دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ترمیم تیم اقتصادی دولت از نگاه کارشناسان/4

التهابات ارزی سوءمدیریت بود/ نقدینگی سرگردان به سمت تولید نرفت

استاد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه بسیاری ازمعضلات اقتصادی از درون کشور نشأت می‌گیرد، گفت: با حضور وزرای فعلی اقتصادی مشکلات حل نمی‌شود.
کد خبر : 305131

عبدالمجید شیخی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، با بیان اینکه اجرای دستورات اقتصاد اسلامی منتج به موفقیت در حوزه‌های مختلف اقتصادی می‌شود، ‌اظهار کرد: بسیاری از معضلات اقتصاد از درون کشور نشأت می‌گیرد؛ اکنون با حضور وزرای دولت کنونی که این نوع تفکرات را ندارند، معضلات اقتصادی حل نمی‌شود.


وی افزود: با حضور وزرای طرفدار اقتصاد لیبرالی در دولت تدبیر و امید هیچ مشکلی از اقتصاد کشور حل نمی‌شود و به نظر من بسیاری از وزرای اقتصادی دولت همچون وزیر راه و شهرسازی، نفت، اقتصاد، صنعت و جهاد کشاورزی باید تغییر کنند.


شیخی تصریح کرد: دولت کنونی تمام انرژی و توان خود را با هدف سامان‌بخشی به اقتصاد کشور با اجرای برجام صرف کرد اما این امر محقق نشد.


وی افزود: دولت تدبیر و امید به لحاظ اقتصادی دستاوردی را برای کشور نداشته است و طی پنج سال اخیر شاهد ضعیف‌تر شدن اقتصاد کشور بوده‌ایم.


این استاد اقتصاد دانشگاه، بزرگترین سوء مدیریت دولت دوازدهم را تک‌نرخی کردن ارز دانست و اضافه کرد: ارز تک‌نرخی نتیجه‌ای جز فساد و رانت برای کشور نداشت و در شرایطی که نرخ ارز چند نرخی بماند شاهد عقب‌گرد کامل دولت در حوزه اقتصاد خواهیم بود.


شیخی گفت: دولت باید سرمایه‌های سرگردان ناشی از نقدینگی موجود در اقتصاد را به سمت بخش‌های مولد اقتصادی تزریق کند تا شاهد رونق بخش تولید باشیم.


وی با انتقاد از این موضوع که بیش از 70 درصد از ثروت جامعه در اختیار پنج درصد از افراد است، گفت: حجم نقدینگی در اقتصاد کشور طی پنج سال گذشته پنج برابر شده است اما هنوز پول‌های سرگردان در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور وجود دارد که اگر این پول‌ها را نظام بانکی به بخش تولید تزریق می‌کرد اشخاص فرصت‌طلب و سوداگر نمی‌توانستند در مدت کوتاهی تلاطم‌های ارزی را در اقتصاد ایران ایجاد کنند.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته