دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مرداد 1397 - 06:58
آنا گزارش می‌دهد:

«فاتح مبین» نمایش قدرت و کار جهادی

موشک «فاتح مبین» از نوع نقطه‌زن زمین و دریا بوده و ورود آن به چرخه تولید، مصداق بارز کار جهادی است که کشورمان امروز بیش از پیش به چنین مجاهدت‌هایی نیاز دارد.
کد خبر : 304082

حوزه دفاعی و امنیتی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، انقلاب اسلامی منشأ دستاوردهای بسیاری در حوزه دفاعی بوده است. رژیم شاه که ادعای ژاندارمی منطقه را داشت و به قدرت و شوکت ارتش خود می‌بالید، این واقعیت را مدنظر نداشت که به چه میزان توان دفاعی و جنگی ارتش متکی به نیروی داخلی است؟ رژیم شاه نمی‌دانست اگر زمانی قدرت‌های خارجی که ساختار دفاعی ارتش را به‌کل به آن‌ها وابسته کرده بود، تصمیم بگیرند دیگر تسلیحات نظامی را در اختیار ایران قرار ندهند، سیسستم دفاعی کشور به‌کل از هم خواهد پاشید.


پیروزی انقلاب اسلامی چنین وابستگی‌ای را از بین برد و توانست با وجود تحریم، جنگ و تهدید در این مسیر مستحکم گام بردارد و دیگر در عرصه جهانی و در حوزه دفاعی از ایران به‌عنوان کشور وابسته نام نبرند. همچنین یکی از نقاط قوت دفاعی جمهوری اسلامی ایران بخش توان موشکی است که در طول این چهار دهه به یک قدرت موشکی در منطقه و جهان تبدیل شده‌ است.


در آستانه روز صنعت دفاعی، از جدیدترین نوع موشک‌ از خانواده فاتح با نام «فاتح مبین» رونمایی شد و این محصول جدید توسط سازمان هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تولید شده است.


موشک «فاتح مبین»، دهمین عضو از خانواده فاتح است؛ پیش از این موشک‌های فاتح 110A، 110B، 110C، 110D، موشک فاتح ۳۱۳، ذوالفقار، خلیج فارس و موشک‌های هرمز ۱ و ۲ تولید و رونمایی شده بودند. تولید این موشک نمونه‌ای از اقتدار، توان و تعصب نیروهای مسلح کشور است و آمادگی دفاعی جمهوری اسلامی ایران را در برابر هر تهدیدی ارتقاء می‌بخشد.


وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مراسم رونمایی از جدیدترین عضو خانواده موشک‌های فاتح گفت: با ورود این موشک به چرخه تولید، گام بلندی در افزایش قدرت دفاعی و بازدارندگی ایران اسلامی برداشته خواهد شد و با وجود تحریم‌های همه‌جانبۀ دشمنان در حوزه دفاعی، توانسته‌ایم با رویکرد اقتصاد مقاومتی، پشتوانه قدرت‌مندی برای نیروهای مسلح در حوزه دستاوردهای دفاعی به‌ویژه موشکی ایجاد کنیم و بحمدالله امروز تمام نیازهای نیروهای مسلح با توان بومی و بدون نیاز با خارج از کشور تأمین می‌شود.



موشک «فاتح مبین» دارای ویژگی‌های بارزی است که از نسل‌های پیشین متمایز می‌شود. فاتح مبین، موشکی چابک، رادارگریز، تاکتیکی و نقطه‌زن است. همچنین نسل جدید موشک‌های فاتح این قابلیت را دارد که هر هدفی را در خشکی و دریا و در تمامی شرایط آب‌وهوایی، اقلیمی، محیطی و نیز در روز، شب، هوای بارانی و مه‌آلود و جنگ الکترونیکی مورد اصابت قرار دهد.


در لحظۀ شلیک موشک جدید تولیدی توسط مهندسان سازمان هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، غرور و افتخار در وجود هر ایرانی اوج گرفت. رونمایی از موشک نقطه‌زن زمین و دریای فاتح مبین و ورود آن به چرخۀ تولید، مصداق بارز کار جهادی بوده و کشورمان امروز نیازمند چنین مجاهدت‌هایی است.


این موشک از نسل موشک‌های مایل‌پرتاب فاتح است که توانایی اصابت به ناوهای جنگی را دارد. از برد دقیق فاتح مبین اطلاعات دقیقی در دست نیست؛ اما سوختی که این موشک از لحظه شلیک تا اصابت به هدف مورد نظر نیاز دارد از نوع جامد است. لذا این موشک‌ به‌ واسطه‌ بهره‌مندی از سوخت جامد، کوچک‌تر بوده و به‌راحتی قابل حمل‌ونقل است و به طور کلی زمان آمادگی پرتاب این موشک‌ کوتاه‌تر از موشک‌هایی با سوخت مایع است و آسیب‌پذیری آن‌ها را در مقابل حمله کمتر می‌کند.


وزن سر جنگی موشک فاتح مبین به‌طور مشخص اعلام نشده اما همان‌طور که پیش از این گفته شد، به احتمال زیاد موشکی چابک و سریع خواهد بود. همچنین اندازه طول آن هم به‌طور دقیق مشخص نیست. نسل جدید موشک‌های فاتح بر حسب مأموریت در دو دستۀ زمین‌به‌زمین و زمین‌به‌دریا قرار دارد؛ این موشک از نوع بالستیک تک‌مرحله‌ای با قابلیت سر جداشونده و مجهز به جستجوگر هوشمند و پیشرفته است. موشک فاتح مبین از نوع هدایت‌شونده و قابل کنترل است که می‌تواند از تمامی موانع و سدهای ضدموشکی بگذرد و اهداف مورد نظر را منهدم کند.


به گزارش آنا با افزایش تهدیدهای آمریکا و کشورهای مرتجع منطقه و همچنین با هدف پاسخگویی به این‌گونه گزافه‌گویی‌ها، موشک فاتح مبین در راستای پاسداری از مرزهای میهن اسلامی، نقطه قوتی به‌شمار خواهد رفت. در پایان با توجه به توضیحاتی که دربارۀ این محصول جدید مطرح شد مشخصات اجمالی جدیدترین نوع موشک خانواده فاتح سازمان هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح آورده شده است.


نام محصول: موشک فاتح مبین
میزان برد: اعلام نشده است
نوع سوخت: سوخت جامد
وزن و وزن سر جنگی: اعلام نشده است
طول: اعلام نشده است
نوع مأموریت: زمین‌به‌زمین و زمین‌به‌دریا
ویژگی بارز محصول: بالستیک تک‌مرحله‌ای، سر جداشونده، رادارگریز، تاکتیکی، نقطه‌زن، کنترل‌شونده، عبور از سدهای ضدموشکی، استفاده در روز و شب و هر شرایط اقلیمی و همچنین مناسب برای استفاده در جنگ‌های الکترونیکی


انتهای پیام/4003/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته