دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مرداد 1397 - 05:30
بررسی‌ شرایط تیم ملی ‌کشتی آزاد در بازی‌های آسیایی جاکارتا؛

آزادکاران باتجربه تحت تأثیر تک‌ستاره

کشتی‌گیران آزادکار ایران در حالی امروز در بازی‌های آسیایی جاکارتا روی تشک می‌روند که از این تیم 6 نفره تنها پرویز هادی تجربه حضور در بازی‌های آسیایی را دارد.
کد خبر : 304262

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، بالاخره شمارش معکوس به پایان رسید و روز گذشته زنگ بازی‌های آسیایی جاکارتا در قاره کهن به صدا درآمد. ملی‌پوشان کشتی آزاد حریفان خود را شناختند و امروز پنج نماینده ایران در این بازی‌ها به میدان خواهند رفت.


کادر فنی کشتی آزاد برای حضور در این بازی‌ها‌ 6 کشتی‌گیر انتخاب کرد. در وزن 57 کیلوگرم رضا اطری، در وزن 65 کیلوگرم‌ مهران نصیری، در وزن 74 کیلوگرم‌ مصطفی حسین‌خانی‌، در وزن 86 کیلوگرم‌ حسن یزدانی، در وزن 97 کیلوگرم‌ علیرضا کریمی و در وزن 125 کیلوگرم پرویز هادی نمایندگان تیم کشتی آزاد هستند.




تاریخچه حضور کشتی آزاد در بازی‌های آسیایی




آزادکاران ایران از سال 1958 در بازی‌های آسیایی حاضر شدند. در آن رقابت‌ها که به میزبانی توکیوی ژاپن برگزار شد گوش‌شکسته‌های ایران توانستند به سه مدال نقره، سه مدال طلا و دو برنز برسند. در 1966 تیم ملی کشتی آزاد سه مدال طلا و پنج نقره به دست آورد. در 1970 باز هم ملی‌پوشان افتخارآفرینی کردند و به 6 مدال خوش‌رنگ طلا، دو نقره و یک برنز رسیدند.




در 1974 که بازی‌های آسیایی به میزبانی ایران در تهران برگزار شد، ملی‌پوشان به پنج مدال طلا، چهار نقره و یک برنز رسیدند. در 1982 سهم آزادکاران ایران در بازی‌های آسیایی سه طلا، دو نقره و دو برنز بود. در 1986 ملی‌پوشان کشتی آزاد سه طلا، دو نقره و چهار برنز به دست آوردند. در 1990 روند موفقیت آزادکاران همچنان ادامه داشت و آنها توانستند سه مدال طلا، دو نقره و دو برنز کسب کنند.




در 1994 حاصل کار کشتی‌گیران در بازی‌های آسیایی کسب 6 مدال خوش‌رنگ طلا و یک نقره و دو برنز بود. در 1998 مدال‌آوری کشتی آزاد نسبت به دوره قبل کاهش پیدا کرد و آن‌ها به چهار مدال طلا، یک نقره و یک برنز رسیدند.




در 2002 کشتی آزاد کمی افت کرد و در نهایت توانست به یک مدال طلا، دو نقره و دو برنز برسد. در 2006 کشتی از بازی‌های آسیایی چهار طلا و یک نقره به دست آورد. در 2010 بازی‌های آسیایی گوانگژو سهم ایران هفت مدال خوش رنگ طلا و یک نقره و دو برنز بود. در هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی در اینچئون در 2014 تیم ملی کشتی به چهار مدال طلا و یک نقره رسید.




امسال در هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی جاکارتا تیم کشتی ایران با 6 نماینده راهی اندونزی شد تا در این آوردگاه آسیایی همچون سال‌های گذشته خوش بدرخشد و سهم بسزایی در رنکینگ ورزش ایران در قاره کهن داشته باشد. البته که بدون شک یکی از اخبار ناخوشایند برای کاروان ایران در آستانه بازی‌های آسیایی 2018 کاهش یک وزن از کشتی آزاد و یک وزن از کشتی فرنگی بود.




کشتی آزاد؛ باتجربه تحت تأثیر تک‌ستاره




تیم ملی کشتی آزاد با ترکیبی از کشتی‌گیران باتجربه به آوردگاه آسیایی جاکارتا قدم گذاشتند، اگرچه غیر از پرویز هادی که تجربه حضور در بازی‌های آسیایی اینچئون داشته مابقی اولین حضور خود را در این بازی‌ها تجربه می‌کنند.




رضا اطری در وزن 57 کیلوگرم کشتی‌گیر تقریباً بدون عنوان اما باانگیزه است. او در این سال‌ها تنها توانسته در مسابقات قهرمانی آسیا در دهلی نو به مدال برنز برسد اما با درخشش در رقابت‌های انتخابی مورد اعتماد رسول خادم قرار گرفت و برای این دوره از بازی‌ها در ترکیب نهایی قرار گرفت.




در وزن 65 کیلوگرم نماینده ایران مهران نصیری است، او یکی از کشتی‌گیران باتجربه تیم ملی کشتی آزاد است، اما با وجود سابقه طولانی مدال بازی‌های آسیایی و مسابقات جهانی را در کارنامه خود ندارد. به طور حتم حضور نصیری در این رقابت‌ها آزمون بزرگی برای او به حساب می‌آید و تمام تلاش خود را می‌کند تا در جاکارتا با دست‌‌ پر به ایران برگردد. نصیری در جام یاشار دوغو در استانبول به مدال طلا رسید. در تورنمنت گرجستان در سال 2018 مدال نقره را به دست آورد. او همچنین در یونیورسیاد 2016 موفق به کسب مدال برنز شد. در رقابت‌های جام تختی در 2016 و 2017 به ترتیب به مدال برنز و طلا رسید. در رقابت‌های قهرمانی آسیا در 2007 و 2011 به ترتیب به مدال نقره و طلا رسید.




مصطفی حسین‌خانی در وزن 74 کیلوگرم با وجود اینکه 29 سال سن داشت اما ‌در رقابت‌های انتخابی خوش درخشید. او مدال برنز جهان و طلای بازی‌های کشورهای اسلامی را در کارنامه خود دارد و برای کسب اولین مدال در بازی‌های آسیایی به میدان می‌رود.




حسن یزدانی در وزن 86 کیلوگرم تمام نگاه‌ها را به سمت خود جلب کرده است. این قهرمان طلایی المپیک ریو نخستین حضور خود در بازی‌های آسیایی را تجربه می‌کند و بدون شک اگر اتفاق پیش‌بینی‌ناپذیری برای یزدانی رخ ندهد، او با مدال خوش‌رنگ طلا به ایران برمی‌گردد.




در وزن 97 کیلوگرم علیرضا کریمی نماینده ایران است.‌ البته کریمی کار سختی پیش رو دارد چرا که این کشتی‌گیر از وزن 86 کیلوگرم به 97 آمده و امیدوار است در وزن جدید بتواند از پس حریفان سرسخت خود برآید.




پرویز هادی هم به عنوان آخرین نماینده ایران در وزن 125 کیلوگرم ‌در اندونزی روی تشک می‌رود. او در بازی‌های آسیایی اینچئون هم حضور داشت و به مدال طلا رسید. هادی در دومین حضورش در بازی‌های آسیایی به دنبال کسب دومین مدال طلا است. او تنها عضو تیم ملی کشتی آزاد محسوب می‌شود که سابقه مدال‌آوری در بازی‌های آسیایی را دارد.




رقابت‌های اوزان 57، 65، 74، 86 و 97 کیلوگرم کشتی آزاد امروز و رقابت‌های وزن 125 کیلوگرم در روز 29 مردادماه برگزار می‌شود.




انتهای پیام/4057/پ




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته