دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رئیس شورای رقابت «دادگاهی شدن» خودروسازان داخلی را خواستار شد

رئیس شورای رقابت با بیان اینکه در سال گذشته تعداد زیادی از مردم به علت کم‌کیفیتی خودروها جان خود را از دست داده‌اند،‌ خودروسازان داخلی را مقصر عنوان کرد و دادگاهی شدن آنها را خواستار شد.
کد خبر : 30398

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، رضا شیوا در نشست خبری مجازی امروز خطاب به دبیر انجمن خودروسازان گفت: به جای صحبت دائمی از افزایش قیمت، مقداری به دنبال افزایش کیفیت بروید. در سال گذشته چند نفر از مردم به علت کم‌کیفیتی خوردوهای شما جان خود را از دست داده‌اند؟ شما مقصر هستید و به نظر من باید شما را دادگاهی کرد.


وی با تاکید بر اینکه خودروهای زیر 2000 سی‌سی بیش از 80 درصد نیاز اقشار کم‌درآمد جامعه را رفع می‌کند، افزود: آیا بیش از دو شرکت برای تولید خودروهای زیر 2000 سی سی در کشور وجود دارد؟ این دو شرکت نیز بازار را بین خود تقسیم کرده‌اند و یک گروه خودروهای کوچک تیپ پراید و گروه دیگر تیپ پژو 405 و پارس و از این قبیل خودروها را تولید می‌کند.


او اظهار کرد: بر همین اساس بازار این نوع خودورها در حال حاضر کاملا در انحصار این دو خودروساز است و واضح است که تولید این خودروها انحصاری است.


رئیس شورای رقابت ادامه داد: بر این اساس هر زمانی که هر کدام از این تولیدکنندگان بخواهند قیمت هر یک از کالاها را در بازار آزاد و حاشیه افزایش دهند‌، قادر خواهند بود و این امر را با عناوین مختلف مانند کاهش دادن تولید یا عرضه نکردن به بازار انجام می دهند.


شیوا با تاکید بر اینکه بازار رقابتی این گونه نیست، ادامه داد: در بازار رقابتی اگر یک تولیدکننده بخواهد چنین رویکردی را در پیش گیرد، ‌تولیدکننده دیگر وارد بازار می‌شود. بنابراین تولید این نوع خودروها در ایران فعلا انحصاری هستند و باید شورای رقابت بر قیمت آنها نظارت داشته باشد.


وی اضافه کرد: بحث دیگر که در بسیاری از موارد به نقل از آقای نعمت‌بخش (دبیر انجمن خودروسازان) شنیده‌ام این است که ایشان اعتقاد دارند سرمایه‌گذاران به این حوزه ورود نمی‌کنند. اگر سرمایه‌گذاران بیایند و بازار را نیز رقابتی کنند، ما به هیچ وجه دخالت نمی‌کنیم.


شیوا تاکید کرد: مگر ما در بازار خودروهای دیگر مانند اتومبیل‌های بالای 2000 سی‌سی، خودروهای وارداتی و خودروهای دارای رقیب دخالت می‌کنیم؟


وی با تاکید بر اینکه «ما اصلا دلمان نمی‌خواهد دخالت کنیم»، عنوان کرد: ما به بازار آزاد اعتقاد داریم و می‌خواهیم که قیمت‌ها در بازار آزاد تعیین شود، اما به شرط اینکه انحصار وجود نداشته باشد.








ما اصلا دلمان نمی‌خواهد دخالت کنیم. ما به بازار آزاد اعتقاد داریم و می‌خواهیم که قیمت‌ها در بازار آزاد تعیین شود، اما به شرط اینکه انحصار وجود نداشته باشد

شیوا بیان کرد: نمی‌دانم آقای نعمت‌بخش چقدر دانش اقتصادی دارد که پیوسته دم از افزایش قیمت می‌زنند، اما در وضعیت رکود اقتصادی هیچ تولیدکننده‌ای نباید افزایش قیمت را اعمال کند. افزایش قیمت در شرایط رکود بی‌معناست، چرا که وجود رکود بدین مفهوم است که کالاها با قیمت فعلی خریداری نمی‌شوند.


وی گفت: در چنین وضعیتی باید افراد را برای خرید تشویق کنند و برای این تشویق هم باید قیمت‌ها را کاهش داده و بازار را رونق بخشید.


شیوا ادامه داد: اکنون تولیدکننده دائما در بازار تولید می‌کند و این تولیدات روی هم تلنبار می‌شوند. چه میزان باید برای نگهداری این تولیدات هزینه داده شود؟ پس قیمت‌ها را مقداری کاهش دهید.


وی اضافه کرد: همواره از قیمت ارز صحبت می‌شود، اما آقای نعمت‌بخش شما باید بدانید که سبد نهاده‌های تولید با اظهارات شما انطباق نداشته و این طور که می‌گویید قیمت‌ها افزایش پیدا نکرده است.


این مقام مسئول اظهار کرد: شما در سال گذشته ارز آزاد در تولید به کار برده‌اید که قیمت آن پایین آمده است. ضمن اینکه قیمت بسیاری از نهاده‌های تولید کاهش یافته است. آیا اکنون انتظار مردم این است که شما قیمت را در این بازار بالا ببرید؟ انتظارات مردم بسیار مهم است، چرا که مردم برای شما تقاضا ایجاد می‌کنند.


رئیس شورای رقابت بیان کرد: آقای نعمت‌بخش یکی دو بار اشاره کردند که اگر من (شیوا) نمی‌توانم شورای رقابت را داره کنم باید استعفا دهم، اما در جواب باید بگویم که استعفای من به شما چه ارتباطی دارد؟ کما اینکه شورای رقابت متشکل از 15 نفر از شخصیت‌های برتر اقتصادی، صنعتی و تجارتی کشور است و من تصمیم‌گیرنده نیستم.


شیوا تاکید کرد: تا زمانی که کیفیت خودرو افزایش نیابد، به هیچ وجه افزایش قیمت نخواهیم داشت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته