جایگزینی رقابتهای گروهی بهجای رقابتهای فردی در مدارس ابتدایی
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سید محمد بطحایی در دومین روز از سفر به استان خراسان رضوی، پس از شرکت در آئین غبارروبی گلزار شهدای کاشمر و حضور بر سر مزار شهید مدرس و ادای احترام به مقام والای آن روحانی مبارز در جمع فرهنگیان کاشمر (ترشیز کهن) اظهار کرد: هرچند سفرهای استانی سخت و دشوار است اما این نوید را میدهد که ما در برابر مسائل ومشکلات پیچیده تنها نیستیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بیان مشکلات توسط نمایندگان مدیران این شهر تصریح کرد: اگر سیسال پیش هم، دور هم، جمع میشدیم باز این مشکلات مطرح میشد، بنابراین اگر رویکردهای آموزش و پرورش تغییر نکند، سیسال آینده باز همین مشکلات مطرح خواهد شد و تا زمانی که تمرکز ما روی تشریح مسایل باشد، بازهم اتفاقی رخ نخواهد داد.
بطحایی گفت: پیچیدگی مسایل آموزش و پرورش بدان جهت است که حل همه مسائل تنها به آموزش و پرورش بستگی ندارد و گستردگی نیز مزید بر علت است.
وی با اشاره به اهمیت نقش مدرسه در فرایند تعلیم و تربیت ادامه داد: مدرسه محل تمرین زندگی برای دانشآموزان است و براساس آموزههای اسلامی ایرانی تلاش کردیم، مدارس را به این سمت ببریم اما چنان که باید و شاید موفق نبودیم.
عضو کابینه تدبیر و امید خاطرنشان کرد: دیدگاه بسیاری از خانوادهها این است که فرزندشان رتبههای علمی بهدست آورند واین موضوع آزاردهنده است، لذا آموزش و پرورش باید تلاش کند این مسیر را عوض کند.
وی افزود: اگر دغدغه فضای مدرسه را داریم بخاطر آن است که بچهها قرار است مهارتهای زندگی را در مدرسه فرا گیرند و دانشآموزان با فرمول و حفظ کردن مطالب نمیتوانند زندگی خود را اداره کنند؛ بنابراین نباید رقابتهای فردی در مدرسه انجام شود و رقابتهای گروهی باید جایگزین شود.
وزیر آموزش و پرورش بر سنگینی کار معلمان در مدارس تاکید و عنوان کرد: نظریهپردازی شاید به سهولت انجام شود اما عمل به آن بسیار دشوار و سخت است.
وی افزود: از امسال رقابتهای فردی را در مدارس ابتدایی ممنوع کردیم، تا رقابتهای گروهی جایگزین آن شود و بتوانیم شادی و نشاط را به مدارس بیاوریم؛ این مهم محقق نمیشود، مگر اینکه خانوادهها آموزش و پرورش را همراهی کنند.
بطحایی اظهار کرد: لازمه تحول در اولویت قرارگرفتن آموزش و پرورش در جامعه است و باید آن را عملی کنیم و تنها در گفتار باقی نمانیم.
وی با اشاره به فضیلت معلمان گفت: از لحاظ جمعیت، تعهد، عشق و علاقه هیچ صنفی مانند معلمان نیست و این سرمایهای است که باید قدر آن را دانست، به مدرسه باید فرصت ارائه خلاقیت داد و یکی از راهها، ارتقای شایستگیهای عوامل مدرسه و تفویض اختیار به مدارس است.
وزیر آموزش و پرورش اذعان کرد: حجم وسیع بخشنامهها خلاقیت را از مدارس گرفته است لذا در راستای تمرکززدایی در سال تحصیلی جدید هفتهای دو ساعت زمان در اختیار مدیر و مربی پرورشی قرار خواهد گرفت.
وی خاطرنشان کرد، با راهاندازی تلویزیون تعاملی امکان تعامل بین صف و ستاد فراهم میشود.
عضو کابینه تدبیر و امید تصریح کرد: برای اینکه مدرسه محل زندگی دانشآموزان شود نیازمند الزاماتی از جمله رفع تمرکززدایی و تفویض اختیار، حل مشکلات معیشتی و فرهنگسازی در جامعه هستیم.
انتهای پیام/4009/
انتهای پیام/