دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش آنا از پشت صحنه «وقتشه»؛

آشنایی تماشاچیان منجر به ازدواج شد

در یکی از اتفاقات نادر برنامه‌های تلویزیونی، حضور تماشاچیان برای دیدن برنامه منجر به ازدواج و شکل‌گیری زندگی جدید در برنامه «وقتشه»‌ شد.
کد خبر : 304475

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، با روی کار آمدن محمد احسانی در قامت مدیر شبکه نسیم، این شبکه توانست با رویکردی متفاوت به مقوله شادی و نشاط در جامعه بپردازد و با تولید و ساخت برنامه‌های مختلفی مسیر شادی‌آفرین و نشاط را به درستی در بین مخاطبان گسترش دهد و زمینه‌ساز شادی و امیدآفرینی در جامعه شود.


یکی از این برنامه‌ها، «وقتشه» به تهیه‌کنندگی ابوالفضل صفری است که با ساخت و تولید این برنامه توانست به خوبی به موضوع ازدواج ساده، راه‌های خوشبختی و ترویج آن بپردازد. به همین منظور در یک روز گرم تابستانی به استودیوی این برنامه در باغ موزه قصر رفتم تا ببینم در پشت صحنه این برنامه چه می‌گذرد.


هوا گرم است و ترافیک سنگین؛ احتمال اینکه نتوانم سر وقت تعیین شده خودم را به برنامه برسانم مانند موجی خروشان خودش را به ذهن‌های آشفته من می‌کوبد و می‌گذرد. بالاخره با عبور از ترافیک سنگین خیابان‌های مرکز شهر قبل از آغاز برنامه خودم را به باغ موزه قصر می‌رسانم و وارد پارکینگ باغ می‌شوم.


چیزی که در همان ابتدا توجه مرا به خود جلب می‌کند، ازدحام جمعیت و صف طویلی است که در آن گرمای بالای 40 درجه ظهر تابستان و دور از انتظار به چشم می‌خورد. نزدیک‌تر می‌روم و در مسیر با تابلوهای برنامه «وقتشه» مواجه می‌شوم. جلوتر می‌روم و خود را در میان جمعیت مردمانی که همانند قطرات دریا در این دریای خروشان در حال بالا و پایین شدن هستند، قرار می‌دهم و چند دقیقه‌ای را با بعضی از آنها گفتگو و درباره حضورشان در برنامه سؤال می‌کنم.


به ساعت که نگاه می‌کنم، یک ظهر را نشان می‌دهد و چیزی که بیش از همه در وجود همه رخنه کرده گرمای بیش از حد و اندازه آفتاب آن هم در ظهر تابستان تهران است که همه وجود مردم را به جوش آورده است.


پس از گذشت چند دقیقه‌ای بالاخره وارد استودیوی برنامه «وقتشه» می‌شوم و خود را معرفی می‌کنم، استقبال گرم عوامل برنامه، برای من حکم آرام شدن دریای پرتلاطمی را دارد که تا چند دقیقه پیش همراه با موج اتفاقات در حال برخورد با صخره‌ها و سنگ‌ها بود.


پس از استراحتی کوتاه و جابه‌جایی شرکت‌کنندگان حالا دیگر ساعت به حدود 14 نزدیک شده و قرار بر این است که ضبط سه قسمت از برنامه آغاز شود. راهروی استودیو پیش از شروع ضبط برنامه گرم و شلوغ است و حاضران مشغول جابه‌جایی وسایل در استودیو هستند. نگاهی به عوامل پشت صحنه برنامه می‌اندازم و حضور افراد را در اتاق گریم و رژی و اتاق مهمانان، به خوبی حس می‌کنم. در گوشه‌ای دیگر عده‌ای در حال راهنمایی حضار برای ورود به داخل استودیو هستند تا آرام آرام برنامه را آغاز کنند.


کامران تفتی هم به عنوان مجری برنامه در گوشه‌ای از اتاق خود، مشغول خواندن متن برنامه است و خود را برای آغاز ضبط برنامه‌ای دیگر آماده می‌کند. حالا دیگر عوامل تولید هم در اتاق رژی پشت میزهای خود قرار گرفته و با چک کردن دوربین و صدا، برنامه را شروع می‌کنند.


کامران تفتی وارد استودیو می‌شود و با گفتن "به نام الله برای الله،‌خوش آمدید به شبکه نسیم برنامه «وقتشه»..." برنامه را آغاز می‌کند.


در این بین حسین کلهر سرپرست نویسندگان این برنامه را می‌بینم که در حال رفت‌وآمد میان اتاق فرمان و استودیو است. مردی شوخ‌طبع که همواره با انجام حرکاتی جذاب، فضای ضبط برنامه را در لحظه تغییر می‌داد. با کلهر وارد گفتگو می‌شوم و درباره برنامه صحبت می‌کنیم.


آغاز محرم و پایان «وقتشه»


حسین کلهر گفت: در حال حاضر سری دوم برنامه «وقتشه»‌ به تهیه‌کنندگی ابوالفضل صفری در حال تولید است و امروز قسمت‌های 135 به بعد برنامه را که شامل سه قسمت است را ضبط می‌کنیم. پخش این برنامه از اوایل اسفند 96 شروع شده و تا محرم 97 هم ادامه دارد.


کارگردان «وقتشه»، ایده ساخت این برنامه را براساس فرمایشات مقام معظم رهبری و از سوی مرتضی میرباقری معاون سیما رسانه ملی دانست و افزود: میرباقری ایده‌ای را در جهت شناسایی، پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی ارائه داد که پس از مطالعات و مستندات زیاد و برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ابلاغ شد؛ سعی ما این بوده تا برنامه‌ای را با محوریت ازدواج با دو هدف تشویق و ترویج ازدواج آسان و رهنمودهایی در جهت تحکیم خانواده آماده کنیم.



وی تصریح کرد:‌ محوریت اصلی برنامه «وقتشه» که بیش از 90 درصد محوریت برنامه را شامل شد، درباره فضای ازدواج در جهت آشنایی، ازدواج آسان، تحکیم و امتداد زندگی است و نام‌گذاری آن هم از سوی مریم جلالی که بر محور اینکه "الان وقتشه جوانان تشکیل خانواده دهند" شکل گرفت.


کلهر درباره محوه انتخاب مهمان‌های برنامه توضیح داد:‌ انتخاب مهمان‌ها در جلسه‌ای و توسط تیمی شامل غلامعلی افروز، محمدعلی الستی مشاور محتوایی برنامه، حجت‌الاسلام برمایی انجام می‌شود و درباره موضوعات مختلفی مانند سن ازدواج، نقش واکاوی گذشته زوجین، سن بارداری، تعداد فرندان، نقش خانواده‌ها، وضعیت ازدواج اتباع خارجی، شروط ضمن عقد و ... گفتگو می‌کنیم و با تعیین فرم بصری شروع به انتخاب مهمانان می‌کنیم. برایشان متن می‌نویسیم و آن چیزی که به متن تبدیل شده را به لحاظ علمی تطبیق می‌دهیم و سپس وارد فاز تولید و ضبط آیتم‌ها می‌شویم و حتی در این بین بازی‌های برنامه را هم طراحی می‌کنیم.


کارگردان «وقتشه»‌ اظهار کرد:‌ آیتم‌های برنامه را هم بر اساس موضوع روز و به صورت گزارش‌های خیابانی،‌ دوربین مخفی، کلیبپ‌های انگیزشی و آرشیوی تولید می‌کنیم و برای هر موضوعی که انتخاب شود، آخرین کار ما تهیه گزارش برای آیتم بوده است؛ که در این راستا آیتم‌هایی برای کاهش مصرف انرژی و صرفه‌جویی آب و برق و ... داریم و در نهایت هم یک آیتم ثابت با محوریت گردشگری و تولیدات داخلی که براساس شعار و نامگذاری سال است در نظر گرفته‌ایم.


به گفته این نویسنده، بعضی از بازی‌ها در این برنامه مفهومی هستند و بعضی دیگر هم باید مهمانان را وارد بازی کنیم تا از حضور در این برنامه خسته نشوند، چون که تلاش داریم تا مردم از این برنامه لذت ببرند.


وی یادآور شد: در «وقتشه» تلاش داریم تا در راستای شعار برنامه، برای احساس خوشبختی و لذت بردن از زندگی مشترک، منتظر گرانی دلار و سکه و ... نباشیم بلکه یاد بگیریم از داشته‌هایمان در خوشبختی استفاده کنیم؛ مانند خانواده‌ای که پول برای مسافرت به روسیه برای تماشای بازی‌های تیم ملی ایران را نداشتند اما با ماشین شخصی خود و با خانواده به خارج از کشور سفر کرده و از آن لذت برد.



ازدواج در پشت صحنه «وقتشه»


کلهر به روایت خاطره‌ جالبی از اتفاقات این برنامه پرداخت و گفت: در فصل اول برنامه تماشاچی‌هایی داشتیم که در همین برنامه با یکدیگر آشنا شدند و ازدواج کردند و با برگزاری ازدواج آسان به خوشبختی رسیدند.


عدم افزایش آمار طلاق با «وقتشه»


این کارگردان یادآور شد: برنامه «وقتشه» بیشتر در حوزه «پیشگیری» ورود کرده است و اگر ادعا کنیم که با تولید این برنامه از 10 هزار طلاق پیشگیری کردیم کسی نمی‌تواند بگوید که چنین کاری را انجام ندادیم. چون تلقی ما این است که «وقتشه» برنامه مفیدی برای مردم و جامعه بوده و پیشگیری از کارهایی است که چندین سال بعد صدایش درمی‌آید و این برنامه باعث شد که آمار طلاق افزایش دیگری نداشته باشد.


وی اضافه کرد: فصل جدید برنامه را با محوریت آسیب‌های اجتماعی با رویکرد پیشگیری و ارائه راهکارهای درست و علمی طراحی کردیم، ما به ازدواج پرداختیم و پس از آن به موضوع تحکیم و امتداد زندگی زناشویی پرداختیم آن هم با استفاده از روش‌های گفتگو، حل مسئله و حل معارضه سعی کردیم تا به راه‌هایی که از سرد شدن روابط زوجین، طلاق عاطفی یا طلاق واقعی جلوگیری می‌کند، بپردازیم.



نیکپور: یادگیری «مهارت»‌ در تلویزیون


در ادامه به سراغ مجتبی نیکپور رفتم که به عنوان روانشناس در بخش «تد» برنامه حضور دارد و با آن گفتگو کردم. نیکپور گفت: در این برنامه که عمدتاً درباره ازدواج و زندگی مشترک است سعی داریم تا پیرامون مسائلی که مهمانان برنامه مدنظرشان است با بینندگان صحبت کنیم. «وقتشه» برنامه‌ای است که در آن یاد می‌دهیم زندگی به حمایت نیاز دارد و با اینکه زندگی‌ها هر روز پیچیده‌تر می‌شود، اما باید در فضای روان مهارت و در فضای روح ساده باشیم چون مهارت‌های بیشتری برای زندگی نیاز داریم و «وقتشه» برنامه خوبی برای ارتقای مهارت‌های زندگی است.



وی افزود: این چنین برنامه‌هایی سرگرمی محسوب می‌شوند ولی به مرور زمان اطلاعاتی که در این برنامه رد و بدل می‌شود به اطلاعات درونی تبدیل می‌شود. ما خیلی مرفه‌تر از قدیم هستیم اما قدیمی‌ها حال‌شان از ما خیلی بهتر بوده است یعنی اینکه آدم‌ها تنها به خوشحالی نیاز ندارند بلکه حال درون‌شان باید خوب باشد. ما با این برنامه‌ها باید ارتقای درونی را رقم بزنیم که عمدتاً برمی‌گردد به نگاه کارگردانان که به جز سرگرمی باید محتوا داشته باشند.


نیکپور اظهار کرد:‌ خوشحال شدن با سرگرمی دو مقوله جداگانه هستند که باید فراتر از آنها، نگاه جدیدی پیدا کنند و بسیاری از مهمانان حرف‌هایی با خودشان می‌آوند که دل مخاطبان را تکان می‌دهد و اگر این اتفاق رخ دهد، خوب است.


محدودیت ازدواج؛ دستاورد و هزینه


این روانشناس در رابطه با موضوع برنامه گفت: محدودیت‌های ازدواج از موضوعات اصلی زندگی زناشویی محسوب می‌شود و هر ازدواجی برای افراد هم دستاورد دارد و هم هزینه. وقتی ازدواج شکل می‌گیرد زوج باید بداند که دیگر مجرد نیست و زمانی که بچه‌دار می‌شود دیگر بدون بچه نبوده و همین بچه‌دار شدن یک احساسی به فرد می‌دهد که غیر قابل توصیف است و همین‌ طور زمانی که می‌تواند در آینده کسی نقش داشته باشد، قدرت زیبایی به افراد می‌دهد.


وی افزود: زندگی مشترک اسمش در خودش است به این معنا که در یک رابطه مشترک مسئولیت تمام و کمال یک رابطه را بر عهده می‌گیری که بسیاری از مردم قادر به قبول آن مسئولیت نیستند و خیلی‌ از افراد با زیبایی آن زندگی خودشان را می‌سازند. در زندگی مشترک، روابط زندگی رشد می‌کند و ماهیتش این است که فرد محدود می‌شود چون انتخاب کرده که در زندگی و جامعه رشد کند.



به گفته این روانشناس، اگر برنامه‌هایی که شجاعت در آن‌ها وجود دارد و مجوزهای دیده شدن را داشته باشند به تولید برسد، افراد می‌توانند از خلاقیت‌های خودش در آن استفاده کرده و برنامه پرمخاطب شود.


ماجرای مردمی که پس از صحبت کردن خنده‌شان می‌گیرد


سعید رضایت کارگردان تلویزیونی «وقتشه» که به شدت مشغول هماهنگ کردن دوربین‌ها بوده و با عوامل تولید دائم در حال شوخی و خنده است، در کارنامه خود کارگردانی سری اول برنامه «دورهمی»، «ماه عسل»، «90» و «2018» روسیه و برنامه‌های ورزشی دربی و تیم ملی را برعهده داشته است،‌ در گفتگویی کوتاه گفت:‌ ضبط این برنامه با 5 دوربین انجام می‌شود که مانند هر کار دیگری سختی‌های خود را دارد.


وی افزود: شاید نتوانیم انتظارات مدیران را برآورده کنیم اما با محدودیت‌هایی که در لنز دوربین‌ها داریم تلاش می‌کنیم بهترین تصویر را برای مخاطبان سخت‌پسند تلویزیون ارائه دهیم.


رضایت با ذکر خاطره‌ای یادآور شد: واکنش و کارهای مردم پس از صحبت کردن مقابل دوربین برای من خیلی جذاب است؛ به عبارت دیگر حرف‌هایی می‌زنند که بعد از بیان آن خودشان هم خنده‌شان می‌گیرد.



پس از این گفتگوها و ضبط بخش‌های مختلف برنامه حالا نوبت کامران تفتی است که برنامه را به پایان برساند؛ رو به دوربین می‌کند و خطاب به مردم می‌گوید: "سپاس بی‌کران که کنار ما بودید، ان‌شاءالله که سلامت باشید، ما تا آخرین لحظه‌ای که این برنامه به دقایق پایانی برسد در کنار شما هستیم. یا علی مدد، سرافراز باشید".


به ساعت نگاه می‌کنم، حالا دیگر عقربه‌ها خود را به 8 رساندند و با خداحافظی عوامل از یکدیگر من هم از آنها جدا می‌شوم و گزارش خود را به پایان می‌رسانم.


انتهای پیام/4072/4073/


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
سمیه
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۵
۰
بسیار عالی بود واقعا زیبا این برنانه رو به تصویر کشیدید براتون ارزوی موفقیت روز افزون دارم
شاد و پیروز باشید
هلدینگ شایسته