دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مرداد 1397 - 16:54
عضو هیأت رئیسه مجلس خبرداد؛

غفلت از ظرفیت همسایگان و عدم کارایی سفارتخانه‌ها محور سوال از ظریف

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی معتقد است وزارت امور خارجه بیش از این‌ها می‌توانست از ظرفیت سفارتخانه‌ها برای افزایش روابط ایران با سایر کشورها استفاده کند اما تمام توجه خود را به برجام متمرکز کرد.
کد خبر : 304893

به گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا از خانه ملت، اسدالله عباسی با اشاره به دو سؤالش از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه که قرار است در جلسه روز دوشنبه 29 مرداد کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مطرح شود، گفت: موضوع سؤال پیرامون غفلت وزارت امور خارجه از ظرفیت کشورهای همسایه و سایر کشورهایی است که در گذشته با آن‌ها ارتباط خوبی داشتیم.


نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس یادآور شد: دولت و وزارت امور خارجه آن قدر به دنبال مسائل برجام بودند و همه موضوعات را با آن گره زدند که از ظرفیت‌های ارزشمند کشورهای همسایه غافل ماندند.


وی افزود: از طرف دیگر در زمان دولت‌های نهم و دهم روابط بسیار خوبی با کشورهای آمریکای لاتین داشتیم و حتی بخش اعظمی از صادرات کشور همچون محصولات ایران خودرو، سایپا، تراکتورسازی و تجهیزات کشاورزی به این کشورها بود.


عباسی ادامه داد: همچنین جمهوری اسلامی تا پیش از این تکنولوژی خود را نیز به بسیاری از کشورها صادر می‌کرد؛ اما رفته‌رفته این روابط کمرنگ شد، در حالی که کشورهای آمریکای لاتین، حوزه خلیج فارس و سایر همسایگان به لحاظ استراتژیک بسیار مهم هستند و باید روابط با آن‌ها را تقویت کرد.


وی دلیل ضعف دیپلماسی کشور در این خصوص را ضعف سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی در سایر کشورها دانست و افزود: سفارتخانه‌ها در کشورها به دلیل عدم وجود انگیزه و کارآمدی لازم صرفاً به محلی برای صدور ویزا تبدیل شده‌اند.


عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه باید ظرفیت سفارتخانه‌ها را در نظر گرفته و کارایی آن‌ها در جهت شناسایی ظرفیت‌های گردشگری و میراث فرهنگی و سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها به کشورهای خارجی افزایش دهد.


انتهای پیام/4034/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: وزیر امور خارجه
ارسال نظر
قالیشویی ادیب