کردستان پایتخت دف جهان شد
به گزارش خبرنگار موسیقی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، نشست خبری هشتمین جشنواره بینالمللی «دف نوای رحمت» با حضور امین مرادی رئیس حوزه هنری استان کردستان، بیژن کامکار دبیر افتخاری جشنواره و محمد زرویی نصرآباد مدیر مؤسسه سپهر سوره هنر برگزار شد.
امین مرادی در این نشست خبری گفت: این جشنواره یکی از حرکات ماندگار و جریانساز بوده که در هفت دوره گذشته در کشور برگزار شده و به صورت فرامرزی نیز مورد توجه قرار گرفته است. با این جشنواره برای اولین بار شاهد همنوازی هزار دف بودیم و کردستان پایتخت دفنوازی شناخته شد.
وی تصریح کرد: جشنواره دف نوای رحمت در بخش گروهنوازی و تکنوازی و مولودیخوانی از 31 مرداد همزمان با عید قربان برگزار میشود. شعار این دوره جشنواره هنر همگرایی، مهربانی است و تا دوم شهریور در پردیس سینمایی بهمن سنندج برپا خواهد بود.
مرادی ادامه داد: این جشنواره فریاد رسایی برای تبلیغ، تشویق و وحدت و همدلی در جهان اسلام است بسط و گسترش جریانهای اصیل سنتی و عرفان یکی از راههای مبارزه با افراطیگری مذهبی و جریانهای خشونتی در جهان است.
مدیر حوزه هنری کردستان گزارش داد: از 30 استان آثار متعددی به جشنواره رسیده که شامل دو گروه سنی نوجوان و بزرگسال است. 710 هنرمند دفنواز در این دوره جشنواره شرکت کردند که از این میان 250 دفنواز در جشنواره اجرا خواهند داشت. جشنواره دف نوای رحمت که بخش مسابقه است، بهانهای است برای اینکه حوزه هنری کشف، جذب و پرورش استعدادها را رسالت خود بداند. این جشنواره تبلیغات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دارد.
کامکار با عرض تسلیت به مناسبت درگذشت عزتالله انتظامی اظهار کرد: امیدوارم جوانان بتوانند جایگزین خوبی برای ایشان باشند اگرچه وی جایگزینی ندارد.
وی اظهار کرد: برخیها فکر میکنند هرچه گرد باشد و روی آن پوستی کشیده شده باشد، دف است در حالی که فرم، سلسله صداها و سونوریته خاصی دارد. این ساز براساس اشارات، سنگنوشتهها و اشعار یکی از سازهای اصیل ایرانی بوده است.
کامکار ادامه داد: در زمان حمله اعراب به ایران برخی افراد از کشور فرار میکنند و برخی سازها از ایران خارج میشود مثل عود که میان اعراب میرود و برخی سازها بسطنشینی میکنند. این ساز از بسطنشینی در خانهها به موسیقی ایران بازگشت و بعد از 1300 سال با عنوان ساز اصیل ایرانی وارد موسیقی ما شد.
وی گفت: برخیها فکر میکنند که دف جای تنبک آمده، در حالی که دف جای هیچ سازی را تنگ نکرده بلکه به کمک سازهای ایرانی آمده است. دف راه دیگر سازهای کوبهای را باز کرد و حتی امروز برخی از سازهای کوبهای به خاطر آمدن دف رشد کردند. وقتی دف در آنسامبل ایرانی تأثیرگذار شناخته شد جا برای سایر سازها وسیعتر شد.
کامکار تأکید کرد: موسیقی از لحاظ کمی امروزه رشد زیادی کرده زمانی من تنها دفنواز ایران بودم در حالیکه امروز میلیونها آدم دفنوازی میکنند من مطمئن هستم کشورهای خارجی انتظار دارند این ساز را به میان آنها ببریم.
وی با تأکید بر اینکه فاصله چندانی تا جهانی شدن دف وجود ندارد، بیان کرد: با استقبالی که جوانان از این ساز کردند و البته تلاش حوزه هنری جشنواره دف نوای رحمت برگزار شد. این فستیوال در حد جشنواره حرفهای برگزار شده است و تنها مشکلش این است که زمانی که نفرات برتر انتخاب میشوند، افراد یک جایزه میگیرند و میروند تا سال بعد اما من دوست داشتم برای نفرات برتر کاری فراهم میشد تا افراد هنرشان را عرضه کنند.
وی چهار وزارتخانه را متولی موسیقی دانست و افزود: باید ببینیم جا برای استخدام چند نفر در سازمانها باز میشود وقتی در هیچکجا اشل و مقیاسی وجود ندارد که یک هنرمند موسیقی استخدام شود چهجایی برای فعال بودن ایجاد میشود من امیدوارم هستم این جشنواره هرچه زودتر جهانی شود.
کامکار بیان کرد: ساز دف به خاطر قداستی که داشته سازی ایرانی است و من از همه دوستان میخواهم حرمت این قداست را حفظ کنند در برخی جاها استفادههای نابهجا از این ساز میشود ولی به قدری استفادههای خوب هم از آن شده که کارهای اشتباه دیده نمیشود. زمانی که دف را دست گرفتم همراه با محمدرضا لطفی بودم و آرزو کردم که هزاران نفر دف بنوازند اما امروز میلیونها نفر دف میزنند. اکثر افراد در جشنواره دف نوای رحمت کشف شدند و من هیچگاه فکر نمیکردم خانمها جذب این ساز شوند چون ساز سنگینی است، اگرچه بیشاز یک کیلو وزن ندارد اما چون مدت زمان قابلتوجهی در دست گرفته میشود، نگه داشتنش سخت است اما بسیاری از خانمها در نواختن آن فوقالعاده بودند. توصیهام این است بدون ورزش، نرمش و خودسازی از درون دست به ساز نزنیم.
محمد زرویی نصرآباد مدیر مؤسسه سپهر سوره هنر گفت: اگر حضور کامکار نبود شاید در گروههای سنتی صدای دف را نمیشنیدیم و شاید دف در همان خانقاهها باقی میماند. سپهر سوره هنر مرکز محافل جشنوارههای سابق است و رویکردش این است که در جشنوارههای استانی ورود کرده به کمک دوستان در استانها آید تا جشنوارهها در سطح و رتبهای که هدف هستند، قرار گیرند و برگزار شوند. دستاورد کلی جشنواره دف نوای رحمت گروه هزار دف بود و دستاورد دیگر آن ثبت جهانی ساخت ساز دف به نام شهر کردستان.
وی گفت: سازهای مختلف به صورت سرقتی در کشورهای همسایه به نام آنها زده میشود در حالیکه برای دف این اتفاق نیفتاده است.
مدیر مؤسسه سپهر سوره هنر بیان کرد: قرار است به صورت حرفهای تیزر و برنامههای جشنواره رونمایی شود و امروز بعداز ظهر در صفحه اینستاگرام مؤسسه فرهنگی هنری سپهر سوره تیزر جشنواره رونمایی خواهد شد. ساخت تندیس جشنواره را اصغر یوزباشی انجام داده که در اختتامیه جشنواره هم رونمایی میشود.
وی بیان کرد: در جشنواره نگاهمان به این است که کارگاههایی در استان و سراسر کشور با رویکرد کشورهای همسایه مثل کردستان عراق، کشورهای حاشیه خلیجفارس، اسپانیا، هندوستان و پاکستان برپا شود و امیدوار هستیم در سال آینده با پیشبینی بودجه برگزاری این کارگاهها توسط اساتید ایرانی و خارجی در ایران تحقق پیدا کند.
زرویی نصرآباد افزود: در این دوره از جشنواره همچنین قرار است طبق روال دورههای پیشین از یک پیشکسوت موسیقی کردستان تجلیل به عمل آید که در این دوره این تقدیر به صدیق تعریف اختصاص خواهد داشت. همچنین مستند پرترهای ساخته شده که در اختتامیه به نمایش درمیآید. در بخش جنبی که در عمارت خسروآباد کردستان برگزار میشود رایزنیهایی برای همکاری با گروههای موسیقی دفنواز در حال انجام است.
مرادی درباره بخش بینالملل گفت: از اقلیم کردستان عراق دعوت کردهایم تا گروهی برای اجرا در جشنواره حضور داشته باشند.
در پاسخ به انتقاد اهالی خبر نسبت به محدود بودن اجراهای بینالمللی زرویی نصرآباد بیان کرد: بودجه جشنواره در آذرماه سال قبل تصویب میشود بنابراین بودجه با دلار همان زمان است، امسال متأسفانه چند گروه برای حضور هماهنگ شده بودند اما با اتفاقاتی که برای ارز افتاد و محدودیتی که در بودجه بود، نتوانستیم از حضور بسیاری از دوستان بهرهمند شویم.
وی افزود: وقتی فراخوان بینالمللی باشد، گستره کاریاش در فرامرزها اتفاق میافتد ولی شاید بتوانیم از طریق فیلم گروههای دفنوازی بازبینی و داوری آثار را انجام دهیم.
در بخش پایانی این نشست خبری پوستر جشنواره دف نوای رحمت که توسط فرشته زیدی طراحی شده رونمایی شد.
انتهای پیام/4031/پ
انتهای پیام/