دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا در گفتگو با یک مقام مسئول بررسی کرد؛

دلایل پرکشیدن قیمت مرغ بر فراز 10 هزار تومان

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران ضمن واکنش به پر کشیدن نرخ مرغ آماده طبخ در روزهای اخیر به افزایش قیمت نهاده‌های اولیه و هزینه‌های جانبی اشاره کرد و گفت: افزایش مرغ منطقی است.
کد خبر : 304547

برومند چهارآیین در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا اظهار کرد: از ابتدای فروردین ماه سال جاری تا به امروز قیمت مرغ به طور متوسط کمتر از 15 درصد افزایش قیمت داشته است.


وی در خصوص جهش ناگهانی قیمت مرغ در روزهای اخیر گفت: نهاده‌های مورد نیاز در تولید مرغ شامل کنجاله سویا، ذرت، واکسن، مکمل‌های دارویی و خوراکی، ریزمغزی‌ها، هزینه‌های مرتبط به سوخت، حمل و نقل و کارگری است؛ بنابراین تغییر قیمت نهاده‌ها تاثیر مستقیمی بر قیمت مرغ خواهد داشت.


وی در خصوص مقایسه ارقام نهاده‌ها در سال جاری نسبت به سال گذشته، گفت: در سال جاری کنجاله سویا 71 درصد، ذرت 40 درصد، دارو، واکسن و مکمل‌های دارویی و دامپزشکی 81 درصد، حقوق کارگران 19 درصد و هزینه حمل و نقل بعد از اعتصابات رانندگان نسبت به سال گذشته به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است؛ در کنار آن نیز در سال جاری قیمت سوخت، آب، برق و گاز افزایش پیدا کرده است؛ بنابراین محاسبه این افزایش قیمت‌ها در تولید مرغ حدود 40 درصد برآورد می‌شود.


چهارآیین قیمت مرغ زنده را در پایان سال 96 حدود 5 هزار و 200 تومان عنوان کرد و گفت: طبق محاسبات انجام شده باید به این قیمت 40 درصد افزوده شود؛ با توجه به این عدد، مرغ باید با نرخ تقریبا 7 هزار تومان به فروش برسد.


وی افزود: مرغ زنده در اردیبهشت و خردادماه سال جاری تا 4 هزار تومان کاهش یافت و از نیمه دوم تیرماه به حدود 5 هزار تومان رسید و هم‌اکنون به عدد 6 هزار و 800 تا 7 هزار تومان رسیده است.


وی با بیان اینکه در حال حاضر مرغ زنده در بازار 7 هزار و 200 تومان به فروش می‌رسد، اظهار کرد: وقتی یک مرغ زنده کشتار می‌شود، به طور متوسط 25 درصد افت لاشه پیدا می‌کند؛ بنابراین اگر مرغ 6 هزار و 800 یا 7 هزار تومان را تقسیم بر 75 درصد کنیم و حاصل را به علاوه 300 تومان قیمت کشتارگاه و بسته‌بندی و توزیع کنیم حاصل به قیمت 9 هزار و 500 تا 9 هزار و 600 تومان می‌رسد.


وی افزود: اگر این قیمت به علاوه 12 درصد که شامل سه درصد عمده فروشی و 9 درصد نیز خرده فروشی شود، قیمت واقعی مرغ حدود 10 هزار و 500 تومان می‌شود؛ علاوه بر این افزایش بیش از اندازه گرما در تیرماه امسال دلیل دیگر این گرانی است.


وی در خصوص تفاوت قیمت مرغ در نقاط مختلف تهران عنوان کرد: قیمت مرغ در مناطقی مانند شوش، خانی‌آباد و یافت‌آباد ممکن است از 10 هزار 500 تومان کمتر به فروش برسد، اما همین مرغ در مناطق شمالی تهران مانند فرمانیه و یا زعفرانیه با قیمت 12 هزار تومان به دست مشتری می‌رسد؛ دلیل این امر تفاوت در قیمت اجاره مغازه‌ها است و ممکن است تا سقف پنج درصد بر قیمت مرغ اثر گذار باشد؛ بنابراین افزایش‌ها هیچ ربطی به تولیدکننده ندارد.


مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران، ادامه داد: تنها سود 12 درصدی بعد از 45 روز که روند تولید مرغ است، نصیب تولیدکننده می شود که این سود نیز منطقی است.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

برچسب ها: گرانی مرغ
ارسال نظر
هلدینگ شایسته