دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

وزیر ارشاد: انتظامی هنر خود را ارزان‌فروشی نکرد/پرستویی: سینمای خسته ایران یتیم شد

وزیر فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی گفت: انتظامی از دل مردم برخاست و با مردم زندگی کرد. در واقع مردمی بودن، او را بر جان مردم نشاند و ادب، متانت و وقار او را به عنوان یک هنرمند مردمی جاودان ساخت.
کد خبر : 305057

به گزارش خبرنگار سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، مراسم تشییع پیکر عزت‌الله انتظامی از ساعت ۹:۳۰ از مقابل تالار وحدت آغاز شد و بسیاری از هنرمندان و علاقه‌مندان به این هنرمند با در دست داشتن پوسترهای منقش به تصویر آن بازیگر مقابل تالار وحدت حضور پیدا کردند.


پرستویی: سینمای خسته ایران یتیم شد


در ابتدای مراسم همزمان با پخش موسیقی سریال «هزار دستان» پیکر آن مرحوم روی سن قرار داده شد و پرویز پرستویی به عنوان اولین سخنران مراسم گفت: خدمت جامعه هنری و مردم شریف ایران تسلیت عرض می‌کنم و تسلیتی هم به خانواده سید ضیاءالدین دری نویسنده و کارگردان می‌گویم که او را نیز روز جمعه از دست دادیم.


این بازیگر افزود: به نام خدای سفر بدون بازگشت، سفری که جانمان را به آتش می‌کشد. من هستم و یک سینه پر از حرف. مگر این سینما چند عزت‌الله داشت که یکی از آن‌ها را داریم راهی می‌کنیم؟ مگر یک موجود چند پدر دارد که داریم پدر سینما را راهی می‌کنیم؟ مگر چند بازیگر وجود دارد که بتواند مش حسن را بازی کند؟



وی اضافه کرد: ما دیروز خواب دیدیم پدری را از دست دادیم که هر چقدر قوی بوده باشی به پایش نمی‌رسیدی، هر اندازه بازیگری خوانده و شنیده باشی هم نمی‌توانستی انتهای بازی‌اش را بفهمی و هر میزان تجربه داشته باشی مثل او نبودی.


علی نصیریان عزت سینمای ایران است


پرستویی ادامه داد: پیر دیر ما رخت سفر بست و ما باز دیر جنبیدیم و گذاشتیم پر بکشد و تا بی‌کران پرواز کند و سینمای خسته ما یتیم شد. امروز وقت سخن گفتن است چون سرانجام باور کردیم خواب ندیدیم و کابوس ما واقعی بود، امروز زمان مناسبی برای سخن گفتن از آقای بازیگر است. وای که چقدر دلم پُر است و آماده‌ام دریا دریا بگریم. او با طنازی مختص خود مرام و مسلک را با دل و جان به ما آموزش می‌داد. برای شخص من عزت‌الله انتظامی مرادی بود که کلماتش را سرمه چشم می‌کردم و بارها و بارها بازی‌هایش را مرور می‌کردم تا از او یاد بگیرم پس برای منِ شاگرد، استادی رفته که دیگر کسی مانند او را نخواهم شناخت.



به گفته این بازیگر، امروز آمده‌ام از روزهایی بگویم که با آقای بازیگر بودم. امروز یک نفر اینجاست که مانند عزت‌الله عزت سینمای ایران است. خاک استاد را بقای عمر علی نصیریان می‌خواهم.


پرستویی بیان کرد: بعضی صحنه‌ها در ذهنمان می‌ماند و هزار سال که بگذرد آن تُن صدا را فراموش نمی‌کنیم. سال‌های بعد که نسل‌های بعدی فیلم‌ها را نگاه کنند ما را با همان لحظات ناب به یاد می‌آورند.


نصیریان: من به عهدم وفا کردم ولی تو ما را تنها گذاشتی


علی نصیریان در ادامه مراسم گفت: از همه شما که به اینجا آمده‌اید تشکر و قدردانی می‌کنم. عزت‌الله هنرمند ملی ایران بود. او متعلق به ملت است و با جان و روح خودش بر نقش‌هایش دمید و آن‌ها را تصویر و تجسم کرد و این روح و جانی که در نقش‌هایش دمیده بود بر دل مردم نشست و ماندگار شد. او نمرده بلکه زنده است.


این بازیگر پیشکسوت خطاب به پیکر انتظامی گفت: من نمی‌خواستم برای تشییع تو بیایم بلکه می‌خواستم دوباره با هم نقش‌آفرینی کنیم.


وی با بیان خاطره‌ای اظهار کرد: شبی دور هم بودیم و انتظامی به من گفت می‌خواهم وقتی از دنیا رفتم، سر قبرم آواز بخوانی. این بازیگر سپس تصنیفی را خواند.


نصیریان یادآور شد: عزت جان! من به عهدم وفا کردم ولی تو ما را تنها گذاشتی.


این بازیگر خاطر نشان کرد: ما جمعی از بازیگران بودیم که در سال‌های ۳۹ و ۴۰، جوان شوخ‌طبعی به جمع‌مان پیوست و همکارمان شد و پس از مدتی با من هم‌گروه شد و نمایش‌هایی اجرا کردیم که عزت ستاره آنها بود. درخشش استعدادش در نمایش‌های ایرانی نشان داده و معرفی شد و وقتی در سال ۴۴ تئاتر سنگلج آغاز به کار کرد ما با هم همکاری می‌کردیم.


انتظامی مانند چشمه جوشان بود


وی توضیح داد: پرستویی به خوبی درباره درخشش استعدادهای او گفت، او واقعاً مانند چشمه‌ای جوشان بود. یکی از امتیازهای بزرگ او شوخ‌طبعی‌اش بود. همه چیز را با طنازی عنوان می‌کرد و البته حاضرجواب بود. او همه استعدادهای بازیگری را داشت. او همه چیز را دست می‌انداخت. زمانی که هنوز تئاتر ریشه نکرده بود اپرا درست شد و او در این حوزه هم فعالیت می‌کرد. او به تالار رودکی تالار زورکی می‌گفت که منظورش این بود که نمی‌شود اپرا را به‌زور به خورد مردم داد.


انتظامی جایگزین ندارد


نصیریان بیان کرد: ما سه دهه به صورت مستمر با هم همکاری کردیم. انتظامی یکی از رکن‌های مهم بازیگری در تئاتر و سینمای جدید ایران بود. من فیلم «گاو» را در سازمان برنامه به مسئولان نشان دادم و گفتم این یک تألیف هنری است. مرگ کسی گریه ندارد ولی حس دیگری من دارم چون با هم خیلی زندگی و کار کردیم و از رفتن او متأثر هستم. ما گوهر بزرگی را از دست دادیم و به شدت تنها ماندیم. امیدوارم جوان‌ها بیایند و کار کنند و به لحاظ فرهنگی خلأها را پر کنند، البته او جایگزینی ندارد.


معتمدآریا: انتظامی در تاریخ ملت ایران ثبت شده است


فاطمه معتمدآریا در وصف عزت‌الله انتظامی گفت: ما امروز همه اینجا جمع شدیم تا کسی را بدرقه کنیم که بیشترین امید و انضباط را به ما آموخت. با خودم گفتم دلیلی برای گریه کردن نیست زیرا می‌بینم او در تاریخ ملت ایران ثبت شده است و همیشه در صدر نشست و سینمای ایران را بر صدر نشاند. او عزت ملی بود و نشان او را در همه جای شهر می‌بینیم.‌ او مردی بود که بیشترین دستور را داد تا به هنرمندان احترام بگذارند. او هنرمندی بود که در تاریخ ملی ایران ثبت شد برای تاریخ ملی ایران نباید گریه کرد، خوشحال باشیم زیرا او یگانه بود و به ما آموخت که هنرمند در مقام والایی قرار دارد و نامیرا است. در قلب خودم گریه اما آرزو می‌کنم همه هنرمندان عمری مانند عزت‌الله انتظامی داشته باشند.


صالحی: هنر خود را ارزان‌فروشی نکرد


عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنران بعدی مراسم بود که روی صحنه آمد و اظهار کرد: فرهنگ و هنر آیینه تمام‌نمای تاریخ ایران است و چهره زیبای ایران امروز را نشان می‌دهد و عزت‌الله انتظامی یکی از ستاره‌های این آسمان بود.


وی افزود: انتظامی خاطره نسل‌های پیوسته زمانه ما است. او بیش از هفت دهه کوشید و درخشید و بر صدر نشست و در اوج ماند. انتظامی از دل مردم برخاست با مردم زندگی کرد و مردمی بودن او باعث شد بر دل مردم بنشیند.



صالحی اضافه کرد: متانت و وقار، او را در قاب هنرمندان مردمی جاودان کرد. او ریشه در فرهنگ و مرز و بوم داشت و در این ترکیب میوه‌ها چید. او با هنر زیست، قدر این گوهر را شناخت و هنر خود را ارزان‌فروشی نکرد، در انتخاب نقش دقت داشت و به نقش جان می‌داد. انتظامی نرفته و همچنان با ما است.


انتظامی: جواهری بود که نتوانستم او را نگه دارم


مجید انتظامی آهنگساز و پسر عزت‌الله انتظامی در سخنانی گفت: از همه شما تشکر می‌کنم که ما را تنها نگذاشتید. هفتاد سال از پدرم می‌پرسیدم دلیل این ماندگاری چیست که او به من می‌گفت عاشق شو و مردم را دوست داشته باش.


وی افزود: چند ماه پیش که حالش بهتر بود به من می‌گفت عاشق مردم باش که در این صورت آنها به تو کمک می‌کنند. من تمام تلاشم را در این باره می‌کنم. او جواهری بود که نتوانستم او را نگه دارم و از این بابت شرمنده‌ام.


در این بخش مراسم حجت‌الاسلام دعایی بر پیکر عزت‌الله انتظامی نماز خواند و پیکر این هنرمند بر دوش هنرمندان و هنردوستان به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشییع شد.



عزت‌الله انتظامی، آقای بازیگر سینمای ایران جمعه ۲۶ مرداد پس از طی دوره‌ای بیماری در سن ۹۴ سالگی درگذشت.


انتهای پیام/4073/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته