دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مرداد 1397 - 06:44

یک عمر رابطه دیپلماتیک کوفی عنان با ایران در قاب تصاویر

دبیرکل فقید سازمان ملل متحد که پس از مدت‌ها تحمل بیماری، در سن 80 سالگی در شهر ژنو سوئیس درگذشت، در حوزه دیپلماتیک، روابط مؤثر و روبه‌رشدی با جمهوری اسلامی ایران داشت.
کد خبر : 304855

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگراری آنا، کوفی عنان بالاخره پس از مدت‌ها تحمل بیماری، در سن 80 سالگی در شهر ژنو سوئیس درگذشت. برنده جایزه صلح نوبل، بیشتر عمر خود را در راه اعتلای صلح و ثبات در سوریه گذراند و در حوزه دیپلماتیک، روابط مؤثر و روبهرشدی با جمهوری اسلامی ایران داشت.


کوفی عنان در جایگاه دبیرکلی سازمان ملل متحد،بارها با مقام‌های کشورمان از جمله دکتر علی‌اکبر ولایتی دیدار و گفتگو کرده بود.


وی آخرین بار در سال 1392 به تهران سفر کرد و دیدارهایی با حسن روحانی، علی شمخانی و علی‌اکبر ولایتی داشت.


دیدار کوفی عنان با دکتر علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک /دی 1392



عنان در دیدار با حسن روحانی درباره نقش ایران در غرب آسیا و تحولات بین‌المللی، روند مذاکرات هسته‌ای و بحران‌های منطقه‌ای ازجمله اوضاع سوریه گفتگو کرد.



وی همچنین با علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس سابق مرکز تحقیقات استراتژیک دیدار و گفتگو کرد.



دیدار کوفی عنان با دریابان علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی



هیأت سازمان ملل متحد به ریاست کوفی عنان همچنین با سیدعلی خمینی نوه بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی دیدار کردند.



توصیه کوفی عنان به ترامپ درباره ایران


کوفی عنان سال گذشته در حالی‌که دیگر در سازمان ملل متحد سمتی نداشت، در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس خطاب به دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا که به دنبال بر هم زدن روابط جهان با ایران بود و تهدید به خروج از توافق هسته‌ای با ایران کرده بود توصیه کرد: «ترامپ باید به دنبال مذاکره با ایران باشد. کشوری که با امضای توافق هسته‌ای با 6 قدرت جهانی و انتخاب مجدد حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور، قصد تعامل و بازگشت به جامعه جهانی دارد.»


وی تصریح کرد: «اگر این شانس را داشتم به ترامپ می‌گفتم دست از سیاست خصمانه نسبت به ایران بردارد؛ از جمله برچسب زدن ایران به عنوان دشمن و حامی تروریسم دانستن آن. این سیاست ترامپ نسبت به ایران به برقراری صلح در خاورمیانه منجر نخواهد شد؛ زیرا ایران، بخشی از راهکار حل و فصل درگیری‌ها در منطقه ازجمله در سوریه و عراق است و ما نمی‌توانیم از این واقعیت چشم‌پوشی کنیم.»


عنان همچنین توافق هسته‌ای با ایران را یک قرارداد خوب ارزیابی کرد و گفت: «ترامپ باید به مفاد توافق هسته‌ای با ایران احترام بگذارد. دوست دارم به ترامپ بگویم که این مهم است که با ایران تعامل داشته باشد و با این کشور گفتگو کند.»


انتهای پیام/4077/4033/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته