دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 مرداد 1397 - 05:15
به بهانه سالروز گشایش مجلس خبرگان، آنا گزارش می‌دهد؛

امام خمینی(ره): تعیین خبرگان و فقیه‌شناسان از تکالیف بزرگ الهی است

امام خمینی(ره) همیشه نگاه ویژه‌ای به مجلس خبرگان رهبری داشتند و بر همین اساس به دلیل حساس و تعیین کننده بودن آن، بارها در سخنان خود بر اهمیت و جایگاه این مجلس در نظام جمهوری اسلامی تأکید می‌کردند.
کد خبر : 305087

به گزارش گروه سیاسی خبرگزار‌ی آنا، 28 مرداد سالروز گشایش اولین مجلس خبرگان برای بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.


مجلس خبرگان یکی از نهادهای عالی است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پیش‌بینی شده و سه وظیفه مهم شناسایی، انتخاب و نظارت بر رهبری را عهده‌دار می‌باشد. اعضای این نهاد عالمانی متعهدند که از سوی مردم برگزیده می‌شوند و به همان اندازه که رهبری در نظام اسلامی جایگاهی رفیع و بلند دارد، مجلس خبرگان نیز که وظیفه‌اش در ارتباط با رهبری است، مهم و ارزشمند است.


حضرت امام خمینی(ره) به عنوان معمار و بانی انقلاب اسلامی، نگاه ویژه‌ای به مجلس خبرگان رهبری داشتند و بر همین اساس به دلیل حساس و تعیین‌کننده بودن آن، بارها در سخنان خود بر اهمیت و جایگاه این مجلس در نظام جمهوری اسلامی تأکید می‌کردند. به بهانه سالروز گشایش اولین مجلس خبرگان برای بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به گزیده‌ای از بیانات حضرت امام خمینی(ره) در خصوص مجلس خبرگان رهبری می‌پردازیم.


جایگاه مجلس خبرگان


اکنون شما ای فقهای شورای خبرگان و ای برگزیدگان ملت ستمدیده در طول تاریخ شاهنشاهی و ستمشاهی، مسئولیتی را قبول فرمودید که در رأس همه مسئولیت‌ها است و آغاز به کاری کردید که سرنوشت اسلام و ملت رنج‌دیده و شهیدداده و داغ‌دیده در گرو آن است. (صحیفه نور, ج18, ص43)


شرکت مردم در انتخابات


امروز در ملت ما مطرح است قضیه مجلس خبرگان برای تعیین رهبری. این مسئله‌ای است که نباید ملت ایران برای آن کم ارج قائل باشد. الان یک دسته از قراری که شنیدم دوره افتاده‌اند که این مجلس خبرگان نباید باشد، برای اینکه تضعیف رهبری است. مجلس خبرگان، تقویت رهبری است و گول این حرف‌ها را نخورید. باید همه وارد بشوند و این یک تکلیف است.(صحیفه نور ج17, ص79)


مجلس خبرگان رهبری پشتوانه کشور است


البته مسائل زیادی در پیش داریم و شما در پیش دارید که باز شیاطین دوره افتاده‌اند و نمی‌خواهند بگذارند این مسائل تحقق پیدا کند. یکی همین مجلس خبرگان است که امروز محل ابتلای همه است. مجلس خبرگان یک مجلسی است که باید شما و ملت بدانند که این مجلس پشتوانه کشور است برای حفظ امنیت کشور و حفظ استقلال کشور و حفظ آزادی برای کشور و اگر مسامحه در این امر بشود، یک تقصیری است که ممکن است جبران بعدها نشود این تقصیر. باید همانطوری که اعلام می‌کنند و آن روزی که اعلام می‌کنند، آقایان بروند و افرادی را که تعیین کرده‌اند بزرگان، به آن‌ها رأی بدهند و کسانی هم که خودشان میل دارند که رأی بدهند بروند و شرکت بکنند، در آرا آزادند هر کسی را می‌خواهند انتخاب کنند ولیکن شرکت داشته باشند. (صحیفه نور ج17، ص89)


حضور در انتخابات مجلس خبرگان


تعیین خبرگان و فقیه‌شناسان از تکالیف بزرگ الهی است و هیچ کسی را عذری در مقابل اسلام و پیشگاه خداوند قهار نخواهد بود و من تکلیف خود را در این موضوع ادا نمودم و همانطور که قبلاً تذکر دادم مردم در دادن رأی به اشخاص واجد شرایط آزاد هستند و هیچ کسی را حق الزام کسی نیست و من امیدوارم که ملت شریف ایران در این امر مهم الهی که منحرفان از هر چیزی بیشتر با آن مخالفت کرده و می‌کنند و این نیز از اهمیت آن است، یک‌دل و یک‌جهت در روز انتخابات به سوی صندوق‌ها هجوم برند و آرای خود را به صندوق‌ها بریزند. (صحیفه نور ج17، ص103)


دقت در انتخاب افراد شایسته


مردم در انتخاب خبرگان برای تعیین شورای رهبری یا رهبر توجه کنند که اگر مسامحه نمایند و خبرگان را رویِ موازینِ شرعیه و قانون، انتخاب نکنند چه بسا که خساراتی به اسلام و کشور وارد شود که جبران‌پذیر نباشد. (صحیفه نور ج21، ص187)


حل مشکلات با انتخاب متدینین و متعهدین


همین معنا در انتخاب خبرگان برای تعیین شورای رهبری یا رهبر با ویژگی‌هایی خاص باید در نظر گرفته شود که اگر خبرگان که با انتخاب ملت تعیین می‌شوند از روی کمال دقت و یا از روی مشورت با مراجع عظام هر عصر و علمای بزرگ سرتاسر کشور و متدینین و دانشمندان متعهد به مجلس خبرگان بروند، بسیاری از مشکلات به واسطه تعیین شایسته‌ترین و متعهدترین شخصیت‌ها برای رهبر یا شورای رهبری پیش نخواهد آمد یا با شایستگی رفع خواهد شد. (صحیفه نور ج21، ص188)


به گزارش آنا، نخستین جلسه مجلس خبرگان قانون اساسی 28 مرداد 1358 با حضور نمایندگان برگزیده مردم،‌ برای بررسی نهایی پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، گشایش یافت.


انتهای پیام/4071/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته