتر خواهد شد؛ بنابراین احتمال این‌که میزان منابع وصولی از بابت فروش فرآورده‌های نفتی به حساب خزانه واریز نشده باشد، وجود دارد.


وی افزود: از طرف دیگر عدالتی هم در پرداخت‌ها نبوده و دولت همه منابع را به سمت حوزه هدفمندی یارانه‌ها برده است و از آنجا که یکی از موارد قانون حذف سه دهک یارانه‌بگیر بوده که متأسفانه تا به امروز هیچ‌گونه اقدام عملیاتی هم در این راستا انجام نشده است، نشان می‌دهد دولت در این موضوعات انحراف صریح از قانون دارد.


انتهای پیام/4034/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته