دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مرداد 1397 - 09:33
کارشناس مسائل استراتژیک در گفتگو با آنا تشریح کرد؛

آمریکا از کدام شیوه جنگی علیه ایران استفاده می‌کند؟

کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اینکه جنگ‌ها در دنیای معاصر به سه شیوه طراحی می‌شود، طرح استراتژیک آمریکا برای حمله به ایران را تشریح کرد.
کد خبر : 304694

سیدمصطفی خوش‌چشم در گفتگو با خبرنگار حوزه دفاعی و امنیتی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، در تحلیل بیان رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر «جنگ نخواهد شد و مذاکره نخواهیم کرد» اظهار کرد: آمریکایی‌ها تبلیغات درباره تهدید نظامی را از سال 2009 و دوران ریاست جمهوری اوباما در دستور کار دارند و تهدیدهای نظامی از ابزارهای آنان برای پیگیری اهدف آمریکا علیه ایران بوده است.


وی ادامه داد: استراتژی آمریکا در دوره اوباما، تحریم‌ و تهدید نظامی برای کشاندن ایران پای میز مذاکره و تحت تأثیر قرار دادن مؤلفه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران بوده است و همین استراتژی در دوره ریاست جمهوری ترامپ هم در حال انجام است؛ یعنی با بازگشت تحریم‌ها گرچه هیچ‌گاه تحریم‌ها به‌طور عملی برداشته نشده بود و با استفاده از ابزار تهدید نظامی، می‌خواهند یک سری اهداف خاص را دنبال کنند و اقدام نظامی واقعی در پی نخواهد داشت.


خوش‌چشم افزود: این واقعیت را رهبر معظم انقلاب اسلامی چند ماه گذشته هم در حرم مطهر امام خمینی(ره) بیان فرموده بودند که حرف جنگ از زبان کسانی‌که آن‌ را مطرح می‌کنند، دروغ است.


کارشناس مسائل استراتژیک با بیان این مطلب که آمریکایی‌ها سعی می‌کنند با استفاده از سخنان مقام‌ها و کارشناسان ارشدشان به مردم ایران القاء کنند که خطر نظامی وجود دارد، تصریح کرد: نخستین هدف آن‌ها از القای چنین مباحثی این است که در کنار تحریم‌ها و تهدید نظامی بار دیگر ایران را با دست پایین‌تر پای و از روی اجبار پای میز مذاکره بکشانند و هدف بعدی هم این است که برای اثرگذاری بیشتر تحریم، بیش از 12 گام تخریب اقتصادی را همزمان بردارند که یکی از این گام‌ها القای فضای تنش، ناامیدی و جنگ روانی برای نشان دادن آینده‌ای مبهم و پرخطر در اقتصاد کشور است.


وی اضافه کرد: ترسیم آینده تیره‌و‌تار برای به وجود آوردن هرج‌و‌مرج و بی‌ثباتی اقتصادی در کشور و فرار سرمایه‌ها از ایران از جمله عملیات‌ روانی دشمن برای در اختیار گرفتن فضای عمومی جامعه است.


گزینه‌های روی میز اوباما هم عملیات روانی بود


این کارشناس مسائل استراتژیک افزود: در دوره اوباما استراتژی مهار با توسل به تحریم و تهدید نظامی انجام می‌شد؛ او اول تهدیدهای لفظی می‌کرد و می‌گفت همه گزینه‌ها روی میز است، اما بعد که دید ایران واکنشی به این تهدیدهای پوشالی نشان نمی‌دهد، ژنرال‌های نظامی‌ به او پیشنهاد دادند برخی جا‌به‌جایی‌های نظامی و تحریک‌ها را هم انجام دهد تا تهدیدهایش باورپذیرتر شود و همه هم دیدیم که به هیچ‌وجه این تلاش‌ها سایه جنگ را بر سر ایران سنگین‌تر نکرد.


خوش‌چشم ادامه داد: اگر بودجه سال آینده پنتاگون را مشاهده کنیم، هیچ درگیری نظامی برای سال پیش‌رو در منطقه غرب آسیا پیش‌بینی نشده است، بنابراین تهدید به جنگ فقط در راستای فضاسازی عملیات روانی است.


این کارشناس مسائل استراتژیک تصریح کرد: آمریکا بعد از جنگ افغانستان و عراق با توجه به هزینه‌ها و نرسیدن به دستاورد، به‌طور اصولی به این نتیجه رسیده‌ که فقط از طریق جنگ اقتصادی، اهداف خود را پیگیری کند.


وی با ذکر سه نوع جنگ در جهان معاصر، گفت: جنگ سخت، جنگ نیمه‌سخت که در بردارنده انواع جنگ‌های اقتصادی است و جنگ سوم، جنگ نرم است که به‌منظور تغییر ذهنیت ملت‌ها انجام می‌شود. آمریکا در نوع اول جنگ اقدامی برای طراحی استراتژیک نکرده است؛ بنابراین استراتژی این کشور بر اساس نوع دوم و سوم جنگ‌ها پی‌ریزی شده و این راهبرد را در مورد ایران، روسیه، چین و کره شمالی هم به‌کار گرفته است.


آمریکا دنبال جنگ نظامی علیه ایران نیست


این کارشناس مسائل استراتژیک ادامه داد: آمریکا دنبال اقدام نظامی علیه ایران نیست؛ گرچه ممکن است جابه‌جایی نیرو افزایش یابد اما به‌هیچ عنوان اقدام نظامی را در دستور کار ندارد. به‌عنوان مثال در طی چهار یا پنج ماه گذشته در یک حرکت بی‌سابقه ناوگان آمریکا در خلیج فارس تا حدودی تخلیه شده است و مشابه این اقدام در اقیانوس هند و دریای عرب هم صورت گرفته و هیچ ناو هواپیمابری در این منطقه حضور ندارد.


وی افزود: تعداد کشتی‌های جنگی آمریکا در منطقه خلیج فارس، اقیانوس هند و دریای عرب از 25 کشتی به 12 تا 13 کشتی تقلیل یافته است. لذا همه این ارقام بیان‌گر این است که آمریکا به‌دنبال اقدام نظامی نیست و فقط از تهدید نظامی به‌منظور متقاعد کردن حریف استفاده می‌کند. همچنین مدل جنگی آمریکا بر پایه جنگ نیمه‌سخت و جنگ نرم طراحی شده است.


انتهای پیام/4034/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته