دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مرداد 1397 - 10:51
اجمالی/ معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد:

اجرای پایلوت طرح شهر فناور در اطراف دانشگاه شریف/ صادرات ٤٥٠ میلیون دلاری محصولات دانش‌بنیان

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از اجرای پایلوت طرح شهر فناور در اطراف دانشگاه شریف خبر داد.
کد خبر : 305017

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سورنا ستاری در حاشیه مراسم افتتاح ایستگاه نوآوری شریف در جمع خبرنگاران گفت: یکی از مباحث جدی در شهر تهران، موضوع شهر فناور است که این طرح در مناطقی مثل اطراف دانشگاه شریف به صورت پایلوت اجرا شده است.


وی ادامه داد: ٤٥٠ شرکت در محدوده اطراف دانشگاه شریف فعال هستند و این ظرفیت در اینجا وجود دارد که در محیط اطراف دانشگاه نوآوری ایجاد کند و برای تمام شرکتهای دانش‌بنیان و استارت‌آپی تسهیلاتی را ارائه نماید.


ستاری گفت: مراکز زیادی در تهران در حال فعالیت هستند و امسال برنامه جدی داریم که زیرساخت‌ها را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد کنیم و یکی از برنامه‌های ما صادرات محصولات دانش‌بنیان است. این نوع صادرات بسیار پیچیده‌تر از صادرات محصولات سنتی است و عمدتاً استانداردهای خاصی دارد و شرکتها چندان به مسائل تجاری و اداری آشنا نیستند.


وی در ادامه افزود: از دو سال پیش، کریدور صادرات دانش‌بنیان راه‌اندازی شد که همچنان فعال است. میزان صادرات سال گذشته ٤٥٠ میلیون دلار بود که می‌خواهیم این عدد را به ٦٠٠ برسانیم و امیدواریم در دو سال آینده به بیش از یک میلیارد دلار برسد. ما هماکنون در بیش از ٦٠ کشور فعال هستیم.


ستاری در ادامه بیان کرد: شهر تهران در رتبه‌بندی GII جزء 50 شهر برتر دنیا در حوزه فناوری است و استعداد ذاتی در دانشگاه‌های این شهر وجود دارد و جوانان با استعداد در دانشگاه‌ها فعالیت دارند. باید این فضا ایجاد شود تا از ظرفیت جوانان استفاده شود.


معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره‌ به این‌که شرکت‌های دانش‌بنیان دولتی نیستند، توضیح داد: هیچ شرکت دولتی نمی‌تواند دانش‌بنیان شود و ساختار فکری ما این است که این شرکت‌ها را کامل به بخش خصوصی واگذار کنیم. این مسئله زمانی اتفاق می‌افتد که محیط کسبوکار را آماده و از طریق شتاب‌دهنده‌ها به بخش خصوصی کمک کنیم.


ستاری در پایان گفت: من بیش‌از 10 سال در دانشگاه صنعتی شریف تحصیل کردم و در آن زمان اطراف این دانشگاه را مغازه‌های مواد خوراکی و تعمیرات ماشین احاطه کرده بودند؛ اما در حال حاضر تغییرات جدی در این منطقه اتفاق افتاده و شرکت‌های دانش‌بنیان در اطراف این دانشگاه هستند و این نشان می‌دهد که آینده شهر در دست استارت‌آپ‌های جوان است و ابتکارات جوانان خودمان می‌تواند شهر را بسازد.


انتهای پیام/4060/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته